Ettekö te kanat tajua, että toisten tekstareiden/sähköpostin lukeminen...
on laitonta!!
Kyllä, tämä pätee myös siihen teidän omaan mussukkaanne. Avioliitto ei mitätöi perusoikeuksia.
" Kirjesalaisuuden rikkoja voidaan tuomita rikoslain perusteella viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Jos viestintäsalaisuuden loukkaus on törkeä, rikoksentekijä on tuomittava vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."
Voi että mä toivon, että kun seuraavan kerran luette miestenne viestejä ja jäätte kiinni niin miehenne tekee teistä rikosilmoituksen.
Kommentit (52)
No entäpäs lasten viestit? Se on aivan yhtä lailla laitonta, kuin miehen yksityisten viestien lukeminen. Mutta ei, kun aina vedotaan alaikäisyyteen ja siihen "kun minä maksan laskut ja puhelimen ja minulla on oikeus ja minä olen meillä niin diktaattori, että..." ja ties mitä muuta soopaa käytetään tekosyynä.
No siksi itse en niitä luekaan koska luottamus pelaa hyvin :)
Luottamuksessa on vikaa jos niitä pitää salaa lukea ;)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 00:06"]
Vitun vauhkoaja!
Lait on vaan sopimuksia. Minä menen punaisia päin silloin kun en jaksa odottaa ja ajan ylinopeutta jos on kiire. Otan työpaikalta pikkutavaraa itselleni. Nuuskin toisten ihmisten laukkuja huvikseni. Ja jos tulee aihetta ja tilaisuus niin luen mieneni postit ja kirjeet. Ihan sama saanko siitä jotain.
[/quote]
Oletkin rikollinen.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 06:15"]
Mun mieheni on seksiaddikti joka suhteen alussa jäi monta kertaa kiinni pettämisestä ja netti- ja puhelinseksistä ja pitkään tuli välillä tekstareita entisiltä panoilta. Puhelimen ja sivuhistorian tutkiminen on pitänyt meidät yhdessä, sillä muuten ei olisi luottamusta yhtään vaikka mies itse sanoo muuttuneensa ja häpeää entistä itseään. Jatkuvasti on epäilys siitä onko rehellinen ja luottamusta lisännyt ainoastaan se että olen tarkistanut puhelinta. Ilman sitä mahdollisuutta olisin tullut hulluksi ja varmaan jo heittänyt miehen pihalle.
[/quote]
Olet idiootti. Kai ymmärrät että tyhmempikin ihminen poistaa viestit mitä ei halua sun nähdä? Perustaa toisen sähköpostin tai hommaa jopa toisen puhelimen ja liittymän.
Anna miehellesi seksiä niin paljon että se ei ehdi eikä jaksa juosta muualla
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 08:46"]
Voivoi kun melkein meinaa lähes säälittää, kun joku kukkopoika on näköjään jäänyt kanamussukalleen kiinni pettämisestä. Ja nyt harmittaa, kun se oma mussukkakin on tajunnut, ettei senkään tarvi toimia kaikkien moraali- ja lakisääntöjen mukaisesti. Yhyy...
[/quote]
Ainoastaan lailla on merkitystä. Ei moraalisäännöillä. Jokaisella ihmisellä on eri moraali eikä sinun moraalillasi ole mitään merkitystä.
Tokitoki. Periaatteessa näin.
Mutta jos ei ole mitään salattavaa.
Miksi pelkäät?
Minustakin oikeus yksityisyyteen on ihmisen perusoikeus, joka kuuluu kaikille. En koskaan avaisi mieheni puhelinta, kirjettä tai sähköpostia. Meillä kysytään toisen nimellä tulevan yhteisen laskunkin kohdalla, että voinko avata. Se on itsestäänselvyys.
Myös työpaikan turvaohjeitten mukaan läppärini ja puhelimeni ovat vain minun käytössäni, ja niissä on automaattilukitus ja pääsykoodi. Käsittelen salassapitosopimuksen alaisia asioita. KUKAAN ei koske minun tietokoneeseeni tai puhelimeeni, ikinä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 07:35"]
Ette tule ajatelleeksi, että loukkaatte viestin lähettäjää, joka on tarkoittanut sen lukijaksi vain tietyn ihmisen.
[/quote]
Ei kai kukaan ole niin ääliö, että lähettelee tekstarina jotain pankkikorttinsa numeroita :DDDDDD
[/quote]
Ei siinä mistään pankkikortin numeroista puhuttu. Tajuatko mitä tarkoittaa yksityisasia? Minä ainakin katkaisisin välit ihmiseen joka antaa kenenkään muun nähdä viestini
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:38"]
Voivoi kun melkein meinaa lähes säälittää, kun joku kukkopoika on näköjään jäänyt kanamussukalleen kiinni pettämisestä. Ja nyt harmittaa, kun se oma mussukkakin on tajunnut, ettei senkään tarvi toimia kaikkien moraali- ja lakisääntöjen mukaisesti. Yhyy...
[/quote]
Ainoastaan lailla on merkitystä. Ei moraalisäännöillä. Jokaisella ihmisellä on eri moraali eikä sinun moraalillasi ole mitään merkitystä.
[/quote]
Juuri näin. Moraali on jokaisella omansa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:14"]
No entäpäs lasten viestit? Se on aivan yhtä lailla laitonta, kuin miehen yksityisten viestien lukeminen. Mutta ei, kun aina vedotaan alaikäisyyteen ja siihen "kun minä maksan laskut ja puhelimen ja minulla on oikeus ja minä olen meillä niin diktaattori, että..." ja ties mitä muuta soopaa käytetään tekosyynä.
[/quote]
Ei ole laitonta. Huoltajalla on oikeus lukea alle 15-vuotiaan postit ja ratsata puhelin, jos on rikosepäily. Muuta syytähän ei ole lapsenkaan puhelimeen tai tietokoneeseen koskea.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:39"]
Tokitoki. Periaatteessa näin.
Mutta jos ei ole mitään salattavaa.
Miksi pelkäät?
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä onko vai eikö ole salattavaa. Ne on yksityisasioita. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Mutta ne on myös sen lähettäjän ja vastaanottajan välisiä yksityisasioita. Ei niitä saa mennä muut lukemaan. Joten lukemalla toisen viestit rikot kahden ihmisen yksityisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Moraali on jokaisella omansa.
[/quote]
Mutta lakia pitää kaikkien noudattaa. Oli moraali mikä tahansa
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:46"]
[/quote]
Ei ole laitonta. Huoltajalla on oikeus lukea alle 15-vuotiaan postit ja ratsata puhelin, jos on rikosepäily. Muuta syytähän ei ole lapsenkaan puhelimeen tai tietokoneeseen koskea.
[/quote]
Ei muuten ole. Ainoastaan poliisi saa sen tehdä. Vanhemmat eivät koskaan saa luke lapsiensa viestejä
No jopas täällä on lainkuuliaisia kansalaisia. Ihan vinkkinä, laki ei ole sama kuin moraali, joten tuo "rikollisen" huutelu on aika kehno argumentti. Luultavasti jokainen tässäkin ketjussa on rikollinen: ajanut ylinopeutta, ollut autossa ilman turvavyötä, matkustanut pummilla, kävellyt punaisia päin, ladannut netistä materiaalia laittomasti, läpsäissyt lasta, maksanut lapsenvahtina olleelle siskontytölle pari kymppiä käteisenä jne jne.
Lisäksi silläkin on (moraalista) eroa, ajaako 100 km/h ylinopeutta vai 10 km/h, ja samoin sillä, avaako postin työntekijä huvikseen vieraiden ihmisten kirjeitä, vai katsooko äiti lapsensa tekstareita, koska pelkää tämän juovan alkoholia/käyttävän huumeita/varastelevan kaupoista. Jokainen voi sitten itse päättää, mihin kohtaan jatkumoa tuon miehen tekstareiden lukemisen sijoittaa, mutta on lapsellista väittää, ettei harmaan sävyjä ole.
Klassinen esimerkki ns. lieventävistä asianhaaroista on varaton äiti, joka varastaa sairaalle lapselleen lääkkeitä. Äiti on rikollinen, mutta moraalisesti olisi kuitenkin enemmän väärin antaa lapsen kärsiä. (Tämä siis esimerkkinä, ei tietenkään suoraan verrattavissa tekstareiden lukemiseen.)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 23:57"]
on laitonta!!
Kyllä, tämä pätee myös siihen teidän omaan mussukkaanne. Avioliitto ei mitätöi perusoikeuksia.
" Kirjesalaisuuden rikkoja voidaan tuomita rikoslain perusteella viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Jos viestintäsalaisuuden loukkaus on törkeä, rikoksentekijä on tuomittava vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."
Voi että mä toivon, että kun seuraavan kerran luette miestenne viestejä ja jäätte kiinni niin miehenne tekee teistä rikosilmoituksen.
[/quote]
KotKotKot, pienet aivot.
"Ainoastaan lailla on merkitystä. Ei moraalisäännöillä. Jokaisella ihmisellä on eri moraali eikä sinun moraalillasi ole mitään merkitystä."
No nyt tekis kyllä mieli ottaa esiin se natsikortti. :)
hohhoijaa...mun yksityisyys ei siitä kärsi että mies saa ihan vapaasti vastata mun puhelimeen, katsoa viestit jne ja sama meillä toimii toisinpäin. Tätä tosin ei käytännössä juurikaan tehdä kun toisen pyynnöstä (hei, katsotko mikä viesti mulle tuli...vastaatko puhelimeeni kun en kerkeä...).
sen lisäksi kun esim miespuolinen ystävä halusi puhelimessa kertoilla minulle asioistaan tein selväksi että mielelläni toki kuuntelen, mutta en tee mitään salassa puolisoltani eli en siirry toiseen huoneeseen puhumaan vaikka mieheni sattui istumaan vieressäni...
saman toki tietää muutkin ystäväni, että mä en salaile asioita mieheltäni. jos he erityisesti pyytävät että tästä asiasta ei puhuttaisi muille niin silloin lupaan, mutta eipä miestä kyllä kiinnostakaan kuulla mun kavereiden juttuja/asioita eli käytännössä asiat pysyvät kuitenkin salassa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:11"]
hohhoijaa...mun yksityisyys ei siitä kärsi että mies saa ihan vapaasti vastata mun puhelimeen, katsoa viestit jne ja sama meillä toimii toisinpäin. Tätä tosin ei käytännössä juurikaan tehdä kun toisen pyynnöstä (hei, katsotko mikä viesti mulle tuli...vastaatko puhelimeeni kun en kerkeä...).
sen lisäksi kun esim miespuolinen ystävä halusi puhelimessa kertoilla minulle asioistaan tein selväksi että mielelläni toki kuuntelen, mutta en tee mitään salassa puolisoltani eli en siirry toiseen huoneeseen puhumaan vaikka mieheni sattui istumaan vieressäni...
saman toki tietää muutkin ystäväni, että mä en salaile asioita mieheltäni. jos he erityisesti pyytävät että tästä asiasta ei puhuttaisi muille niin silloin lupaan, mutta eipä miestä kyllä kiinnostakaan kuulla mun kavereiden juttuja/asioita eli käytännössä asiat pysyvät kuitenkin salassa.
[/quote] Kovin moni kuitenkaan ei ajattele uskoutuessaan hyvälle ystävälleen, että samalla tulee uskouduttua hyvän ystävänsä miehelle.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:46"]
[/quote]
[/quote]
Ei muuten ole. Ainoastaan poliisi saa sen tehdä. Vanhemmat eivät koskaan saa luke lapsiensa viestejä
[/quote]
Nettipoliisi vastasi tähän kysymykseen ihan lähiviikkoina nän.
No problem meillä. Voidaan huoleti vastata toisen puhelimeen. Useinkin mies pyytää katsomaan, keneltä puhelu tai viesti tulee, jos ei heti jouda itse vastaamaan. Sähköpostiinkin päästään puolin ja toisin. Ei tietenkään lueta henkilökohtaisia asioita, jos vaikka joku ystävä kertoo asioita, jotka ei muille kuulu.
Ihme kaasutusta nykyään. Kun ei ole mitään salailtavaa, niin ei tarvitse päätään rasittaa tyhjänpäiväisyyksillä. Aloittajalla taitaa olla jonkinlainen luottamusongelma itsellään suhteessaan.