Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Someaika ja ystävyys

Jdkdlsk
01.07.2020 |

Onko kukaan muu huomannut, että ystävyyssuhteet ovat muuttuneet ihan ****etin pinnallisiksi viime vuosina?

Kun kysyt kavereita ulos, he jättävät vastaamisen viime tippaan odottaen, ilmenisikö jotain jännempää tekemistä tai saisiko jonkun instagram-seksikkäämmän seuralaisen. Kun menee vähän huonosti, kaikki kaikkoavat kuin tuhkana tuuleen tullakseen kuitenkin ikään kuin takaisin, kärkkymään, kun menee paremmin. Tyyliin: Ties vaikka tuosta olisi sittenkin jotain hyötyä - seuraillaan! Kaverit peruvat sovitutkin tapaamiset, pettävät lupaukset, puukottavat selkään, ghostaavat yllättäen. Ja tätä kaikkea tekevät kaikki, tämä on uusi normaali, ei tätä kaikkea kukaan kyseenalaista.

Onneksi itselläni on 2, tai ehkä 3, kaveria, jotka eivät ole tuollaisia. Pitävät lupauksensa, järjestävät kiireessäkin aikaa kahvittelulle, ym.

Kukaan näistä kolmesta ei ole muuten aktiivinen somessa: instagramissa, snapchatissa tms. Yhdellä ei ole tiliä mihinkään somealustaan.

Olen 2X-vuotias nainen. Millaisia kokemuksia teillä muilla? Kerrotko myös mitä ikäluokkaa olet.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen työkavereiden kanssa päivittäin töissä, ollaan melko läheisiä, vaikka vapaa-ajalla ei kauheasti tapailla tai olla yhteydessä.

Muiden kavereiden kanssa soitellaan ja viestitellään ja joskus tavataan. Voidaan olla kuukausiakin pitämättä yhteyttä, mutta kukaan ei vedä siitä mitään draamaa. Sovituista tapaamisista pidetään kiinni, mutta kaikilla riittää ymmärrystä myös sille, että mitä tahansa esteitä voi tulla yllättäenkin. Kaikki ymmärtävät myös, että työltä ja perheeltä ei kauheasti aina jää aikaa muulle.

Vanhempien ja sisarusten kanssa soitellaan ja viestitellään ja nähdään lomilla.

Eli ei, ei ole tuttua ghostaaminen (mitä onkaan), jättämiset ja taas kaveriksi ottamiset, ei selkään puukotukset eikä mikään muukaan kummallinen. Ehkä sielläkin olisi syytä keskittyä vain niihin pariin todelliseen kaveriin ja jättää ne muut vähemmälle?

N4X

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu 30v. ja huomannut samaa. Kavereille saa pääasiassa kertoa positiivisista asioista. Mihinkään ehdotukseen ei voi sanoa juuta eikä jaata ennenkuin saman päivän iltana. Olen kyllä pudottanut nuo elämästä, mutta sitten olenkin yksinäinen.

Vierailija
4/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelen työkavereiden kanssa päivittäin töissä, ollaan melko läheisiä, vaikka vapaa-ajalla ei kauheasti tapailla tai olla yhteydessä.

Muiden kavereiden kanssa soitellaan ja viestitellään ja joskus tavataan. Voidaan olla kuukausiakin pitämättä yhteyttä, mutta kukaan ei vedä siitä mitään draamaa. Sovituista tapaamisista pidetään kiinni, mutta kaikilla riittää ymmärrystä myös sille, että mitä tahansa esteitä voi tulla yllättäenkin. Kaikki ymmärtävät myös, että työltä ja perheeltä ei kauheasti aina jää aikaa muulle.

Vanhempien ja sisarusten kanssa soitellaan ja viestitellään ja nähdään lomilla.

Eli ei, ei ole tuttua ghostaaminen (mitä onkaan), jättämiset ja taas kaveriksi ottamiset, ei selkään puukotukset eikä mikään muukaan kummallinen. Ehkä sielläkin olisi syytä keskittyä vain niihin pariin todelliseen kaveriin ja jättää ne muut vähemmälle?

N4X

Vahvistaa oletukseni, että kuvaamani on oman ikäluokkani ongelma.

Nuo kolme hyvää ystävää ovat nimenomaan sellaisia, joita näen vain muutaman kerran vuodessa, eikä väleihin koskaan liity mitään draamaa.

Yksineläjänä kaipaisin kuitenkin seuraa uaeammin kuin muutaman kerran vuodessa. Siksi olisi kiva, jos olisi noita ei-niin-syvällisiäkin ystävyyksiä, ja voisi sopia sellaisen kaverin kanssa vaikka huolettoman kahvittelun arki-illalle - siten, ettei jo sovittaessa olisi varma, että tulee lopulta dumpatuksi, kun kaveri saakin instagram-seksikkäämpää seuraa viime hetkellä.

Varmaan olisi erilaista, jos olisi perhe.

Ap

Vierailija
5/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen reilu 30v. ja huomannut samaa. Kavereille saa pääasiassa kertoa positiivisista asioista. Mihinkään ehdotukseen ei voi sanoa juuta eikä jaata ennenkuin saman päivän iltana. Olen kyllä pudottanut nuo elämästä, mutta sitten olenkin yksinäinen.

Just samoja kokemuksia. Ihmiset menee todella vaikeiksi, jos vahingossa mainitset puolella sanalla jotain mikä viittaa elämän varjopuoliin.

Ap

Vierailija
6/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. En usko, että minulla on yhtään "oikeaa" ystävää.

N2X

Vierailija
7/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävyyssuhteet eivät ole muuttuneet, yhteydenpito on vaan helpompaa ja pysytään helpommin kärryillä toistemme elämistä. 

Vierailija
8/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koen siis, että tällaista kehitys on ollut erityisesti, nimenomaan, ihan viime vuosina.

Jotkut sellaiset kaverit, jotka vielä vaikkapa yläaste- tai lukioiässä tuntuivat ihan lojaaleilta ja fiksuilta tyypeiltä, pitävät nyt yllättäen ystävyyttä tärkeämpänä sitä, että näyttäytyvät "coolien" "somevaikuttajien" kanssa instagramissa.

Ap

Vierailija
9/9 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävyyssuhteet eivät ole muuttuneet, yhteydenpito on vaan helpompaa ja pysytään helpommin kärryillä toistemme elämistä. 

Kiva, että näinkin jollakulla.:) Olisi kiva tietää myös ikäsi?

Ap