Onko lainakaton helpottaminen yhtäkkiä takas 90% merkki pahoista ongelmista asuntomarkkinoilla?
Yhtäkkiä tänään ilmoitettiin että lainakatto ei-ensiasuntoon laitetaan takas 90%. Liike on niin yllättävä, iso ja nopea että pinnan alla kupla jo varmaan aika pinkeänä, syksyllä romahtanee..
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa, mutta harkitsen asunnonostoa?
Jos ei tiedä edes mitä lainakatto tarkoittaa, ei ole valmis hankkimaan omistusasuntoa.
Ei tarvitse olla ilkeä jos kysyn. Olen säästänyt omsitusasuntoon ja aion sen ostaa, se on paljon fiksumpaa kuin vuokralla asuminen. En tarvitse siihen sinun lupaasi.
Asunnonvaihtajia koskee, ei sinua ensiasunnon ostajana. Mutta sinuna vähän miettisin ostoajankohtaa, voi olla että asuntosi arvosta sulaa aikamoinen siivu pois ja pian. Pyri ainakin tinkimään runsaasti.
Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. Yritän ajankohtaa juuri miettiä. Mitä luulet, milloin vaikutukset alkavat näkyä asuntomarkkinoilla?
OP:n kesäkuun talouskatsauksessa sanottiin, että asuntokauppa hiljeni pahasti keväällä. Nyt ollaan vaiheessa, jossa kukaan ei vielä tiedä, miten korona vaikuttaa vientiin (sen näkee viiveellä) ja tuleeko toista aaltoa (sen näkee syksyllä). Itse odottaisin jouluun, tai ainakin syys-lokakuuhun. Jos hommat tuntuu vakaalta globaalisti niin turha jäädä odottelemaan, mutta oma tunne on, että ihan mikä tahansa on mahdollista ja pieni katselu on nyt järkevää.
Lisäksi ensimmäiset lomautukset alkaa nyt kesäkuun lopun jälkeen mahdollisesti realisoitumaan irtisanomisiksi, kukaan ei vielä tiedä missä numeroissa ne tulevat olemaan. Joten jo ensi kuussa tulee vähän enemmän tietoa suunnasta.
Asuntolainoihin on myös pankit myöntäneet lyhennysvapaita, 6-12 kk, joten joulu siksikin oma kiintopiste, silloin alkaa näkymään jos markkinat kuumenee tarjonnasta suhteessa kysyntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa, mutta harkitsen asunnonostoa?
Jos ei tiedä edes mitä lainakatto tarkoittaa, ei ole valmis hankkimaan omistusasuntoa.
Ei tarvitse olla ilkeä jos kysyn. Olen säästänyt omsitusasuntoon ja aion sen ostaa, se on paljon fiksumpaa kuin vuokralla asuminen. En tarvitse siihen sinun lupaasi.
Asunnonvaihtajia koskee, ei sinua ensiasunnon ostajana. Mutta sinuna vähän miettisin ostoajankohtaa, voi olla että asuntosi arvosta sulaa aikamoinen siivu pois ja pian. Pyri ainakin tinkimään runsaasti.
Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. Yritän ajankohtaa juuri miettiä. Mitä luulet, milloin vaikutukset alkavat näkyä asuntomarkkinoilla?
Jos ja kun korona alkaa taas jyllätä, ei monen talous enää kestä. Eikä Suomenkaan talous. Siinä vaiheessa hinnat laskee aivan varmasti.
Voi mennä ensi vuoden alkuun, loppusyksyyn. Mutta varmaa on, että korona tulee taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että se on fiksumpaa kuin vuokralla asuminen, jos et tiedä edes perusteita?
Oletko tehnyt stressitestin 10% euriborilla?
Vuokralaisena menetän joka kuukausi kaikki rahani, omistusasunnossa maksan itselleni. 10% euribor tarkoittaa lähinnä sitä, että en voi ottaa liian isoa lainaa.
Voisiko joku selittää mitä lainakaton nostaminen 90% käytännössä tarkoittaa? Lainaa ei myönnetä ilman kunnon maksukykyä ja ennakoidaan euriborin nousua vai?
10% euribor tarkoittaisi sitä, että olisi sulaa hulluutta hankkia omistusasunto, kun voi asua vuokralla asunnossa minkä vuokra ei voi nousta yli 15% vuodessa.
Olet väärässä. Vuokranantaja täysin varmasti siirtää vastuun vuokralaiselle, eli vuokrakin silloin nousee. Paitsi omalla kohdallani ei ehkä, koska asun vielä opiskelija-asuntolassa.
Tuota, mitäh? Vuokra-asunnossa "laina" on tasan seuraavan kuukauden vuokra. Omistusasunnossa sulla on toistasataa tonnia, mistä et pääse ihan niin näppärästi eroon kuin irtisanomalla sopimuksesi.
Miten niin ei pääse? Pääsee jopa helpommalla.
minulla on lainaa 300 000 € ja minä pääsen siitä alle viikossa eroon ilman että tarvii irtisanoa yhtään mitään. Vuokra-asunnosta taas et pääse noin nopeasti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainoihin on myös pankit myöntäneet lyhennysvapaita, 6-12 kk, joten joulu siksikin oma kiintopiste, silloin alkaa näkymään jos markkinat kuumenee tarjonnasta suhteessa kysyntään.
Uudiskohteissa voi olla jopa 24kk lyhennysvapaata.
Asuntosijoittajat eivät sellaisiin koske pitkällä tikullakaan, eikä normaalilla ihmisellä ole (tai ollut) uuteen varaa.
Paitsi nyt ehkä saadaan hyväuskoinen ja vähätuloinen huonosti asioita tunteva velkaloukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että se on fiksumpaa kuin vuokralla asuminen, jos et tiedä edes perusteita?
Vuokralaisena menetän joka kuukausi kaikki rahani, omistusasunnossa maksan itselleni. 10% euribor tarkoittaa lähinnä sitä, että en voi ottaa liian isoa lainaa.
Voisiko joku selittää mitä lainakaton nostaminen 90% käytännössä tarkoittaa? Lainaa ei myönnetä ilman kunnon maksukykyä ja ennakoidaan euriborin nousua vai?
10% euribor tarkoittaisi sitä, että olisi sulaa hulluutta hankkia omistusasunto, kun voi asua vuokralla asunnossa minkä vuokra ei voi nousta yli 15% vuodessa.
Olet väärässä. Vuokranantaja täysin varmasti siirtää vastuun vuokralaiselle, eli vuokrakin silloin nousee. Paitsi omalla kohdallani ei ehkä, koska asun vielä opiskelija-asuntolassa.
Tuota, mitäh? Vuokra-asunnossa "laina" on tasan seuraavan kuukauden vuokra. Omistusasunnossa sulla on toistasataa tonnia, mistä et pääse ihan niin näppärästi eroon kuin irtisanomalla sopimuksesi.
minulla on lainaa 300 000 € ja minä pääsen siitä alle viikossa eroon ilman että tarvii irtisanoa yhtään mitään. Vuokra-asunnosta taas et pääse noin nopeasti eroon.
Ja kummassa skenaariossa menetät enemmän pääomatuloja siltä vuodelta?
Asuntokupla puhkeaa AINA, mutta milloin, se on eri asia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kummassa skenaariossa menetät enemmän pääomatuloja siltä vuodelta?
Jos korot nousevat yli sijoitusten tuoton niin en häviä mitään vaan parannan omaa tilannettani. Todellinen tuotto on tuotot -korot jos korot on enemmän kuin saman pääoman tuotot niin minähän voitan silloin.
"liikevaihto" toki pienenee, mutta tulos paranee, koska enemmän menoja poistuu kuin tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat on huutaneet "ihan just puhkeaa" aina vuodesta 1996 lähtien....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea olet asuntoa ostamassa ja millaiselta alueelta? Mä en ostais Helsingistä ennen kuin nykyhinnoista ois tullut 20% alas.
Asuntojen arvo ei laske Helsingissä koskaan ellei Helsinki muutu asuinkelvottomaksi.
Aivan turhaa haihattelua tuollainen.
Ap:lle sanoisin, että nyt jos koskaan koko lähihistorian aikana kannattaa odottaa.
Ensi keväänä me olemme kaikki paljon viisaampia. Silloin saattaa olla jo alustavia tietoja siitä, koska rokote ehkä tulee.
Ja ensi kevääseen mennessä ehtii tapahtua niin isoja asioita taloudessa, että vuokralaisena nukut yösi hyvin. Kovin montaa vuokranmaksupäivää ei ensi kevääseen ole aikaa.
Jos sinulla ei ole aivan pakko ostaa, unohda. Sen sijaan mieti suunnitelma b, jos vaikka itse joutuisit työttömäksi.
Nyt oikeasti eletään isoja aikoja maailmanhistoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Nythän on oikeasti paras hetki ostaa. Nyt saa hinnasta tinkattua koska on epävarmuutta ilmassa ja myyjä voi suostua hinnanalennukseen koska pelkää ettei saa edes sillä hinnalla myytyä tulevaisuudessa. Se hetki kun rokote tulee markkinoille asuntojen hinnat lähtevät taas ylöspäin. Ja rokotteitahan usea lääkeyhtiö kehittelee paraikaaa ja lupaavia tuloksiakin on jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea olet asuntoa ostamassa ja millaiselta alueelta? Mä en ostais Helsingistä ennen kuin nykyhinnoista ois tullut 20% alas.
Asuntojen arvo ei laske Helsingissä koskaan ellei Helsinki muutu asuinkelvottomaksi.
Aivan turhaa haihattelua tuollainen.
Meillä on tälläkin hetkellä puoli maapalloa polvillaan. Korona ei ole kurissa kesäkeleilläkään ja kun säät kylmenee ja jengi pakkautuu sisään taas yhdessä niin EU:ssa alkaa round 2. Ei Helsinki ole mikään reaalitaloudesta erillään oleva kupla. Hinnat laskee siinä missä muuallakin tulee laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, taas näitä rommareita, jotka on odotelleet 10 neliön vuokraluukussa, kaalisoppaa syöden, vuodesta 1995 sitä, että kohta markkinat romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, taas näitä rommareita, jotka on odotelleet 10 neliön vuokraluukussa, kaalisoppaa syöden, vuodesta 1995 sitä, että kohta markkinat romahtaa.
Ja sillä välin hinnat ovat karanneet yhä ylöspäin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Nythän on oikeasti paras hetki ostaa. Nyt saa hinnasta tinkattua koska on epävarmuutta ilmassa ja myyjä voi suostua hinnanalennukseen koska pelkää ettei saa edes sillä hinnalla myytyä tulevaisuudessa. Se hetki kun rokote tulee markkinoille asuntojen hinnat lähtevät taas ylöspäin. Ja rokotteitahan usea lääkeyhtiö kehittelee paraikaaa ja lupaavia tuloksiakin on jo.
kukaan, ei kukaan, vielä edes tiedä voiko koronavirukselle saada immuniteettia. Efektiivisesti se tarkoittaa sitä, ettei sitä ole vielä todettu rokotetestauksissa. Meillä on kuitenkin 1000 virusta sitä yhtä kohtaan, johon on voitu rokote kehittää. On valtavan paljon viruksia, joihin rokote olisi lottopotti, esim. herpes. Ei ole onnistunut.
En pidättäisi hengitystäni. Rokotekehitys on bisnestä, ja tiedotteilla myydään osakkeita. Toivotaan parasta mutta toimivakin rokote pitää testata, eikä tiettyjä asioita vain voi jättää tekemättä.
Biologi
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta omassa stressitestissä käytin 8% korkoa ja toisena muuttujana sitä, että lainan molemmat maksajat putoaa ansiosidonnaiselle. Vielä pysyi 300k€ lainan lyhennys + korko alle 50% nettotuloista.
Tuumin, että on riittävästi marginaalia, etenkin kun pankki tarjosi omia "stressilaskelmiaan", jossa käytettiin vain 6% korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jenkeissä huudettiin 70-luvulta saakka, kunnes puhkesi vuonna 2008 ja sen kriisin me kaikki muistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan olla monin paikoin jo lähellä tätä tilannetta, ainakin sen väestönosan keskuudessa joka maksaa itse asumisensa.
Mulla oli 15 vuotta sitten itseäni 15 vuotta vanhempi miesystävä, joka koko ajan hoki asuntokuplan puhkeamisesta ja siitä, että vain hullu ostaa nyt asunnon. Olin nuori ja tyhmä ja uskoin, vaikka mieleni olisi tehnyt ostaa Etu-Töölöstä yksiö ja pankkikin olisi vakkariduunini ansioista minulle lainan tarjonnut.
En ostanut silloin. Nyt jälkikäteen olen laskenut, että olisin vähintään n. 100 000 € rahaa vain odottamalla ajan kulumista. Parhaassa tapauksessa ehkä ostanut myöhemmin toisenkin kämpän jne.
Onneksi tuo urpo mies on nykyään entinen. Facebookin perusteella asustelee edelleen jossakin kusisessa vuokraluukussaan ja on nyt lähes eläkeikäinen käppänä. Eläkkeellään sitten kituutelkoon. Itse olen nelikymppisenä omistusasuja ja enkä ole herraa muistellut kuin säälinsekaisilla tunteilla. Kiitos vain neuvoista.
Asuntomarkkinat ovat tällä hetkellä pysähtyneet. Pk-seudulla on koronaepidemian myötä 100 000 uutta työtöntä.
Ja asuntojen hinnat sen kun polkevat paikallaan. Kukaan ei halua myydä tappiolla, mutta toisaalta kenelläkään ei ole varaa ostaa.
Kai näillä toimilla pyritään siihen, että ihmiset ottaisivat edelleenkin isoja lainoja, ja pankit eivät jäisi tappiolle. Ei ole niinkään sanottua, ei myös pakkomyyntejä olisi tiedossa.
Maksuvaikeudet realisoituvat syksyllä, kun lyhennysvapaat päättyvät. Myös monet isoilla yhtiölainoilla rahoitetut taloyhtiöt tulevat olemaan ongelmissa.