Apua sterilisaation saamiseen!
Alan olla siinä iässä, että voin lain puolesta saada sterilisaation. Aina kun otan asian kotikaupunkini julkisessa terveydenhuollossa puheeksi, lääkärit ja hoitajat jankuttavat hormonikierukasta. Sellainen ei missään nimessä tule kyseeseen, koska sen saa otettua pois hetken mielijohteesta. Olen päihdeongelmainen ja mielenterveysongelmainen, enkä voi sietää lapsiperhe-elämää. Minulla on huostaanotettuja lapsia ja keskeytettyjä raskauksia taustalla. En halua pienintäkään riskiä, että edellämainittuja tulee lisää, nimenomaan niiden LASTEN takia. Olen ihmishirviö, eikä ole mielestäni oikein antaa minun tehtailla onnettomia lapsia tai enkelivauvoja. Jos nämä syyt eivät (näemmä) vakuuta hoitohenkilökuntaa, niin miten ihmeessä sen sterilisaation saa? Juuri nyt ei ole varaa mennä yksityislääkärille. Kerrankin kun elämässäni osaisin toimia vastuullisesti, niin yhteiskunta yrittää kovasti estää sen, suututtaa!
Kommentit (10)
Juu, ei muuta kun valitus vaan terveydenhuollon esimiehille. Kun lakipykälät täyttyy niin lääkärin on VELVOLLISUUS kirjoittaa lähete sterilisaatioon, se ei ole mielipidekysymys. Ja se lakipykälä on 30 vuoden ikä TAI 3 lasta. Siis jompi kumpi riittää ehdoksi, ei tarvi olla molempia.
Printtaat vaikka tämän mukaan ja yliviivaat huomiotussilla tuon 30 vuoden
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00747
Yksi syy käännytysyrityksiin voi olla se, että nukutuksessa tehtävä operaatio on aika kallis yhteiskunnalle ja siihen on pitkä jono, jopa vuoden.
Oletko kuullut Essuresta? http://essure.fi/
Lääkärin on tosiaan kirjoitettava lähete eteenpäin jos lain kriteerit täyttyvät ja sterilisaatiosta annettu tietoa. Varaa uusi aika terveysasemalle, jos olet varma päätöksestäsi, ilmesesti tietoa olet jo saanut.
eikö sterilisaatiota saa edes rahalla? eikö syyksi riitä, että itse sitä haluaa, kun kerran on epäkelpo äiti.
toisaalta, onko sitä pakko paneskella?
Kiitos, 2! Lääkäreidenkin pitää siis noudattaa lakia:-) Välillä vaikuttaa, kuin he saisivat jotain bonuksia palkkaan hormonikierukoiden tyrkyttämisestä.
Ap jatkaa. Olen tietoinen Essuresta, päätän tarkemmin menetelmästä sitten, kun pystyn loppuvuodesta tosiaan "hakemaan" sterilisaatiota. Olen satavarma päätöksestäni, ollut jo vuosia. Ja ei ole pakko paneskella. Nyt on hyvä hormoniehkäisy ja silti elelen selibaatissa. Haluan vain takuun sille, etten tee millään tavalla pahaa enää yhdellekään lapselle.
Jos sinulla on lapsia kolme tai useampi, olet oikeutettu sterilisaatioon iästä riippumatta. Muussa tapauksessa sinulla on siihen oikeus, kun 30 vuotta tulee täyteen. Lääkärin mielipide ei asiaan saa vaikuttaa. Olet kykenevä tekemään perhemuotoasi koskevia päätöksiä, ja jos sterilisaatiota joskus katuisitkin, niin parempi katua steriä kuin ei-toivottua lasta.
Ja 6, ihanko oikeasti olet sitä mieltä että seksiä saa harrastaa vain lisääntymistarkoituksessa?
Minusta on todella törkeää etteivät lääkärit kertoneet ap:lle hänen oikeuksistaan. Kuinka paljon terveydenhuollossa tapahtuu potilaan tahdon vastaisia toimenpiteitä sen takia, että lääkäri on "unohtanut" kertoa tai potilas ei itse tiedä oikeuksistaan? Suuttuttaa niin paljon. Ettäs kehtaavat! Potkut tuollaisille!
Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta! Sain lisää rohkeutta taistella oikeuksistani. En ole välillä vastaanotolla tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa. Lääketiedettä paljon lukeneena ja oman tilanteeni ja persoonani tiedostavana ihmisenä en voi ottaa vakavasti lääkäreiden kaikkitietävyyttä siitä, mikä on minulle parasta. Onneksi ystävämme Suomen laki on puolellani.
Sä voit tehdä valituksen potilasasiamiehelle. Jos lakipykälät täyttyy, sun on saatava sterilisaation. Lääkäri ei sitä päätä vaan laki.