Aloitteeton lapsi väsyttää
Tuo on siis kohta jo 12 ja tarvitsisi apua/neuvoa/ohjausta/kannustusta ihan joka asiaan. Huppari on hukassa, ongen siima solmussa, ei ole tekemistä... Eilen sanoin että siivoaa huonettaan keräämällä roskat. Huomasin illalla että siinä roskapussissa oli tölkki ja iso muovipullo seassa. Kehotin erottelemaan pantilliset tuotteet sieltä roskien seasta. Lupasi ja unohti. Seuraavan kerran kun sanoin asiasta, niin alkoi kyselemään että mihin ne pullot ja tölkit laitetaan... Kun ilmeisesti on ihan mahdotonta muistaa tai ratkaista tuollainen asia itse. Aina kun sanon että olet pois koneelta ja keksit tekemistä niin alkaa tiuskia ja kimittää että ei ole mitään. Kavereita hänellä on mutta hirveä kynnys ilmeisesti kysyä, vaikka yleensä kun on sit jossain ollut niiden kanssa niin piristyy huomattavasti. Ihan älyttömän raskas ihminen arjessa kun mikään ei onnistu helposti eikä itsenäistä toimintaa juuri tapahdu. Usein tulee mietittyä et onko se tuollainen luonnostaan vai olenko tehnyt jotain kovin väärin. Kyllähän ne tarvitsee tukea mut toisaalta ei hyysäämistä ja puolesta tekemistä. Häiritsee myös se, että hänellä ei ole mitään ongelmaa vaivata mua joka pienellä asialla, tiuskimisella ym. Ei ikään kuin ymmärrä tai kunnioita mua ihmisenä, joka haluaa joskus juoda kahvinsa rauhassa, ilman tiuskimisia ja valituksia tai kysymyksiä, joihin voi itse pienellä vaivalla etsiä ratkaisun.
Kommentit (38)
Varmaan auttaisi jos olisin pois kotoa enemmän, niin lapsen olisi pakko selviytyä itse. Tosin silloin kun olen hän joskus soittelee niin useasti jonkun pienen ongelman kohdatessa, että mun on pakko sanoa että nyt en pysty selvittämään, tee itse. Ap
Just toi tölkki/pulloasiakin niiiin raivostuttavaa. Onhan se itsestään selvää, että niitä ei laiteta roskiin!! On vaan yrittänyt päästä mahdollisimman helpolla tylsästä hommasta. Jotkut lapset kai huoneen siisteydestäkin huolehtii ilman eri käskyä... Huokaus. Ap
Tuollaisia lapset usein on. Itse olen helpottanut arkeani sillä etten edes vaadi juuri mitään. Saa pelata niin paljon kuin huvittaa, en odota osallistumista kotitöihin jne. Eipä tarvi sitten vääntää ja tehdä vielä usein itse perästä, eikä kuunnella kitinää.
Miten lapsen koulu sujuu? Onko siellä samanlaista toiminnanohjauksen vaikeutta? Kuulostaa ADD-tyyppiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen koulu sujuu? Onko siellä samanlaista toiminnanohjauksen vaikeutta? Kuulostaa ADD-tyyppiseltä.
On joo, olen testejä yrittänyt saada, mutta terveydenhoitaja ja opettaja tuntuu olevan myös aloitekyvyttömiä ja sitten tuli vielä pandemia... Lapsi mielestäni alisuoriutuu koulussa, vaikka numerot ei ihan kauhean huonoja olekaan ja myös koulun suhteen tarvitsee muistamiseen ym paljon apua kotoa. Etäkoulun kanssa oli aika paljon ongelmia, koska yksinään lapsi tekee hommat vasemmalla kädellä mutta jos pyrin auttamaan, niin tiuskii, hermostuu ja tuskailee, käytännössä menee niin kierroksille ettei voi rauhoittua tekemään. Toivoisin kovasti et hän saisi lisää tukiopetusta, esim. saisi tehdä läksyt koulun jälkeen välipalan jälkeen ja tukiopettajan avulla. Musta tuntuu olevan hyvin vähän hyöytyä koulutyössä, vaikka kuinka koettaisin.
Aika useasti lapsi tuon koulun suhteen mieluiten väittää, että hänellä on hommat hanskassa eikä tarvitse läksyn kyselyä/tarkistusta tmv. Vasta joskus PALJON myöhemmin myöntää, että oli itse asiassa aika pihalla. Kokeisiin haluaisin kysellä, mut siinä tilanteessa kun luen tekstiä ja kyselen siitä niin lapsi vaan puhisee vieressä ja hiiltyy. Itsenäisesti lukee kokeisiin hyvin laiskasti, tyyliin 15 minuuttia, minkä jälkeen on mielestään hyvässä kondiksessa tai niin väittää sillä hetkellä. Ainoa mikä edes jotenkin on toiminut apuna on esim jos teen jotain lisätehtäviä, ylimääräisen ristikon tai kirjoitan sanoja, jotka hänen pitää suomentaa. Mutta ei tuollaista tule tehtyä kuin välillä, koska arjessa on paljon muutakin päivittäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia lapset usein on. Itse olen helpottanut arkeani sillä etten edes vaadi juuri mitään. Saa pelata niin paljon kuin huvittaa, en odota osallistumista kotitöihin jne. Eipä tarvi sitten vääntää ja tehdä vielä usein itse perästä, eikä kuunnella kitinää.
Miksi teit lapsen? Säälin lastasi. Et kanna vastuutasi kasvatustyöstä ja lapsestasi ilmeisesti kasvaa täysin uusavuton ja mistään mitään tietämätön aikuinen.
Tiedän kaksi vastaavaa tapausta, ja kaksi eri syytä kuvtulle toiminnalle. Miehen poika, joka on samanikäinen kuin ap:n lapsi. Hän on laiska ja täysin aloitteeton. Seisoo vain kädet sivuilla niin että lapaset tippuu. Esittää ettei osaa mitään, ja kun käsketään tekemään, tekee tahallaan huonosti ettei tarvitsisi tehdä "kun ei osaa". Näkee hirveän vaivan että ei tarvitsisi tehdä mitään, eikä ymmärrä että tuon takia joutuu imuroimaan 3-4 kertaa huoneen, kun kunnolla tehtynä olisi päässyt kerrasta. Nyt olen alkanut tekemään niin, että sanon vain suoraan että mikäli standardi ei täyty, niin loppuillan hän viettää huoneessaan ilman mitään muuta tekemistä kuin kirjan lukeminen. Että jos kertaakaan joudun osoittaa että et imuroinut kunnolla, niin en pyydä tekemään uudestaan vaan aresti tulee välittömästi. On toiminut toistaiseksi, mutta keksii aina uusia vatkutteluja. Todella rasittava ja raskas lapsi.
Toinen on oma jo 20v lapseni. Hänellä kyse on neurologisesta poikkeamasta. Ja hänen kanssaan väsyy ihan siitä syystä että loputon ideoiden virta on niin runsas. Kotihommiin joutui aina patistaa, ja hän mm. imuroi matolle kaatamansa lihakeiton, koska ajatteli sen olevan helpoin tapa siivota sotkunsa.
Tänään lapsi oli päivällä kalassa itsekseen. Viipyi 15-20 minuuttia ulkona ja takaisin tultuaan kertoi, että oli lempiuistimensa menettänyt kaislikkoon eikä ollut saanut sitä takaisin... Enpä tiedä uskonko, onko yritystä paljon ollut asian suhteen. Ja jouduin ohjaamaan, että ei jätä märkää sadetakkia lattialle ja hakee virvelin eteisen lattialta kaappiinsa. Kuin pikkulapsi!! Voiko kyse olla pelkästä laiskuudesta? Pitääkö mun alkaa käskyttää enemmän ja kunnon rangaistukset kaikesta huolimattomasta toiminnasta? Nyt se aikoo kumminkin käyttää tuota "yritin kumminkin kalastaa aamulla" perustelua loppupäivän puhelimella lojumiseen. Mä taidan laittaa puhelimen netin poikki. Ollaan paljon käyty kirjastossa lapsen ollessa pieni, mutta itsenäisesti hän ei siellä käy ja on toki hukannut kirjastokorttinsakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaksi vastaavaa tapausta, ja kaksi eri syytä kuvtulle toiminnalle. Miehen poika, joka on samanikäinen kuin ap:n lapsi. Hän on laiska ja täysin aloitteeton. Seisoo vain kädet sivuilla niin että lapaset tippuu. Esittää ettei osaa mitään, ja kun käsketään tekemään, tekee tahallaan huonosti ettei tarvitsisi tehdä "kun ei osaa". Näkee hirveän vaivan että ei tarvitsisi tehdä mitään, eikä ymmärrä että tuon takia joutuu imuroimaan 3-4 kertaa huoneen, kun kunnolla tehtynä olisi päässyt kerrasta. Nyt olen alkanut tekemään niin, että sanon vain suoraan että mikäli standardi ei täyty, niin loppuillan hän viettää huoneessaan ilman mitään muuta tekemistä kuin kirjan lukeminen. Että jos kertaakaan joudun osoittaa että et imuroinut kunnolla, niin en pyydä tekemään uudestaan vaan aresti tulee välittömästi. On toiminut toistaiseksi, mutta keksii aina uusia vatkutteluja. Todella rasittava ja raskas lapsi.
Toinen on oma jo 20v lapseni. Hänellä kyse on neurologisesta poikkeamasta. Ja hänen kanssaan väsyy ihan siitä syystä että loputon ideoiden virta on niin runsas. Kotihommiin joutui aina patistaa, ja hän mm. imuroi matolle kaatamansa lihakeiton, koska ajatteli sen olevan helpoin tapa siivota sotkunsa.
No toi on täysin tuttua toi huonosti imuroiminen. Lapsi on täysin kyvytön muka näkemään, että lattialla on jäljellä ISOJA roskia, joita ei ole kerätty, ja niiden vieressä pölyä ja hiekkaa, jota ei ole imuroinut. Tosiaan tän ikäiseltä pitäis varmaan jo vaatia sitä, että homma on tehty kerralla kunnolla. Kyllä hän sen tietää, mikä on tarpeeksi kunnolla, yrittää varmaan päästä mahd vähällä. Ainoa, mikä jotenkuten toimii on, että kun hän pyytää kaveria kylään niin olen sanonut että et voi ottaa mitään vieraita ennenkuin tuolla on siivottu. Mutta olis vähän helpompi, että olis valmiiksi siivottu eikä vasta viime tingassa kauheela pakolla ja kiireellä! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toi on täysin tuttua toi huonosti imuroiminen. Lapsi on täysin kyvytön muka näkemään, että lattialla on jäljellä ISOJA roskia, joita ei ole kerätty, ja niiden vieressä pölyä ja hiekkaa, jota ei ole imuroinut. Tosiaan tän ikäiseltä pitäis varmaan jo vaatia sitä, että homma on tehty kerralla kunnolla. Kyllä hän sen tietää, mikä on tarpeeksi kunnolla, yrittää varmaan päästä mahd vähällä. Ainoa, mikä jotenkuten toimii on, että kun hän pyytää kaveria kylään niin olen sanonut että et voi ottaa mitään vieraita ennenkuin tuolla on siivottu. Mutta olis vähän helpompi, että olis valmiiksi siivottu eikä vasta viime tingassa kauheela pakolla ja kiireellä! Ap
Mukava kun tekee jotain ja tpinen on vieressä haukkumassa.
Kamala äiti. Kaikesta löytyy valittamista, jopa kun kadottaa jotain (siihen olisi tarvinnut myötätuntoa).
On niin sääli näitä kiusattuja lapsia. Lapsi tietää, ettei hänestä kukaan välitä.
Juuri meinasin myös mainita tuon ADD:n. Kannattaa googlata. Meillä kotona vähän samanlainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ei. Tuo ei auta. Itse ADD ja välttelin lapsena siivoamista juuri tuosta syystä: en ihan oikeasti huomaa niitä lattialle tippuneita hiekkoja, tiskaamisen jäljiltä olevia vesipisaroita tai jotain muuta pientä asiaa.
Käy todella sääliksi ap:n lasta. Surullista.
-Anna hänen siivota sitten kun itse haluaa. Voi olla että aikansa/vuosia/koko ikänsä pyörii paskassa, mutta se on hänelle ok ja hän ei ole sinä, joka saatat arvostaa jopa järjen vastaisesti siivoamista.
-Anna hänen palautaa ja saada joskus panttirahat. Ei niissä muuten arvostusta opi.
-Mitä sitten, jos siima on solmussa?Joskus se on kumminkin avattava ja voi aikansa toistettuaan oivaltaa jotain, millä ehkäisee solmiutumista.
Olisi ap syytä ehkä joskus pysähtyä miettimään, ovatko nämä sinun ja nuorisosi kulttuurierot aina automaattisesti sinun eduksesi, vai pitäisikö ne hyväksyäja hyödyntää sellaisenaan?
Negaatiivista palautetta saanut masentunut lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Tuossahan on ihan selvästi kyse jostain syvemmästä ongelmasta kuin tahallaan huonosti kotitöiden tekemisestä.
Et taida paljon hyvää nähdä lapsessasi. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljon hyvää nähdä lapsessasi. Sääli.
Minusta tuo ei ole edes vitsi, vaan tilanne on oikeasti huolestuttava. Lapsen pitäisi saada apua.
Kyllä se raskas ihminen arjessa on ihan ap. Lapsi parka.