Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säilyykö hedelmällisyys pidempään synnyttäneillä naisilla verrattuna lapsettomiin?

Vierailija
30.06.2020 |

Onko siis vaikka 40-vuotiaana todennäköisempää tulla raskaaksi, jos on jo aiemmin ollut raskaana ja synnyttänyt kuin että yrittäisi 40-vuotiaana saada ensimmäisen lapsen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että näin on. Helpompi saada lisää lapsia.

Vierailija
2/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin se on todiste siitä, että on joskus ollut hedelmällinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuo sitten perustuisi?

Riippuu siitäkin onko synnytyksessä tullut mahdollisesti vaurioita kohtuun, joiden takia munasolu ei kiiinnity.

Vierailija
4/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen jostain lukenut näin. Että kun elimistö on jo kerran kantanut vauvan, raskautuminen olisi helpompaa. Toisaalta tiedän monia pareja, joilla ei oo kuulunut toista lasta. Että kai se munasolujen laatu vaikuttaa myös.

Vierailija
5/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten varmaankin se, milloin vaihdevuodet alkavat...

Vierailija
6/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasoluja on enemmän säästössä, kun kuukautisia on ollut vähemmän?

Vierailija
7/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. Samoin olen lukenut, että hedelmällisyys on parempi niillä, joilla kuukautiset ovat alkaneet myöhemmin. Toki munasolujen laatu on ensisijaisen tärkeää, ei pelkkä määrä. Mutta mitä enemmän niitä on jäljellä, sitä todennäköisemmin löytyy myös elinkelpoisia munasoluja.

Vierailija
8/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai jos on ollu raskaana joskus ja tehnyt abortin? En oo mistään kuullu että raskautumonrn helpompaa jos jo lapsia. Luulis että päin vastoin, ku raskaus on elimistölle raskasta.

Vierailija
9/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
10/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan ekan lapsen reilussa 42 vuoden iässä.

Vierailija
11/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan ekan lapsen reilussa 42 vuoden iässä.

Onnea! Raskauduitko helposti?

Vierailija
12/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saaminen ei paranna hedelmällisyyttä.

Toki random "lapsellista" ja lapsetonta nelikymppista vertaillessa lapsellinen on todennäköisemmin hedelmällinen koska hän on ainakin joskus sitä ollut. Lapsettomasta naisesta ei voi tietää jos tämä olikin ollut hedelmätön koko ajan tms.

Vierailija
13/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki munasolut on naisella jo valmiina, kun se syntyy. Jos on synnytyksiä takana, niin joka synnytys säästää n. 9 munasolua, mutta ne myös vanhenevat ihan synnytyksistä riippumatta, eri ihmisillä toisinaan hieman eri aikaan. Jopa 35-vuotiaalla voi olla ihan vanhuudenhöperöt munasolut, kun taas joku 50-vuotias onnistuu luomusti saamaan terveen vauvan. Eli yksilökohtaista.

Vierailija
14/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilötasolla ei merkitystä.

Vierailija
15/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereiden käytön pitäisi silloin säästää kaikki aikuisiän munasolut... Ei se taida näin mennä.

Vierailija
16/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako se, että esim minulta on säästynyt seitsemän vuoden munasolut, kun olen joko ollut raskaana tai imettänyt niin, että kuukautisia ei ole ollut?

Vierailija
17/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin myös pillereitä 10 vuotta. Olen tullut raskaaksi aina ensimmäisestä yrityskierrosta.

16.

Vierailija
18/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. Samoin olen lukenut, että hedelmällisyys on parempi niillä, joilla kuukautiset ovat alkaneet myöhemmin.

"Naisilla, joiden kuukautiset alkoivat ennen 12 ikävuotta, on 80 prosenttia muita suurempi todennäköisyys ennenaikaisiin vaihdevuosiin."

Vierailija
19/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki munasolut on naisella jo valmiina, kun se syntyy. Jos on synnytyksiä takana, niin joka synnytys säästää n. 9 munasolua, mutta ne myös vanhenevat ihan synnytyksistä riippumatta, eri ihmisillä toisinaan hieman eri aikaan. Jopa 35-vuotiaalla voi olla ihan vanhuudenhöperöt munasolut, kun taas joku 50-vuotias onnistuu luomusti saamaan terveen vauvan. Eli yksilökohtaista.

Täyttä höpöä. Raskaus ei säästä munasoluja. Naisella on syntyessään miljoonia munasoluja, kuukautisten alkaessa jo paljon vähemmän. Kuukautisten mukana poistuu joitakin satoja koko elämän aikana. Mitään vaikutusta sillä ei ole.

Munasolut häviää pääasiallisesti ihan muuta kautta iän myötä. Myös e-pillerit ja hormonikierukka estää munasoluja irtoamasta mutta sekään ei säästä niitä.

Vierailija
20/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin 9 koska myös imetysaika säästää munasoluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä