Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Et kai tee lapsia vain vanhuuden varaksi?

Vierailija
17.04.2013 |

Ettet olisi yksin ja olisi auttajia??? Pienehkön paikkakunnan eläjänä voin kertoa, että suurimman osan alle 60 vuotiaista vanhemmista, lapset on kadonneet etelän humuun tai ulkomaille. Ja käyvät korkeintaan kerran vuodessa vanhempia moikkaamassa. Juuri hetki sitten juttelin 70 vuotiaan naisen kanssa, jonka kumpikaan lapsi ei ole käynyt hänen luonaan viimesen 5 vuoden aikana kertaakaan. Surullista. Mahtavatko edes tuntea tätä enään, kun tossa iässä kyl niin paljon muuttuu. Asuvat etelä-euroopassa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kukaan tee enää nykypäivänä lapsia siksi että olisi huolehtija sitten vanhana.

Vierailija
2/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita varten itse teit? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:15"]

Ei kai nyt kukaan tee enää nykypäivänä lapsia siksi että olisi huolehtija sitten vanhana.

[/quote]

Aika moni menee naimisiinkin vain sen takia ettei tartte vanhana kuolla yksin. Vaikka mahdollisuus on siihen silloinkin 50% jos puoliso kuolee ensin. Yksin tänne tullaan, yksin täältä lähdetään.

Vierailija
4/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tuossa yhdessä aijemmassa ketjussa kirjoittaja suri, että lapsettomuus tuo yksinäisen vanhuuden. Tämä kertomani 70 vuotias nainen ei ole nähnyt edes kahta lastenlastaan, muuta kuin valokuvassa.

Vierailija
5/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesti niiissä lapsettomuutta käsittelevissä ketjuissa mainitaan tuo yksinäinen vanhuus. Aina joku on käynyt lapsettoman tädin luona, joka on todella yksinäinen. Kerran törmäsin mielipiteeseen, jonka mukaan vapaaehtoisesti lapsettomat "eivät kykene ajattelemaan elämäänsä kovin pitkällä tähtäimellä sillä vanhana lapsettomuutta katuu".

Vierailija
6/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:15"]

Mita varten itse teit? :)

[/quote]

Aika pitkälle siksi. että mun vanhemmat halus. Olen hyvin kyyninen. Ja itseasias, en asu itsekkään vanhempieni kanssa samalla paikkakunnalla. Näemme n.4 krt vuodessa. Mut edes käyn  n.3 kk.välein.

Vierailija
7/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:10"]

Ettet olisi yksin ja olisi auttajia??? Pienehkön paikkakunnan eläjänä voin kertoa, että suurimman osan alle 60 vuotiaista vanhemmista, lapset on kadonneet etelän humuun tai ulkomaille. Ja käyvät korkeintaan kerran vuodessa vanhempia moikkaamassa. Juuri hetki sitten juttelin 70 vuotiaan naisen kanssa, jonka kumpikaan lapsi ei ole käynyt hänen luonaan viimesen 5 vuoden aikana kertaakaan. Surullista. Mahtavatko edes tuntea tätä enään, kun tossa iässä kyl niin paljon muuttuu. Asuvat etelä-euroopassa.

[/quote]

Minä olen suurperheen äiti ja kaikki yli ja alle kolmikymppiset lapseni tapaan päivittäin. Omat iosisovanhempani, isovanhempani ja vanhempani on hoidettu läheisten avulla kotona elämänsä loppuun asti. En siis luota tilastoihisi.

En silti koe että olisin "tehnyt" lapsia vanhuuden varalle, ellei sitten sellaiseksi varaksi lasketa sitä, että en tahtonut vanhana katua toteuttamattomia unelmia ja elämätöntä elämää.

Vierailija
8/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt lapsiani jotta minulla olisi joku hoitamassa itseäni, mutta kieltämättä on mukava ajatus että he tulevat olemaan olemassa sittenkin kun olen vanha. En ole kovin seurallinen ja voin hyvin olla muutaman vuodenkin näkemättä ihmisiä joista pidän, mutta silti olisi yksinäinen ajatus jos heitä ei ollenkaan olisi.

Vierailija
9/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:22"]

Aika monesti niiissä lapsettomuutta käsittelevissä ketjuissa mainitaan tuo yksinäinen vanhuus. Aina joku on käynyt lapsettoman tädin luona, joka on todella yksinäinen. Kerran törmäsin mielipiteeseen, jonka mukaan vapaaehtoisesti lapsettomat "eivät kykene ajattelemaan elämäänsä kovin pitkällä tähtäimellä sillä vanhana lapsettomuutta katuu".

[/quote]

mistä tuo katkeruus, onko sulla paskat penskat

Vierailija
10/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:18"]

Ap. Tuossa yhdessä aijemmassa ketjussa kirjoittaja suri, että lapsettomuus tuo yksinäisen vanhuuden. Tämä kertomani 70 vuotias nainen ei ole nähnyt edes kahta lastenlastaan, muuta kuin valokuvassa.

[/quote]

No ymmärrät varmaan ettei tämä ole kovin tavallista. Meidän perhe näkee molempia isonvanhempia vähintään kerran kuussa, vähän väliä ollaan kylässä pitempiä aikoja, soitellaan viikottain.

Vierailija
11/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsia voi tehdä vanhuuden yksinäisyyden takia, tai vaikea on kuvitella että kovin moni tuolla lailla ajattelisi. Mutta kylläpä se vain fakta on, että perheetön jää lopulta melkoisen yksin.

Vierailija
12/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on, kun hurmosmamma varoittelee yhdessä virkkeessä lapsetonta yksinäisestä vanhuudessa ja seuraavassa syyttelee itsekkyydestä. :) Vaikea keksiä mitään itsekkäämpää kuin toisen ihmisen välineellistäminen omaksi vanhuuden turvaksi 

Tilastojen valossa lapsettomat vanhukset eivät koe sen voimakkaampaa yksinäisyyttä kuin lapsellisetkaan. Osa lapsettomista vanhuksista nauttiin yksinolosta (mikä on voinut alunperinkin vaikuttaa haluun jäädä lapsettomaksi) ja osa on oppinut pitämään yllä sosiaalisia suhteita, koska oma perhe ei ole tajonnut seuraa samalla lailla kuin lapsellisille. Yksinäisyyteen vaikuttavat aivan muut tekijät kuin perhe etenkin, kun lapset asuvat toisella paikkakunnalla.

Nämä tosiasiat eivät tunnu kuitenkaan hurmosmammojen puheisiin juuri vaikuttavan. Tieto lisäisi tuskaa?

Vierailija
13/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kotipalvelussa, eli tapaan paljon yksinäisiä vanhuksia. Jotkut lapsettomat katuvat, tuntevat että jotain on jäänyt elämättä, ennemmin kuin kaipailevat vanhuuden turvaa. Suurimmalla osalla vanhuksista ei lapsista ole mitään hyötyä - eivät auta taloudellisesti, eivät asioiden hoidossa, eivät edes käy. Ihan turha on laskea sen varaan, että lapsista olisi konkreettista hyötyä vanhuuden päivinä.

Joillakuilla lapset tai muut sukulaiset osallistuvat kivasti asioiden hoitoon, joillakin kalastelevat vain perintöä (siihen, tähän ja tuohon ei saisi mennä vanhuksen rahoja jne). Raakaa peliä.

Vierailija
14/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman vanhuksen viimeisiä vuosia helpottaa se, ettei hänen tarvitse huolehtia perinnön jättäminen. Asunnon ja muun omaisuuden voi myydä ja käyttää rahat palvelutalossa asumiseen ja elämänlaatua parantaviin pieniin mukavuuksiin. Omille vanhemmilleni olen antanut painokkaan kehotuksen laittaa tarvittaessa omakotitalo myyntiin ja käyttää rahat omiin vanhuusvuosiinsa.

Vierailija
15/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kuulemma tehty vain sitä varten että äidilläni olisi joku joka huolehtii hänestä vanhana. EI ollut kiva kuulla tuollaista oman äidin suusta. Kuulemma on tapana että tyttäret huolehtivat äideistään,,,, 

Vierailija
16/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en:) Jos kaikki ne rahat säästäisin, mikä mulla nyt menee lapsiin, niin saisin 24h yksityishoitajan itselleni 20 vuodeksi vanhuksena.

Vierailija
17/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 14:21"]

Minut on kuulemma tehty vain sitä varten että äidilläni olisi joku joka huolehtii hänestä vanhana. EI ollut kiva kuulla tuollaista oman äidin suusta. Kuulemma on tapana että tyttäret huolehtivat äideistään,,,, 

[/quote]

Toi on kyllä henkistä väkivaltaa. Ei ketään voi velvoittaa tuolla tavalla. Mitenkä sun elämä? Elätkö jatkuvassa syyllisyyden ja velvollisuuden tunnossa. Et voi muuttaa, etkä näin nähdä elämää äitisi kotinurkkia pidemmälle.

Vierailija
18/18 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea kuvitella, että kukaan oikeasti tekisi lapsia siinä luulossa, että he pitävät hänestä aikanaan huolta. Siihen huolenpitoon ei tosiaan voi laskea, enkä ainakaan itse haluaisi edes olla vaivaksi lapsilleni. Maksan lisäeläkevakuutusta, jotta voin aikanaan tarvittaessa ostaa itselleni palveluita...

Ja seuraa, sitä kai nyt saa aivan eläkeläisten yhdistyksistä ja harrastuksistakin, jos vain itse on siinä kunnossa, että jaksaa liikkua ihmisten ilmoilla.

Toki tuohon lastensa yhteydenpitoon voi itse vaikuttaa aika lailla mm. sillä, onko lapsilleen avuksi ja tueksi, kun HE tarvitsevat apua. Mutta silti tosiaan lapset voivat vaikkapa muuttaa kauas, eikä kukaan rakastava vanhempi nyt itsensä takia ala kiristämään heitä pysymään kotipaikkakunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä