Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippijuhlat ja konfirmaatio

Vierailija
01.07.2020 |

Meidät on kutsuttu sukulaistutön konfirmaatioon ja rippijuhlaan elokuussa. Kirkko tulee täyteen ja juhlassakin heillä kotona 50-100 hlöä. Ympäri Suomea tulee noita sukulaisia. Korona pelottaa. Menisittekö?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka läheistä sukua olette? Entä oletteko jotakin koronan riskiryhmää?

Itse ainakin juhlien järjestäjänä ymmärtäisin kieltäytymisen tuolla perusteella.

Vierailija
2/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierasmäärä on niin iso, että menisin vain, jos konfirmoitava olisi minun kummilapsi tai meillä olisi muuten läheiset välit hänen kanssaan.

Olen ollut liian monet juhlat "seinäkukkasena", joten nyt on hyvä syy jättää väliin sellaiset juhlat, joissa tiedän päätyväni siihen rooliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi sisätiloihin noin suuren porukan kanssa.

Vierailija
4/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippilapsi on mieheni veljen lapsi ja lasteni serkku. Mieheni on menossa juhliin, minua pelottaa. Ei olla riskiryhmää.

Ap

Vierailija
5/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa järkeä voi käyttää! Eihän tuollaisessa vierasmäärässä ole järkeä sisätiloissa.

Vierailija
6/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
7/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ruusu ja viekää se konfirmaation jälkeen juhlakalulle siinä kirkon pihassa. Näyttää siltä että olisitte ollut kirkossa. Ja ilmoittakaa ennakkoon, ettette pääse juhliin

Vierailija
8/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä konfirmaatioihin ei pääse kuin vanhemmat ja kummit.

Vierailija
9/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippilapsi on mieheni veljen lapsi ja lasteni serkku. Mieheni on menossa juhliin, minua pelottaa. Ei olla riskiryhmää.

Ap

Pakkoko teidän kummankin on mennä? Mies menee, sinä jäät kotiin. Siinä on perheestänne tarpeeksi edustusta.

Vierailija
10/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta ilman riitaa tuosta ei selvitä. Mies saa hepulin. Lisäjsi, jos mies sairastuu, tuo sen taudin meille muillekin.

Ap

Vierailija
11/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin erikoista, että kirkkoon kutsutaan kaikki, yleisempää lienee että kirkkoon menevät vain vanhemmat ja kummit, ehkä myös isovanhemmat. Eli en menisi kirkkoon.

Entä juhlapaikka, onko siellä mahdollista olla ulkona?

Entä olisiko mahdollista että vain pistäydytte, tai tosiaan miehesi pistäytyy?

Vierailija
12/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuratkaa tautitilannetta ja päättäkää ihan viime hetkellä, osallistutteko vai ette. Nythän ulkotiloissa saa jo olla 500 henkeä, erityisjärjestelyin kai enemmänkin, mutta konfirmaatiohan pidetään yleensä kirkossa, joten mitenhän se toteutetaan. Olisi eri asia, jos konfirmaatio pidettäisiin rippileirin lopuksi leirikeskuksen ulkotiloissa.

Vierailija
13/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös elokuussa rippijuhlat suvussa, mutta en edes kuvittele meneväni kirkkoon tässä tautitilanteessa. Juhliin kotiin tulee luultavasti 30-40 ihmistä, ja harkitsen niidenkin väliin jättämistä. Vien lahjan vaikka etukäteen rippilapselle tai perheen ovelle lähinnä.

Vierailija
14/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin erikoista, että kirkkoon kutsutaan kaikki, yleisempää lienee että kirkkoon menevät vain vanhemmat ja kummit, ehkä myös isovanhemmat. Eli en menisi kirkkoon.

Niin no konfirmaatiotilaisuus on jumalanpalvelus, ja lähtökohtaisesti jumalanpalvelukset ovat kaikille avoimia. 

Itse käyn messussa aika usein muutenkin, mutta näin kesäaikaan varmistan kyllä, ettei siellä ole konfirmaatio. Liikaa kameranräpsettä ym. epäasiallisuutta silloin.

Vierailija
15/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa juhlat kestää koko päivän. Pistäytyminen on vaikeaa, mutta harkitsen sitä. Päätin jo, että kirkkoon en ainakaan mene.

Kiitos kommenteista. Hyvä kuulla muidenkin ajatuksia.

Ap

Vierailija
16/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vielä tekisi mitään päätöstä. Voi olla, että elokuussa koronatapauksia on pari hassua tai niitä voi olla tuhansia. Myös maantiede vaikuttaa, eli missä päin juhlat pidetään. Edelleen koronatartunnat ovat niin järjettömän harvainaisia (yli 7000 diagnosoitua tapausta), että taudin saaminen on melkoinen käänteinen lottovoitto. Ja jos ette kerta ole riskiryhmääkään. Ymmärrän täysin, että puolisosi haluaa mennä veljen lapsen juhlaan - menisin minäkin oman siskon lapsen rippijuhliin tässä koronatilanteessa vaikka pääkaupunkiseudulle, saati sitten jonnekin muualle. 

Vierailija
17/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen konfirmaatio on elokuussa ja kirkkoon saa tulla max 4hlö/lapsi.

Vierailija
18/18 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuolennon palvontapaikkaan viruslingon uhriksi en todellakaan menisi.

Juhlissa voisin pistäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan