Elämä ilman TV:tä, sanomalehtiä ym. mediaa... normaalia?
Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta mikään media, mitä yleensä seurataan. Tätä on jatkunut viitisen vuotta ja pahenee koko ajan.
Televisiota en kestä pitää päällä muuten vain. Kerran viikossa merkkaan ohjelmalehteen kiinnostavan ohjelmat, jotka tallennan myöhempää katselua varten. Viime viikolla näitä ohjelmia oli yksi 50 min ohjelma, ensi viikolle en löytänyt yhtään tallennettavaa.
Nyt olen äitini luona käymässä ja se katsoo jotain ohjelmia, Vappu Pimiää ym. Minä en pysty lainkaan katsomaan noita ohjelmia. Varsinkin kaikki höpötysohjelmat (se ykkösen puoli seitsemän ohjelma, Uutisvuoto, poliittiset ohjelmat jne) ja tosi-tv on ihan sietämättömiä. Big Brotheria olen katsonut elämäni aikana 10 min. Salattuja elämiä, Uutta päivää ym. inhoan myös.
Olen yrittänyt katsoa ainakin 1-2 jaksoa joitakin kehuttuja sarjoja, esim: Game Of Thrones, True Blood, Langalla, How I Met Your Mother, Rillit huurussa, Frasier, Downton Abbey... Noista Downton Abbey oli ainoa siedettävä, mutta ei sekään kiinnosta niin paljon, että käyttäisin tunnin jonkun jakson katsomiseen. Noiden muiden katsominen oli rasittavampaa kuin työnteko.
Sanomalehtiä en tilaa enkä lue ollenkaan, koska niissä ei ole mitään sisältöä. Edes ilmaisia sivuja kuten HS.fi en jaksa lukea, artikkelit ja varsinkin kolumnit on tyhjänpäiväistä soopaa, joilla toimittajat yrittää vain hankkia elantoa itselleen.
Entäs sitten tämä: http://yle.fi/uutiset/tuoreimmat/ Joka tunti jopa kymmeniä uutisotsikoita! Miten tuolta roskan joukosta löytää ne pari viikottaista uutista, jotka on edes vähän tärkeitä?
Radiotakaan en jaksa kuunnella, koska ei kiinnosta höpötys, mainokset ja musiikkitarjontakin on aika surkeaa.
En ole mikään yhteiskunnan ulkopuolella elävä mökinmuori, vaan alle 3-kymppinen akateeminen nainen, joka on aina lukenut paljon. Historiasta tiedän paljon, vaikka yhteiskunnallisista asioista en ole kiinnostunut enkä seuraa mediaa. Dokumenttiohjelmiakaan en jaksa katsoa. Niissä on usein faktat pielessä, kun nekin on tehty viihteellisiksi.
Lisäksi TV:n katselu ylipäätään TOIMINTANA on mielestäni väsyttävää, pitkästyttävää ja käy työstä.
Mulla on kyllä muita harrastuksia, joten aika ei käy pitkäksi. Harrastan erilaisia liikunta- ja tanssilajeja, luen aikakauslehtiä ja romaaneja, valokuvaan, vietän aikaa kavereiden kanssa, kuuntelen musiikkia, käyn teatterissa ja elokuvissa, joskus katson leffoja myös blu-raylta/dvd:ltä. Näitä nettipalstoja lueskelen silloin tällöin, Facebookia käytän 1-2 kertaa kuukaudessa.
Aika monesta keskustelusta jään kuitenkin ulkopuoliseksi, kun en tiedä yhtään mitään jostain Putouksesta tai Idolsista.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:55"]
On ihan normaalia. Itsekin olen akateeminen, it-alalla, eikä infoähky uutisten muodossa kiinnosta pätkääkään. En omista edes televisiota, luovuin siitä 10 vuotta sitten. Sanomalehtiä en ole tilannut koskaan. Netistä selaan pikaisesti työpäivinä hesarin otsikot ja voin lukaista jonkun jos on jotain poikkeuksellista. Infoähkyltä suojautuminen lisää minusta mielenrauhaa ja hyvinvointia.
Mä en ole myöskään Facebookissa enkä missään muussa sosiaalisessa mediassa.
[/quote]
Lohduttavaa kuulla, kiitos kommentista.
Omassa tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka seuraavat paljon tv-sarjoja. Varsinkin HBO:n sarjoja hehkutetaan ja itse en jaksa katsoa edes yhtä jaksoa.
Välillä oikeasti kaipaan lapsuutta :) TV-kanavia oli vain kolme eikä niitäkään lapsena katsottu vaan oltiin kavereiden kanssa menossa. Nykyään työpaikalla puhutaan päivittäin jostain ohjelmista ja monien vanhojen kavereiden illat kuluu ruudun ääressä. Monet kuulemma katsoo TV:tä jopa 3-5 tuntia päivässä, kun ei jaksa tehdä muuta, mutta musta tuntuu, että juuri tuo TV:n katselu väsyttää ihmisiä.
En osaa sanoa, onko elämäntapasi normaali. Mutta ainakin se on erittäin terve! Jatka vain samaan malliin!
No, mä en oo oikeen koskaan katsonut telkkaria. Mutta en edes yritä. Meillä ei ole edes mitään nauhottavia digiboxeja. Joskus katson jonkun ohjelman, jos on sellainen fiilis. Tiedän noin viisi sarjaa, mutten edes sitä, koska ne tulee.
Päiviin saa kyllä täytettä muutenkin. Itse asiassa olen aika harvoin tilanteessa, jossa jutellaan TV-ohjelmista. Ja jos olen, voin kyllä jutella jotain.
Olen aloittajan kanssa aika samanlainen. Akateeminen en tosin ole, kouluttamaton tapaus, mutta...
Tuntuu, että kun on nähnyt yhden sarjan, on nähnyt ne kaikki. Samat klisheet toistuvat, oli kyseessä sitten asiaohjelma tai viihdepläjäys. Sama kaava. Turhaa paisuttelua, liikaa tehosteita. Ei jaksa kälätystä, tyhjänpuhumista, turhaa höpinää. Ketä kiinnostaa joku julkkis? Radiossa hoetaan alapääjuttuja ja aikuiset ihmiset räkättävät niille kuin kersat. Hesarikin on nykyään niin populistinen ettei jaksa lukea, lukijoita kosiskellaan jatkuvasti. Ilmaislehtien otsikot ovat vääristeleviä ja huomionhakuisia, muista lehdistä nyt puhumattakaan.
On ihan normaalia. Itsekin olen akateeminen, it-alalla, eikä infoähky uutisten muodossa kiinnosta pätkääkään. En omista edes televisiota, luovuin siitä 10 vuotta sitten. Sanomalehtiä en ole tilannut koskaan. Netistä selaan pikaisesti työpäivinä hesarin otsikot ja voin lukaista jonkun jos on jotain poikkeuksellista. Infoähkyltä suojautuminen lisää minusta mielenrauhaa ja hyvinvointia.
Mä en ole myöskään Facebookissa enkä missään muussa sosiaalisessa mediassa.