Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitteeton lapsi väsyttää

Vierailija
30.06.2020 |

Tuo on siis kohta jo 12 ja tarvitsisi apua/neuvoa/ohjausta/kannustusta ihan joka asiaan. Huppari on hukassa, ongen siima solmussa, ei ole tekemistä... Eilen sanoin että siivoaa huonettaan keräämällä roskat. Huomasin illalla että siinä roskapussissa oli tölkki ja iso muovipullo seassa. Kehotin erottelemaan pantilliset tuotteet sieltä roskien seasta. Lupasi ja unohti. Seuraavan kerran kun sanoin asiasta, niin alkoi kyselemään että mihin ne pullot ja tölkit laitetaan... Kun ilmeisesti on ihan mahdotonta muistaa tai ratkaista tuollainen asia itse. Aina kun sanon että olet pois koneelta ja keksit tekemistä niin alkaa tiuskia ja kimittää että ei ole mitään. Kavereita hänellä on mutta hirveä kynnys ilmeisesti kysyä, vaikka yleensä kun on sit jossain ollut niiden kanssa niin piristyy huomattavasti. Ihan älyttömän raskas ihminen arjessa kun mikään ei onnistu helposti eikä itsenäistä toimintaa juuri tapahdu. Usein tulee mietittyä et onko se tuollainen luonnostaan vai olenko tehnyt jotain kovin väärin. Kyllähän ne tarvitsee tukea mut toisaalta ei hyysäämistä ja puolesta tekemistä. Häiritsee myös se, että hänellä ei ole mitään ongelmaa vaivata mua joka pienellä asialla, tiuskimisella ym. Ei ikään kuin ymmärrä tai kunnioita mua ihmisenä, joka haluaa joskus juoda kahvinsa rauhassa, ilman tiuskimisia ja valituksia tai kysymyksiä, joihin voi itse pienellä vaivalla etsiä ratkaisun.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaksi vastaavaa tapausta, ja kaksi eri syytä kuvtulle toiminnalle. Miehen poika, joka on samanikäinen kuin ap:n lapsi. Hän on laiska ja täysin aloitteeton. Seisoo vain kädet sivuilla niin että lapaset tippuu. Esittää ettei osaa mitään, ja kun käsketään tekemään, tekee tahallaan huonosti ettei tarvitsisi tehdä "kun ei osaa".  Näkee hirveän vaivan että ei tarvitsisi tehdä mitään, eikä ymmärrä että tuon takia joutuu imuroimaan 3-4 kertaa huoneen, kun kunnolla tehtynä olisi päässyt kerrasta. Nyt olen alkanut tekemään niin, että sanon vain suoraan että mikäli standardi ei täyty, niin loppuillan hän viettää huoneessaan ilman mitään muuta tekemistä kuin kirjan lukeminen. Että jos kertaakaan joudun osoittaa että et imuroinut kunnolla, niin en pyydä tekemään uudestaan vaan aresti tulee välittömästi. On toiminut toistaiseksi, mutta keksii aina uusia vatkutteluja. Todella rasittava ja raskas lapsi.

Toinen on oma jo 20v lapseni. Hänellä kyse on neurologisesta poikkeamasta. Ja hänen kanssaan väsyy ihan siitä syystä että loputon ideoiden virta on niin runsas. Kotihommiin joutui aina patistaa, ja hän mm. imuroi matolle kaatamansa lihakeiton, koska ajatteli sen olevan helpoin tapa siivota sotkunsa. 

'

Mistä tiedät, että miehen lapsella ei ole nepsyongelmaa, vaan on vaan laiska? En ihan ymmärtänyt, miksi toinen lapsi on raskas ja toinen erinomainen, paitsi että toinen ei ole oma ja toinen on. Ehkä kaikkien mielestä ei pelkkää ihailtavaa luovuutta, että imuroi lihakeiton. Kuulostaa molemmat raskailta ja siltä, että nepsy- tai muuta vikaa. 

Vierailija
22/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida paljon hyvää nähdä lapsessasi. Sääli.

Minusta tuo ei ole edes vitsi, vaan tilanne on oikeasti huolestuttava. Lapsen pitäisi saada apua.

Huolestuttava tilanne, kun lapsi imuroi huolimattomasti eikä osaa lajitella?

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi parkoja 🙄 käy niin sääliksi vaikka myös turhauttaa. Omalla 12 vuotiaalla samanlaisia piirteitä. Ihan varmasti on add taustalla. Tosi myötätuntoinen ja kiltti mutta vaikea usein tarttua toimeen ja makoilee paljon luurin kanssa ja tietokoneella roikkuu. Siinähän se suurin ongelma tuli, meinaan netti. Aina kun vaan puolipakotan lähtee ulos tai kiellän luurin ja koneen osaksi päivästä ni johan alkaa hymyä tulla ja osallisuutta.

Add pahentaa riippuvuuksia. Monet keillä normaalit lapset eivät ymmärrä tätä ja syyttävät vanhempia lapsen käyttäytymisestä.

Mutta toki on pakko laittaa rajat noiden koneiden kanssa, älä silti syyllistä itseäsi. Siitä ei seuraa mitään hyvää! Äläkä lastasi syyllistä myöskään. Kannusta, kannusta ja vielä kerran kannusta. Tarpeen mukaan ole tiukka. Anna reippaudesta ja pienistä hyvistä teoista palautetta! Myös itsellesi. Olet hyvin jaksanut kannustaa lastasi tähän asti. Kannusta vielä enemmän ja anna rakkautta ja osoita kunnioitusta kun tekee asiat hyvin ja yrittää. Koittakaa keksiä kivoja juttuja mistä lapsesi voisi tykätä, tehkää välillä näitä yhdessä. Ja teet selväksi ne kotityöt mihin lapsen pitää osallistua. Meillä se on esimerkiksi roskien vienti ja astiapesukoneen tyhjennys vuorotellen, ja tietenkin se oman huoneen siivous niin että näyttää siistiltä. Pikkuhiljaa lapsi on lopettanut näistä vastaan juputtamisen. Niistä on tullut rutiineja mitkä vain pitää hoitaa. Se on add tyyppiselle tärkeää, rutiinit. Meni siinä muutama vuos :D lapsi täyttää syksyllä 13 ja nyt on jopa alkanut itse siivoamaan välillä huonettaan ilman käskyä. Edelleen jotain mukeja snm saattaa lojua viikonki pöydällä mutta ei se niin vakavaa ole. Pääasia että jotain edistystä tapahtuu.

Lapselle voi helposti tulla olo että ei onnistu missään ja mitä järkeä edes yrittää kun kaikesta vain valitetaan. Joten sen takia kannustus hyvä palaute on ensiarvoisen tärkeää.

Vierailija
24/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaksi vastaavaa tapausta, ja kaksi eri syytä kuvtulle toiminnalle. Miehen poika, joka on samanikäinen kuin ap:n lapsi. Hän on laiska ja täysin aloitteeton. Seisoo vain kädet sivuilla niin että lapaset tippuu. Esittää ettei osaa mitään, ja kun käsketään tekemään, tekee tahallaan huonosti ettei tarvitsisi tehdä "kun ei osaa".  Näkee hirveän vaivan että ei tarvitsisi tehdä mitään, eikä ymmärrä että tuon takia joutuu imuroimaan 3-4 kertaa huoneen, kun kunnolla tehtynä olisi päässyt kerrasta. Nyt olen alkanut tekemään niin, että sanon vain suoraan että mikäli standardi ei täyty, niin loppuillan hän viettää huoneessaan ilman mitään muuta tekemistä kuin kirjan lukeminen. Että jos kertaakaan joudun osoittaa että et imuroinut kunnolla, niin en pyydä tekemään uudestaan vaan aresti tulee välittömästi. On toiminut toistaiseksi, mutta keksii aina uusia vatkutteluja. Todella rasittava ja raskas lapsi.

Toinen on oma jo 20v lapseni. Hänellä kyse on neurologisesta poikkeamasta. Ja hänen kanssaan väsyy ihan siitä syystä että loputon ideoiden virta on niin runsas. Kotihommiin joutui aina patistaa, ja hän mm. imuroi matolle kaatamansa lihakeiton, koska ajatteli sen olevan helpoin tapa siivota sotkunsa. 

No toi on täysin tuttua toi huonosti imuroiminen. Lapsi on täysin kyvytön muka näkemään, että lattialla on jäljellä ISOJA roskia, joita ei ole kerätty, ja niiden vieressä pölyä ja hiekkaa, jota ei ole imuroinut. Tosiaan tän ikäiseltä pitäis varmaan jo vaatia sitä, että homma on tehty kerralla kunnolla. Kyllä hän sen tietää, mikä on tarpeeksi kunnolla, yrittää varmaan päästä mahd vähällä. Ainoa, mikä jotenkuten toimii on, että kun hän pyytää kaveria kylään niin olen sanonut että et voi ottaa mitään vieraita ennenkuin tuolla on siivottu. Mutta olis vähän helpompi, että olis valmiiksi siivottu eikä vasta viime tingassa kauheela pakolla ja kiireellä! Ap

Ei, ei ei. Tuo ei auta. Itse ADD ja välttelin lapsena siivoamista juuri tuosta syystä: en ihan oikeasti huomaa niitä lattialle tippuneita hiekkoja, tiskaamisen jäljiltä olevia vesipisaroita tai jotain muuta pientä asiaa.

Mikä siihen auttaa :/ Mä olen melko varma, että lapsella se ADD on ja syksyllä alan taas painostaa, että pääsisi testeihin. Mutta eihän tohon ole parannusta varsinaisesti, lääkkeet ei välttämättä ole vastaus ja toimintaterapiasta voi olla ehkä jonkun verran apua. Ja tukiopetuksesta. Mutta kyl sitä toivoisi että löytyisi jotain keinoja, koska enemmän ja enemmän hänen täytyy iän myötä pärjätä ilman patistamista ja muistuttelua, tässä vaiheessa just huolestuttaa, kun ikä ei ole näyttänyt lisäävän huolellisuutta. Ap

Vierailija
25/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsi parkoja 🙄 käy niin sääliksi vaikka myös turhauttaa. Omalla 12 vuotiaalla samanlaisia piirteitä. Ihan varmasti on add taustalla. Tosi myötätuntoinen ja kiltti mutta vaikea usein tarttua toimeen ja makoilee paljon luurin kanssa ja tietokoneella roikkuu. Siinähän se suurin ongelma tuli, meinaan netti. Aina kun vaan puolipakotan lähtee ulos tai kiellän luurin ja koneen osaksi päivästä ni johan alkaa hymyä tulla ja osallisuutta.

Add pahentaa riippuvuuksia. Monet keillä normaalit lapset eivät ymmärrä tätä ja syyttävät vanhempia lapsen käyttäytymisestä.

Mutta toki on pakko laittaa rajat noiden koneiden kanssa, älä silti syyllistä itseäsi. Siitä ei seuraa mitään hyvää! Äläkä lastasi syyllistä myöskään. Kannusta, kannusta ja vielä kerran kannusta. Tarpeen mukaan ole tiukka. Anna reippaudesta ja pienistä hyvistä teoista palautetta! Myös itsellesi. Olet hyvin jaksanut kannustaa lastasi tähän asti. Kannusta vielä enemmän ja anna rakkautta ja osoita kunnioitusta kun tekee asiat hyvin ja yrittää. Koittakaa keksiä kivoja juttuja mistä lapsesi voisi tykätä, tehkää välillä näitä yhdessä. Ja teet selväksi ne kotityöt mihin lapsen pitää osallistua. Meillä se on esimerkiksi roskien vienti ja astiapesukoneen tyhjennys vuorotellen, ja tietenkin se oman huoneen siivous niin että näyttää siistiltä. Pikkuhiljaa lapsi on lopettanut näistä vastaan juputtamisen. Niistä on tullut rutiineja mitkä vain pitää hoitaa. Se on add tyyppiselle tärkeää, rutiinit. Meni siinä muutama vuos :D lapsi täyttää syksyllä 13 ja nyt on jopa alkanut itse siivoamaan välillä huonettaan ilman käskyä. Edelleen jotain mukeja snm saattaa lojua viikonki pöydällä mutta ei se niin vakavaa ole. Pääasia että jotain edistystä tapahtuu.

Lapselle voi helposti tulla olo että ei onnistu missään ja mitä järkeä edes yrittää kun kaikesta vain valitetaan. Joten sen takia kannustus hyvä palaute on ensiarvoisen tärkeää.

Kiitos :) järkeviä sanoja! Ja kiva kuulla että edistystä on tapahtunut!

Vierailija
26/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua perheneuvolasta.

Vierailija
27/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ap itse yrittänyt auttaa lastasi?

Onko teillä käytössä kuvallinen päiväjärjestys? 

Onko lapsella muistutukset kännykässä?

Onko tehtävät purettu "resepteiksi" tyyliin: 1) hae imuri eteisestä, 2) laita johto seinään, 3) Imuroi lattia takanurkasta ovelle päin jokaisesta kohdasta, 4) palauta imuri eteiseen (tai vieläkin yksityiskohtaisemmat mikäli hän sellaiset tarvitsee)

Oletko etukäteen kertonut, että nyt äidillä on 15minuutin kahvitauko, jona aikana ei saa tulla häiritsemään? Laitatte lapselle time timerin (löytyy sovelluksena) päälle.

Vierailija
28/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet pentusi kasvattanut. Joo tiedän että ihan syvältä kommentti ja nyt ne kaikki taas ilkkuu, mutta näin se vaan menee.

Vierailija
29/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä palstan nillityksestä. On ihan normaalia opettaa normaalille lapselle normaalit hyvät käytös- ja toimintatavat.

Vierailija
30/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan ensin se netti pois. Kokonaan, kunnes alkaa hommat luistamaan. Sitten rajoitetusti.

Vierailija
31/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko lastasi listojen teot yms. Eli, että esim sunnuntaisin istutte yhdessä alas, listaatte seuraavan viikon menot, kotityöt, peliajat, yhteiset tekemiset jne kalenteriin.

Itse nuorten kanssa työskentelevänä olen saanut todistaa kuinka monen nuoren suurin ongelma on, että ei ole minkäänlaisia organisointitaitojaja niiden puute vaikeuttaa opiskelu- ja työelämää. Nyt niitä on hyvä aika alkaa opettelemaan ja tukee myös mahdollisen ADD:n kanssa.

Minusta on hyvä, että vaadit tuon ikäiseltä jo asioita, selvästikin hän tarvitsee tukea omantoiminnansa ohjaamisen, mutta koko ajan on hyvä opettaa itse huolehtimaan ja vastaamaan asioista (esimerkiksi ruokatarvikkeiden osto kaupasta, omien tavaroiden pakkaaminen, pyykinpesu jne) Kerro myös, miksi näitä taitoja opetellaan

. Voitte jälkeenpäin käydä läpi, että mitä jossain tilanteissa olisi voinut tehdä, kun asia jää kesken ja opeta lapsesi googlettamaan ongelmatilanteissa (esimerkiksi teet ostoslistan, jossa on jokin vaikeampi tuote. Pyydä lapsesi googlettamaan miltä tuote näyttää, että osaa etsiä oikeanlaista kaupasta).

Vierailija
32/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun samanikäinen on kanssa välillä laiska ja höslä ja käsittämättömän epäkäytännöllinen. Ja korona- ajan kotoiluputken takia voi olla hermokin pinnassa ja tuntuu että on koko ajan nurkumassa jotain. Ei oo sinitarraa eikä sitä eikä tätä. Mutta eihän niiden tarvitse niin valmiita vielä ollakaan eikä lomalla tehokkaita. On myös maailman hauskin ja kivoin tyttö!

Vierailija
33/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ikävä asenne, ap. Luultavasti se välittyy lapsellesi ja aiheuttaa huonoa itsetuntoa, joka taas ei ainakaan auta omien siipiensä kokeilussa.

Kokeileppa vaikka viikon ajan kannustaa ja luottaa hänen osaamiseensa.

Vierailija
34/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä edelliseen: selkeät peliajat. Rajatkaa lapselle selkeät peliajat. Ei niin, että roikkuu puhelimella yms miten sattuu ja sitten jossain vaiheessa pyydät lopettamaan, jolloin alkaa tiuskiminen ja riitely.

Yksi hyvin toimivaksi systeemiksi on pohjoisessa noussut seuraava: pelata saa aamulla herätessä esim klo 12 tai 13 saakka. Sen jälkeen konsolit pois. Päivästä jää pois se tyhjä kitinä, että koska saa pelata jne kun loppupäivä on pyhitetty muulle tekemiselle ja silloin ei yksinkertaisesti pelata yhtään. Tämä auttaa myös oikeanlaiseen unirytmiin kun lapsen mielestä nukkumaanmeno illalla ajoissa on järkevää niin jaksaa aamulla nousta aikaisemmin pelikoneiden ääreen :'D Tähän samaan rytmiin jos saat vielä lapsen kavereiden perheet mukaan niin vielä parempi :)

Teillä murrosikä kolkuttelee ovella. Nyt kun jaksat panostaa niin se kantaa hedelmää tulevaisuudessa. Tsemppiä! :)

Vierailija
35/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ikävä asenne, ap. Luultavasti se välittyy lapsellesi ja aiheuttaa huonoa itsetuntoa, joka taas ei ainakaan auta omien siipiensä kokeilussa.

Kokeileppa vaikka viikon ajan kannustaa ja luottaa hänen osaamiseensa.

Sulla taas on ikävä asenne että kaikkea hyväksymällä kaikesta tulee upeaa.

eri

Vierailija
36/38 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan teinit

Vierailija
37/38 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida paljon hyvää nähdä lapsessasi. Sääli.

Minusta tuo ei ole edes vitsi, vaan tilanne on oikeasti huolestuttava. Lapsen pitäisi saada apua.

Huolestuttava tilanne, kun lapsi imuroi huolimattomasti eikä osaa lajitella?

-eri

Ei, vaan äitinsä kohtelee häntä kuten kohtelee.

Vierailija
38/38 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kunnioitus. Kunnioitus on yleensä molemminpuolista. Ap valittaa ettei lapsi kunnioita hänen kahvinjuontia ym. Minusta apn kirjoituksesta ei myöskään välittynyt kunnioitusta lasta kohtaan. Meillä lapset saavat sanoa että ei nyt sovi jos pyydän vaikka imuroimaan. Jos heillä peli, maalaus ym pahassa kohden niin kunnioitan heidän aikaa ja tekemistä. Mutta he myös tietävät että se pyytämäni tehtävä tulee tehdä heti kun peli loppuu jne.

2. Rytmit. Eli pyri luomaan päivään rytmi ja selkeä kulku.

3. Rajoita netin käyttöä. Kannusta muihin asioihin. Minä saatan esim ehdottaa tuon ikäiselle että lue vaikka kirjaa/käy pyöräilemässä ym. Jos ei keksi itse muuta tekemistä tai tarjoamistani vaihtoehdoista ei mikään kelpaa niin minulla on aina kotitöitä tarjota. Tietävät että vikisemällä ei ole tekemistä ei saa peliaikaa vaan pääsee tekemään kanssani kotitöitä (meillä ei juuri koskaan valiteta tekemisen puutteesta).

4. Arvosta lapsen mielenkiinnon kohteita. Meillä on ostettu yhdelle lapselle erikoiskyniä ja maaleja että voi harrastaa maalaamista. Toiselle tarjotaan jääkiekko harrastus välineineen, kuljettamisineen jne. Kysellään lapsen harkoista/maalauksista jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän