Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruusufinniläiset, oisko jakaa hyviä neuvoja :)

Vierailija
30.06.2020 |

Mulla jo 30 vuoden aknehistoria ja viime vuosina alkanu olemaan enemmän tuota ruusufinniä. Ehkä edelleen kierron mukaan menee näppylät ja ovis pahin aika. Eniten just naamaa kuumottaa (ei punoita kuitenkaan vaan ennemmin on harmaa iho), turpoaa jännästi, ihohuokoset laajenee, tulee nenää näppyjä ym herkut. Tea treeöljy rauhoittaa parhaiten kaikista ja se on kumma, kun ihotautilääkärit ym juossu läpi moneen kertaan. Mutta oisko jotain hyviä vinkkejä, jotain ehkä vähän erikoistakin :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin leivän 100 % kauraan. Vaikka viljoja on muissakin ruuissa, oli tällä dramaattinen vaikutus. On väitetty, ettei sillä olisi muka vaikutusta mitä syö, mutta oma kokemus kyllä kertoo toista. Einekset myös mahdollisimman vähiin.

Vierailija
2/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ruusufinnin kun kävin elämäni ensimmäistä kertaa kosmetologin hoidossa. Se puhdistus oli ilmeisesti aivan liian tuju herkälle iholleni. Tästä on monta vuotta ja välillä on ollut todella pahoja kausia. Minkään ruuan en ole huomannut vaikuttavan ihooni millään tavalla, en käytä lainkaan alkoholiakaan. Nyt on menossa soolantra ja lisäksi ostin konjac sponge-sienen ja iho on tuosta tykännyt, heti ekasta käsittelystä tuntui todella pehmeältä. Satunnaisia punaisia näppyjä tulee edelleen mutta yleisesti iho on paremmassa kunnossa kuin varmaan pariin vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista ilman reseptiä saatava Rosazol voide on itselläni auttanut etenkin ruusufinnin aiheuttamiin näppyihin.

Vierailija
4/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähensin vehnän käyttöä muusta syystä ja se yllättäen rauhoittikin ruusufinnin.

Vierailija
5/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tule näppyjä ollenkaan, mutta naaman keskialue on aina tasaisen tulipunainen. Se on helppo peittää meikillä joten ei ongelma. Sen sijaan silmäoireet on raskaita, ainainen vetistys ja punoitus ja roskan tunne silmässä. Näytän punaisine silmineni juopolta tai itkettyneeltä aina.

Vierailija
6/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei tule näppyjä ollenkaan, mutta naaman keskialue on aina tasaisen tulipunainen. Se on helppo peittää meikillä joten ei ongelma. Sen sijaan silmäoireet on raskaita, ainainen vetistys ja punoitus ja roskan tunne silmässä. Näytän punaisine silmineni juopolta tai itkettyneeltä aina.

Ja siiis mulla valitettavasti mistään hoidosta ei ole apua, koska ainoaa auttavaa hoitoa eli isotretioniinia ei maha eikä kroppa muuten kestä pitkäaikaiskuurina. Ja kuurin jälkeen palasi vaiva heti ennalleen.  Rosazol minulla ärsyttää huomattavasti ihoa ja ongelma pahenee.

Vierailija
7/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea viljan pois jättäminen oli minulle ratkaisu.

Vierailija
8/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni ei tykkää auringosta, saunasta, paksuista voiteista jne. Etenkin kaikki antiage-voiteet pahentaa. Mulla käytössä jo melkein vuosikymmenen Sensain Emulsio 3, joka ainoa voide millä iho pysyy hyvänä. Kaikki paksut saa sen roihahtamaan.

Vierailija
9/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni pysyy poissa niin kauan kun maha on kunnossa.

Mulla maha ei kestä vehnää eikä esim maitovalmisteita (jäätelö pahin). Jos söisin esim jäätelöannoksen, tiedän saavani siitä ripulin ja seuraavana päivänä poskissa finnejä.

Vierailija
10/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas tuo punaisuus on ihan valtava ongelma. Kasvot hilseilee aina, enkä ole ihotautilääkärien ja kosmetologien ohjeillakaan saanut sitä kuriin, vaikka jokainen vakuuttaa, että hänen ohjeillaan naaman kuivuus loppuu. Tuon hilseilyn vuoksi meikkivoidetta on todella vaikea saada näyttämään siistiltä, joten joudun koko ajan taistella sen kysymyksen kanssa kumpi on kauheamman näköistä, punaisuus vai hilseilevä meikkivoide.

Vierailija
11/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös rosazol vain pahensi, ei sopinut ollenkaan. Antibioottikuuri auttoi juuri sen ajan kuin se kesti ja sen jälkeen iho oli pahempi kuin koskaan. Viimeinen kokeilu oli Bion-sarja, ehdin käyttää kolme päivää iltaisin mutta iho räjähti niin totaalisesti että oli pakko lopettaa. Naama oli sen näköinen etten mennyt ulos ollenkaan pariin päivään. Se kokeilu jäi siihen. Tuo soolantra on ainoa voiteista joka oireita on helpottanut, syksyllä aloitan roaccuttanin jos pahenee.

Vierailija
12/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas tuo punaisuus on ihan valtava ongelma. Kasvot hilseilee aina, enkä ole ihotautilääkärien ja kosmetologien ohjeillakaan saanut sitä kuriin, vaikka jokainen vakuuttaa, että hänen ohjeillaan naaman kuivuus loppuu. Tuon hilseilyn vuoksi meikkivoidetta on todella vaikea saada näyttämään siistiltä, joten joudun koko ajan taistella sen kysymyksen kanssa kumpi on kauheamman näköistä, punaisuus vai hilseilevä meikkivoide.

Mulla tuo hilseily loppui kun sain lahjaksi öljykakun, oon sillä puhdistanut iltaisin meikit ja jättää ihon todella kosteutetuksi. Toki eihän nämä kaikilla toimi, se on huomattu moneen kertaan. Olen tuhlannut aivan jäätävät rahasummat kaikenlaisiin kokeiluihin :(

Vierailija
13/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana lähinnä lehahtelu. Kylmä- lämmin yhdistelmä on pahin. Tai sauna, reipas juoksulenkki. Nyt oli ihanan helppoa toisaalta helteillä ihon kanssa kun lämpötilanvaihteluita ulkoa sisätiloihin ei tullut... mutta hikiliikunnan jälkeen punoitti toisaalta tunteja. Ihan kamala vaiva:(

Nyt olen lähinnä pessyt/ rasvannut aqualanilla, ja näytepakkaus filorgan rasvaa on toistaiseksi sopinut. Vastikään erehdyin laittamaan epäsopivaa rasvaa naamaan ja taas kesti monta päivää että iho oli normaali. Hullummaksi tuntuu menevän joka vuosi tämän herkkyyden kanssa. :(((

Mitään todettuja allergioita mulla ei ole.

Vierailija
14/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana lähinnä lehahtelu. Kylmä- lämmin yhdistelmä on pahin. Tai sauna, reipas juoksulenkki. Nyt oli ihanan helppoa toisaalta helteillä ihon kanssa kun lämpötilanvaihteluita ulkoa sisätiloihin ei tullut... mutta hikiliikunnan jälkeen punoitti toisaalta tunteja. Ihan kamala vaiva:(

Nyt olen lähinnä pessyt/ rasvannut aqualanilla, ja näytepakkaus filorgan rasvaa on toistaiseksi sopinut. Vastikään erehdyin laittamaan epäsopivaa rasvaa naamaan ja taas kesti monta päivää että iho oli normaali. Hullummaksi tuntuu menevän joka vuosi tämän herkkyyden kanssa. :(((

Kannattaa suojata iho hyvin esim. pakkasilla. Mulla tää sairaus alkoi juuri tuollaisilla lehahduksilla. Sitä kesti ainakin 10 vuotta ennen kuin siirtyi tähän varsinaiseen kamalaan vaiheeseen. En tätä tajunnut enkä suojannut kasvoja huivilla esim talvisin. Hemmetti kun olisin tiennyt. Nyt sitten on jatkuvaa taistelua ihon kanssa.

Vierailija
15/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja viini triggeröi mulla. Rosazolia käytän ja Isotretinoiini vie kokonaan pois n. 2 vuodeksi. Vähän auttoi vehnänalkioöljyn syönti.

Vierailija
16/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta hyvä siinä miieleessä, että jos se reagoi johonkin, on toivoa että jokin auttaa. Mulle ihotautilääkäri puuhuii, että on ikään kuin kuuma ja kylmä versio ruusufinnistä, eli kuuma versio on tuollainen ulkoisiin ärsykkeisiin reagoiva, ja sitten kylmä on taas sellainen kuin itselläni: iho ei ole mitenkään herkkä, ihan sama mitä rasvaa tai hoitovoidetta siihen levittää, ihan sama ottaako aurinkoa vai ei, juoko alkoholia vai ei, mitä syö, aina on tasaisen punainen ympäri vuoden. Nämä kylmät ruusufinnit on siitä kivoja ettei ole varsinaisia oireita kuin se punoitus, mutta näihin ei toisaalta yleensä auta oikein mikään.

Vierailija
17/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ruusufinni tulee ja menee oman tahtonsa mukaan. Alkoi neljä vuotta sitten kesällä, luulin että naama paloi, mutta se punoitus ei sitten lähtenytkään enää pois. Oli ihan järkyttävät selvärajaiset punaiset läntit poskilla otsalla ja leikapielissä. Punoituksen lisäksi pientä näppylää, ei finnejä kuitenkaan. Enää ei ole tullut yhtä pahana takaisin, mutta suurimman osan ajasta nenä ja posket punoittavat jonkin verran, otsakin joskus.

Vierailija
18/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä toimiiko ruusfinniin, mutta samansukuiseen suunympärysihottumaan auttoi mulla pesu saippualla joka ilta. Olin aiemmin syönyt antibioottikuutin ja käyttänyt Elidel-voidetta, mutta vasta saippualla peseminen poisti ongelman kokonaan. Saippua tappaa bakteerit ja pikkuoliot, jotka asuu ihohuokosissa. Vältä myös meikkivoiteita varsinkin helteillä.

Vierailija
19/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosazol on auttanut kun olen saanut kahdesi ruusufinnin leukaan. Avokado tuntuu aiheuttavan sekä ruusufinniä että paisetyyppisiä finnejä minulle. 

Vierailija
20/28 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lehahtelusta vielä. On nyt kestänyt likipitäen 20 vuotta samanlaisena... yli tunnin oleskelu ulkona talvella ja sisälle tulo jo saattaa aiheuttaa... pahin on pitkä oleskelu viileällä ulkona ja siitä suoraan kuumaan suihkuun.. ja vielä hiustenkuivaajalla kuivaus. Tai sauna yhtälailla. Lohduttavaa et jollekin isotretioiniini( tmv) on auttanut pariksi vuodeksikin. Itsellä ei mitään lääkeaineita vielä ollut kokeilussa. Kaapissa kyllä mirvaso- geeliä mut en oo uskaltanut kokeilla. Ai nii, rosazol auttoi niihin kamaliin paukamiin joskus mut niitä ei oo enää vuosiin tullut. Käyttääkö joku sitä koko naamaan hillitsemään punoitusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä