Sydänperäiset oireet ja lääkäri
Epäilen, että minulla voisi olla jotain häikkää sydämessä. Vähintääkin asiaa tulisi tutkia, jotta saataisiin selvyys. Terveyskeskus ei ala millekään, närästyslääkettä vaan kirjotetaan ja sanotaan, että ei sulla mitään ole kun olet niin nuori etkä edes tupakoi! Olen 29- vuotias nainen ja perussairautena on astma. Mulla on nyt melkein vuoden ollut voimakasta närästystä, rasituksessa ilmenevää voimattomuutta, poikkeuksellisen voimakasta väsymystä ja rintakipuja. Kaksi kertaa on käynyt niin, että äkillisessä rasituksessa (esimerkiksi kun meinaa myöhästyä linja-autosta ja täytyy yhtäkkiä juosta kovaa pysäkille loppumatka) tulee niin voimakas rintakipu ja ahdistus, että on tullut ihan oksennus. Lääkärissä on pistetty astman ja närästyksen piikkiin. Vatsalaukun tähystys tehty, siinä ei löydöksiä. Rytmihäiriöitä on ollut mulla jo vuosia, ja niitä on EKG saanut myös kiinni useasti. Sille asialle ei olla tehty mitään, vaikka kärsin niistä kovin arjessani. Viimeksi EKG näytti myös jotain poikkeavaa QT- ajassa (olikohan tämä oikea termi), mutta lääkäri sanoi, ettei tarvitse huolestua koska näin nuorilla ei ole sydänperäisiä vaivoja. Nyt alkaa riittää, tahdon kunnon tutkimuksia! Aion mennä yksityiselle, mutta mihin/ minkä alan lääkärille? Mitä tutkimuksia/ verikokeita olisi hyvä tehdä? Oon nyt valmis käyttämään rahaa tämän asian selvittelyyn.
Saa myös kertoa kokemuksia omista sydänvaivoista ja niiden tutkimisesta/hoidosta. Kiitos.
Kommentit (4)
Valitettavasti naiset ovat alidiagnosoituja sydänvaivoissa. Esim. naisen sepelvaltimotautikohtaus ilmenee eri oireilla kuin miesten. Sain rytmihäiriölääkityksen, mutta ei ollut helppoa. Tuolla QT-ajalla on merkitystä.
Mene kardiologille, valitettavasti en pysty antamaan nimiä.
Kiitos vastauksistanne, alan katselemaan yksityisiä kardiologeja täältä meiltä päin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne, alan katselemaan yksityisiä kardiologeja täältä meiltä päin.
Ap
Käytät ehkä liikaa d-vitaminoituja valmisteita. Ne täytyy tarkalleen laskea, ettei tule yliannostusta. Se nimittäin on sydänpysähdys. Toisaalta jos et saa tarpeeksi kaliumia, tulee siitäkin mut se ilmenee pääkipuna. Kaliuminpuutos ei parane kipulääkkeellä, joten perehdy siihen ensin: puute pitää korjata.
Jos epäilet sydänvaivoja, se on sitten kardiologi. Toisaalta voisi aloittaa vaikka yleislääketieteen erikoislääkäriltä, jolla on laajaa osaamista ja tuo sitten tarv. ohjaa eteenpäin?