Sain kirjepostissa väärän henkilön terveystietoja
Sain tänään kirjeen, jossa sairaalalasku sekä tieto maksukaton täyttymisestä. Lasku oli minun, mutta maksukatto on täyttynyt 1930-luvulla syntyneellä miehellä. Itse olen 1970-luvulla syntynyt nainen.
Onkohan minun maksukattopäätökseni mennyt tälle Mauno Aleksanterille? Soitanko huomenna sairaalaan, Valviraan , Maunolle vai Iltalehteen?
Kommentit (31)
Iltalehden kautta selviää.
Jos soitat laskutukseen, niin saat saman laskun uudestaan. Hyvässä lykyssä väitetään, että olen tuo 30-luvulla syntynyt mies.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden kautta selviää.
Jos soitat laskutukseen, niin saat saman laskun uudestaan. Hyvässä lykyssä väitetään, että olen tuo 30-luvulla syntynyt mies.
Lasku on oikein, maksoin sen jo pois. Mutta nyt tulikin mieleen, että voisinko alkaa käyttää tuota vapaakorttia, kun se kerran on minulle kotiin lähetetty?
Ap
Käytähän järkeä. Tietysti sinne sairaalaan, selvä vahinko tuo maksukatto juttu tullut vahingossa sinun laskusi mukaan.... ikävä vahinko jota ei saisi sattua. Sairaala selvittää sotkunsa. Muuten et kai maininnut miehen oikeaa nimeä kun sinulla ei ole lupaa kertoa sitä täällä...
Ap, älä ole noin tyhmä selvitä asia ENSIN ja toimi ohjeiden mukaan Älä ainakaan käytä "vapaakorttia" ennen eikös ne ole henk.kohtasia joten keski-ikäinen nainen ei voi mennä täydestä 90+ miehestä...
Vierailija kirjoitti:
Käytähän järkeä. Tietysti sinne sairaalaan, selvä vahinko tuo maksukatto juttu tullut vahingossa sinun laskusi mukaan.... ikävä vahinko jota ei saisi sattua. Sairaala selvittää sotkunsa. Muuten et kai maininnut miehen oikeaa nimeä kun sinulla ei ole lupaa kertoa sitä täällä...
Miksi ei Valviraan? Mauno Aleksanterin tietosuojaa on tökerösti loukattu. Vai olikohan hän Yrjö Johannes....en todellakaan ole niin tampio, että olisin laittanut tänne näkyviin miehen oikean nimen.
Ap
Ennen kuin ottaa yhteyttä viranomaisiin, kannattaa kysyä ja varmistaa ihan ensimmäiseksi av-palstalta.
Tee virallinen valitus korkealle taholle ja Iltalehteen kans. Mitä jos ois arkaluontoisempaa tietoa mennyt tai henkilötiedot jollekin rikolliselle?
Provoksi on moitittu, mutta ei ole.
Vaihtoehdot ovat
1. Sairaalaan, jolloin pahoitellaan tapahtunutta, toimittavat uuden kortin Maunolle ja pyytävät minua repimään minulle toimitetun kortin ja olemaan hiljaa. Seuraus: samanlaiset virheet toistuvat.
2. Valviraan, jolloin ottavat asian tosissaan ja tutkivat miten moinen virhe on voinut tapahtua ja ennen kaikkea varmistetaan, ettei virhetoiminto toistu.
3. Postitan Maunolle kortin (osoite oli vapaakortissa) ja toivotan hyvää kesää.
4 Iltalehti selvittäisi onko tapahtunut enemmänkin sekaannuksia vai oliko vain yksittäistapaus.
Näitä mietin. Vauva-palsta on yleensä osoittautunut hyväksi paikaksi miettiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Iltalehteen tietysti, ne rakastavat Postin toilailuja
Ei tuo ollut postin toilailu vaan sairaalan.
Itse soittaisin sille miehelle ja sen jälkeen poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot ovat
1. Sairaalaan, jolloin pahoitellaan tapahtunutta, toimittavat uuden kortin Maunolle ja pyytävät minua repimään minulle toimitetun kortin ja olemaan hiljaa. Seuraus: samanlaiset virheet toistuvat.
2. Valviraan, jolloin ottavat asian tosissaan ja tutkivat miten moinen virhe on voinut tapahtua ja ennen kaikkea varmistetaan, ettei virhetoiminto toistu.
4 Iltalehti selvittäisi onko tapahtunut enemmänkin sekaannuksia vai oliko vain yksittäistapaus.
Ap
Tosi hyvä, että mietit toisenkin yksityisyydensuojaa. Kannattaa ehdottomasti ilmoittaa jonnekin muualle kuin sairaalalle, alkaa olla ikävän yleisiä tuollaiset tietosuojan loukkaukset.
Tämä on aivan oikea tapa selvittää asia. Ensin vauvapalstalle ja sitten iltapuluun niin toimittaja kysyy sairaalasta jossa pahoitellaan tapahtunutta ja kerrotaan että he eivät voi kommentoida yksittäistä asiaa mutta kyseessä on varmasti ikävä ainutkertainen tietojärjestelmävirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot ovat
Ap
Tosi hyvä, että mietit toisenkin yksityisyydensuojaa. Kannattaa ehdottomasti ilmoittaa jonnekin muualle kuin sairaalalle, alkaa olla ikävän yleisiä tuollaiset tietosuojan loukkaukset.
Kiinnostaa tosiaan kuin kilo silakkaa että joku pappa on saanut maksukattonsa täyteen tältä vuodelta.
Juttu on provo.
Olin vuosi sitten niin pitkään Meilahdessa, että lähettivät melkein tonnin laskun. Laskun mukana saate, jossa pyydettiim ennen laskun maksamista olemaan yhteydessä HUSiin. Sieltä selvittivät mitä lääkärinpalkkioita olin maksanut terkkariin siihen mennessä, ja lähettivät uuden laskun. Uudessa laskussa oli huomioitu sairaalavuorokaudet ja terkkariin maksetut lääkäripalkkiot maksukattoon asti.
Sen jälkeiset sairaalavuorokaudet maksoivat noin 19 eur / vuorokausi.
Mukana tuli myös tämä vapaakortti. Käsin kirjoitettu vihreätä pahvia oleva kortti, jossa nimeni ja sotuni. Ei osoitetta.
Näin siis HUSissa.
Jotakin pahvista tässä aloitulsessakin taitaa olla, olisikohan ap:n pää.
Poliisi ei tee yhtään mitään. Siellä on laiskanletkeitä jätkiä, jotka eivät edes puhelimeen vastaa.
Tietosuojavaltuutetuntoimisto on oikea osoite, mutta se on sen vanhan papan tehtävä, koska sinun tietoturvaasi ei ole rikottu eli on asianomistajarikos.
Minulle lähetti Espoon maistraatin henkikirjoittaja minulle täysin tuntemattomasta henkilöstä tehdyn edunvalvontahakemuksen, jossa oli ihan kauhean arkaluontoisia asioita. Mm, kuinka sukulaiset kertoivat hänen asioistaan ihan kaiken edunvaivontailmoituksessa.
Ei ole kenenkään tiedot turvassa virastoämmien touhutessa.
Vierailija kirjoitti:
Juttu on provo.
Olin vuosi sitten niin pitkään Meilahdessa, että lähettivät melkein tonnin laskun. Laskun mukana saate, jossa pyydettiim ennen laskun maksamista olemaan yhteydessä HUSiin. Sieltä selvittivät mitä lääkärinpalkkioita olin maksanut terkkariin siihen mennessä, ja lähettivät uuden laskun. Uudessa laskussa oli huomioitu sairaalavuorokaudet ja terkkariin maksetut lääkäripalkkiot maksukattoon asti.
Sen jälkeiset sairaalavuorokaudet maksoivat noin 19 eur / vuorokausi.
Mukana tuli myös tämä vapaakortti. Käsin kirjoitettu vihreätä pahvia oleva kortti, jossa nimeni ja sotuni. Ei osoitetta.
Näin siis HUSissa.Jotakin pahvista tässä aloitulsessakin taitaa olla, olisikohan ap:n pää.
Juttu ei ole provo. Saamassani sairaalalaskussa on jo otettu huomioon minun vapaakorttini, ekat sairaalapäivät ovat á 48,90, vapaakorttirajan täytyttyä hinta on pudonnut niin, että minulta on peritty vuorokaudelta á 22,50.
"Maunon" vapaakortti on A4-kokoinen tulostettu paperi, jossa ylhäällä sairaalan nimi ja logo. Sen alla "Maunon" nimi ja osoite. "Maunon" henkilötunnus on sekä viivakoodina että numeroin/kirjaimin esitettynä. Tulostetulla A4-paperilla on vapaakortin numero sekä sen myöntäneen sairaanhoitopiirin leima.
Minua huolettaa se, että minulla on "Maunon" kortti, mutta oma korttini on jossakin hukan teillä. Kiva se olisi itselleen saada. Jos se sitten olisi vaikka pahvista tehty.
Ap
Iltalehteen tietysti, ne rakastavat Postin toilailuja