Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisää pohdintoja Muumeista, etenkin henkilökemioista

Vierailija
14.04.2013 |

Millaisia ajatuksia, oletuksia, näkemyksiä ja analyysejakin teillä on Muumit-hahmojen keskinäisistä väleistä ja suhteista?

Mä olen mm. miettinyt, millainen parisuhde Muumimammalla ja Papalla on? Nukkuvat eri vuoteissa ainakin. Mahtaako heillä olla seksuaalista kanssakäymistä ollenkaan? Onko suhde muutoin tasavertainen? Mammahan on varsinainen emo, mutta vaikuttaa rooliinsa tyytyväiseltä ja Pappa antaa Mammalle arvostavaa palautetta, näin olen nähnyt.

Minkä ikäisä hahmot ovat? Nuuskamuikkunen on nuorukainen, mutta onko Muumipeikko ja Niiskuneiti vielä ihan lapsia? Tuskin heillä ainakaan seksisuhdetta on.

Entäs Myy? Ei taida olla ihastunut keneenkään..?

Mitä Haisuli edustaa? Entä mörkö?

Mä olen katsonut lähinnä vain animaatiota, uskon, että kirjoja lukeneillä huomattavasti syvällisemmät ja aidommat näkemykset.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se myy välillä ihastunu...

Vierailija
2/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiset sarjakuvat on ihan parhaita! Palmuviini virtaa ja muumiperhe seikkailee milloin syntisellä Rivieralla, milloin aavelaivalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisulihan on vanha Muumipapan kaveri.

Polttivat yhdessä pontikkaa ja ties mitä. Oliskohan joku poikamiesvuosien aikainen kaveri, joka on perheellistymisen myötä ulkoistettu kaveripiiristä. Se on se tyyppi joka on jäänyt ikuiseksi teiniksi.

Vierailija
4/7 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisessä kirjassahan Muumipeikon ja Mörön välillä alkoi orastaa suhde.

Vierailija
5/7 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaapa kirja nimeltä Muumiopas. Siinä valotetaan hahmoja pintaa syvemmältä. Ja toden totta animaatiot eivät kerro totuutta. Lue läpi kirjat. 

Vierailija
6/7 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa pohtinut välillä Nuuskamuikkusen (henkistä) ikää. On toisaalta hyvin syvällisen pohdiskeleva, toisaalta välillä lapsellisen innokas leikkimään.

Mä olen vähän epäillyt, että Nuuskamuikkusella ja Alisalla voisi olla hyvä, tasa-arvoinen suhde, jos vähän enemmän ihastuisivat toisiinsa. Jossain jaksossa Nuuskamuikkunen nimittäin vähän liian ilahtuneesti tervehti Aliisaa.

Vierailija
7/7 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöhahmot muuttuvat muumikirjasarjan myötä paljon, Nuuskamuikkunenkin on välillä muumitalossa asuva leikkivä lapsi, välillä itsenäinen kulkija. Pappa ja mamma ovat paljolti Janssonin vanhempien kaltaisia. Pappa haluaa seikkailla ja olla miehekäs perheenpää, mamma viihtyy kotona ja huolehtii käytännön asioista. Muumipappa ja meri käsittelee eniten heidän parisuhdettaan. Ehdottomasti kannattaa lukea kirjat ja myös alkuperäiset muumisarjakuvat, ne ovat todellisia helmiä. Romaanisarjan ensimmäiset kirjat ovat selvästi seikkailullisia, myöhemmät syvällisempiä. Kaikki ihania. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi