Oletko ollut koskaan tilanteessa, jossa sun rauhallisuus on herättänyt jossakin ihmisessä suunnatonta vihaa?
Tästä on aikaa varmaan 20 vuotta, mutta oli koulutustilaisuuden iltatilaisuus. Olimme syöneet ja sitten tarjottiin hieman viiniä. Ei mitään muuta kuin yksi tai kaksi lasillista. Juttelimme niitä näitä, oli kouluttaja ja me koulutettavat. Puhuimme hyvin neutraaleja asioita, itse en paljonkaan. Eräs naisista takertui johonkin mun sanaan ja aloitti väittelemisen, missä minä en vastannut oikeastan enää mitään kun huomasin että kohta toisella menee kuppi ns nurin. Kouluttajakin huomasi ja yritti sanoa jotain tilanteen laukaisemiseksi. Mietin mikä tuolla ihmisellä meni tunteisiin kun istuin itse lähinnä hiljaa. Ihan piruuttani sitten vain hymyilin rauhallisesti hänelle kun huomasin että toinen kiihtyy ja siitä kai se entisestään veti pulttia.
Myöhemmin olen huomannut saman eli pelkkä rauhallinen olemus saa jotkut raivon partaan. Mikä selitys tuolle voi olla?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap provosoi ja toinen provosoitui. Ihan loogista.
Ei. Toinen provosoitui ihan syyttä.
Ei se noin mene. Kukaan ei provosoidu syyttä, vaikka juuri sinun mielestäsi syytä ei oliskaan. Provosoituminen kun on aina subjektiivinen tunnereaktio, joten provosoijan mielipiteellä ei ole merkitystä.
Ehkä se provosointi tapahtui sinun tarkoittamattasi, mutta kyllä, sinä provosoit jollakin tapaa.
Eli sarjamuhaajakin on tavallaan viaton provosoitunut kun uhri käveli pimeällä tiellä yksin ja provosoi murhaajaa vinksahtamaan päästään? Okei.
KYllä !