Olen opettaja, eikä voisi vähempää kiinnostaa, miten opiskelijat pukeutuvat.
Pitäkööt päässään pipoa sisällä tai vaikka sandaaleja talvella. Ihan sama minulle. Minun tehtäväni on opettaa, ei kasvattaa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Kyllä se työelämä karsii sitten näistä teineistä luulot pois hyvin äkkiä.
Kommentit (12)
Onko koulun säännöissä kuitenkin pukeutumisohjeistuksia? Jos on, niin oletko se "kiva" opettaja, joka jättää kasvatuksen tässä asiassa muiden opettajien vastuulle?
Opiskelijoiden vaatetukseen sinun ap onkin hankalampi puuttua kuin ala- ja yläkoululaisten. He kun ovat vapaaehtoisesti koulussa.
Kiitti kaverit, onkin tosi kiva toimia itse yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan, kun osa niitä näppärästi nakertaa. jokaista inhottaa puuttua aina samoihin asioihin. Niiden nuorten vanhempia ihan erityisesti. Ei jaksa, kun eihän siitä mitään hyötyä oo...
Rajattomuus se kuulkaa näille nuorille hyvää tekeekin! Mitä kipeämpi lapsi, sitä enemmän hän tarvitsee sitkeitä ja peräänantamattomia, välittäviä aikuisia ympärilleen. Säännöistä lipsuminen on heidän kohdallaan kaikkein haitallisinta. Miksi joku sääntö on voimassa nyt muttei ensi tunnilla? Huonoissa kantimissa oleva lapsi ei sitä tajua.
Olen ammatillisella puolella ja jos ei vielä siihen ikään mennessä pukeutua, niin jäänee todennäköisesti työttömäksi.
Työssäoppimisjaksoilla voi olla pukeutumisohjeita, mutta jos ei osaa pukeutua, niin sitten jää ilman työssäoppimispaikkaa. Tämän ilmoitan, mutta en jaksa alkaa vääntää kenenkään kanssa. Jäätkööt kotiinsa sitten, jos äippä ja iskä eivät opettaneet pukeutumaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:54"]
Pitäkööt päässään pipoa sisällä tai vaikka sandaaleja talvella. Ihan sama minulle. Minun tehtäväni on opettaa, ei kasvattaa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Kyllä se työelämä karsii sitten näistä teineistä luulot pois hyvin äkkiä.
[/quote]
Oletko tuonut asian esiin teidän koulunne opettajainkokouksissa? Oletko saanut kannatusta? Vai napisetko vain somessa?
Kyllä minä ajaessani oppilaita ulos pakkaseen välitunnilla saatan sanoa joillekin, että takki päälle, siellä on 15 astetta pakkasta. Muuten ne tunkisivat ulos pelkässä t-paidassa ja verskoissa. Samoin jos jollain pojalla on farkut puolireidessä ja todellakin ne perskarvat ja reikä näkyy, sanon, että vedäpä housut ylemmäs kun kukaan ei halua nähdä sun paskareikääsi. Jos ei kotoa tule kasvatusta vaatetuksen suhteen, silloin valitettavasti koulun täytyy asia hoitaa. Ysiluokalla moni oppilas törmää tet:ssä siihen, ettei saa harjoittelupaikkaa esim. ravintolasta, koska ei suostu pukeutumaan vaaditulla tavalla.
Meillä on sääntönä, että sisällä ei pidetä ulkovaatteita, ja tämä käsittää takin ja pipon. Toisaalta, kerran rämppäkoulussani ei tuo lämmitys oikein toiminut ja kun ilmastointiakaan ei ole, on pakko pitää välitunnilla ikkunaa auki ettei pyörrytä hapenpuutteeseen tunnilla, olemme sekä oppilaat että opettaja istuneet tunnilla ulkovaatteet päällä, kun luokassa oli sisälläkin pakkasta. Se oli kuitenkin tilanteen mukainen poikkeustapaus.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:54"]
[/quote]
Oletko tuonut asian esiin teidän koulunne opettajainkokouksissa? Oletko saanut kannatusta? Vai napisetko vain somessa?
[/quote]
Oliko tämä sinusta napisemista? Jaa. Eipä ole asiaa käsitelty opettajakokouksissa. Opiskelijat pitäkööt pipoa päässään ihan niin paljon kuin haluavat.
ap
Kerran viidesluokkalainen poika vilustui, kun oli mennyt ulos pelkissä sisävaatteissa pakkasella. Äiti soitti tuohtuneena, miksi kukaan ei käskenyt poikaa pukemaan pipoa ja takkia. tokaluokkalainen taas turotti luokassa yllään kalsarit, verkkarit ja toppahousut, kun sijainen ei hoksannut käskeä ottamaan päällimmäisiä pois. Ja taas tuli huoltajat lankoja pitkin. "Eikö siellä kukaan välitä opettaa, miten missäkin tilanteessa pukeudutaan?"
mutta auta armias jos joku sitten tekee työnsä...
["Eikö siellä kukaan välitä opettaa, miten missäkin tilanteessa pukeudutaan?"[/quote]
Tuohon kuuluu vastata, että koulussa ei opeteta itsestäänselvyyksiä, ne opitaan tai ollaan oppimatta siellä kotona. Näin itse teen vastaavissa tapauksissa. t. Ope
Eli jos joku tulisi alaosattomissa kouluun, niin sä et sanoisi etkä tekisi mitään? Jos koululla on pukeutumisesta säännöt, niin eikö ole sun tehtäväsi valvoa niitä? Ei mun käsittääkseni virkamies valikoi minkä osan tehtävistään se tänään jaksaa tehdä ja mitä ei.
Äitinä arvostan opettajaa, joka jaksaa välittää ja huolehtia lapsista. Kotona tehdään kaikki mitä voidaan, mutta kouluun asti ei äidin valvova silmä ulotu, ja lapset ovat vain lapsia. Lapsi ei aina ymmärrä omaa parastaan. Lapsella ei ole kykyä arvioida syitä ja seurauksia. Amislaiset ovat jo isoja, mutta moni heistäkin on varmasti vielä hyvin lapsellinen.
Olen alakoulun aineenopettaja ja hoidan myös kasvatustehtäväni. Katson että kädet pestään ennen ruokailua vaikkei jotakuta huvittaisikaan. Saatan sitoa Jessen kengännauhat jos ne oikuttelevat, laittaa Saaran irronneen ponihännän kiinni ja teipata Eeron ratkenneen repun putkiteipillä.
Lapset arvostavat sitä, että heistä välitetään, että säännöt ovat samat aina ja kaikille ja että ope ei käännä katsettaan pois, kun on hankala paikka.
Joo, samaa mieltä olen. Työelämä karsii nämä kotikasvatusta vaille olevat kyllä tehokkaasti pois pelistä.