Yksinhuoltajan tuloloukku, ei kannata työnteko
Jäin mielenterveyssyistä sairaslomalle kaksi vuotta sitten. Työelämää takana 17 vuotta lukuunottamatta vuoden äitiyslomaa kahdesta lapsesta. Kymmenisen vuotta sitten velkaannuin ja päädyin ulosottoon. Tein töitä tuhottomasti ja sain maksettua melkein kaiken pois.
Olen ajatellut kokeilla työelämää mutta täällä Suomessa se ei kannata. Hoitoalalla pk-seudulla ei kannata työhön mennä 2200 euron bruttopalkalla. Lisiä tuohon tulisi noin 200 bruttona. Ulosoton, vuokran ja verojen jälkeen mulle jäisi käteen n. 600 e nettona. Tällä hetkellä työttömänä jää reilu tonni. Ei mitään järkeä.
Kokemuksesta tiedän että psyyke ei kestä hoitotyön järkyttävää tahtia Suomessa, kiusaamista en kestä hitustakaan, olen vielä aika heikoissa kantimissa. En vain kykene siihen. Osa-aikaisenakaan se ei kannata. Muutama kuukausi ja sekoaisin jälleen.
Olen päälle nelikymppinen eikä uudelleenkoulutuksessakaan ole järkeä. Ei ole sellaista alaa mikä palkan puolesta olisi hyvä, ja vaikka olisikin, ei mun päällä pääse minnekään lääkikseen. Perintöä on tulossa n. 40
000 lähiaikoina. Se jää käteen kaikken lyhennysten ja velkojen jälkeen.
Haluaisin tehdä kuitenkin jotain, tienata, en halua käyttää koko perintöä toimettomuuden rahoittamiseen. Mietinkin että olisiko järkevintä olla työttömänä siihen asti kun perintö tulee, muuttaa sitten Norjaan tai Ruotsiin, ja mennä siellä osa-aikaiseksi hoitotyöhön. Kieli on hallussa. Osa-aikaisena tienaa saman kuin Suomessa kokoaikaisena, työ on leppoisampaa ja voisin jopa opiskella lisää samalla. Luottotietoni olisivat siellä puhtaat ja voisin ostaa vaikka asunnon itselleni ja lapsilleni. Suomessa hankala tilanteeni vain jatkuisi vuodesta toiseen.
Kommentit (26)
"Tietenkin tuo perintö vaikuttaa tulevaisuudessa niin, että että ne otetaan asumistuessa huomioon (mutta yhtälailla se otetaan huomioon asumistuessa, vaikka et kävisikään töissä). "
Kelan sivujen mukaan perintö on satunnainen tulo eikä vaikuta asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot on poissa vielä monta vuotta vaikka kaiken olisin maksanutkin pois. Tämä on yksi iso syy myös mahdolliseen muuttoon. Tuo leima on todella raskas kantaa. Minkäänlaista tukiverkostoa minulla ei ole Suomessakaan, joten voisin hyvin lähteä. Mielenterveyden ongelmat ovat johtuneet paljolti raskaasta työstä joka uuvutti täysin. Suomen työkulttuuri hoitoalalla (ja kai muuallakin) on erilainen kuin muissa Pohjoismaissa.
Ap
Oletko varma, että työkulttuuri on erilainen Ruotsissa ja Norjassa? Itse työskentelen yrityksessä, joka toimii kaikissa Pohjoismaissa, eri alalla tosin, ja olen havainnut, että kyyti on kaikissa muissa Pohjoismaissa Suomea paljon kylmempää. Lomautuksia ei tunneta ja irtisanominen on usein helpompaa. Suomessa on verraten vahva AY-liike kuitenkin.
Tsemppiä Ap! Pohjoismaissa on turvallista. Onnea matkaan. Upea lahja lapsille kun oppivat kieliä.
Asenteesi on väärä:Jokainen elättäköön itsensä ja jälkikasvunsa eikä laskeskele,miten saisi eril.tukia ja elättäisi laumansa toisten kustannuksella.
Luottotiedot on poissa vielä monta vuotta vaikka kaiken olisin maksanutkin pois. Tämä on yksi iso syy myös mahdolliseen muuttoon. Tuo leima on todella raskas kantaa. Minkäänlaista tukiverkostoa minulla ei ole Suomessakaan, joten voisin hyvin lähteä. Mielenterveyden ongelmat ovat johtuneet paljolti raskaasta työstä joka uuvutti täysin. Suomen työkulttuuri hoitoalalla (ja kai muuallakin) on erilainen kuin muissa Pohjoismaissa.
Ap