Kumman asunnon valitsisin?
Olen ostamassa asoa (Enkä kaipaa siihen päätökseen kommenttia. Olen harkinnut asian tarkoin ja ajatuksena on halvempi "vuokra" jolloin saa lisää säästöön ja voin ostaa oman jos haluan. Ason ostan ilman lainaa.) enkä osaa päättää kumpi asunnoista olisi sekä mitä tavoittelen.
Kummatkin on samasta talosta ja saman kokoisia. Toinen on maantasalla ja siinä on pikkuinen piha. Tässä asunnossa on laitettu keraaminen liesi ja tapetoitu joka huoneessa. Lattiasta ei mainintaa eli epäilen sen olevan alkuperäinen muovimatto.
Toinen taas sijaitsee 2. kerroksessa ja siinä on parveke. Asuntoon on laitettu laminaatti, muusta ei mainintaa. Laminaatin sävystä en tiedä. Tämä asunto on n.1000e halvempi kuin edellinen.
Kumpaakaan en pääse katsomaan sillä asumme nyt kohteesta sen verran kaukana ja teemme paluuta vanhaan kotikaupunkiimme.
Alueen tunnen siis erittäin hyvin.
Tahdon, että tulevassa kodissamme on puiset työtasot, keraaminen liesi, laminaatti, sälekaihtimet ja ehkä jokin tapetilla korostettu seinä. Jääkaappi menee luultavasti vaihtoo ja samoin liesituuletin. Tahdon ne rosterisena.
Tulevassa asunnossa voin hyvin asua, vaikka loppuelämäni jollei talo romahda. Siksi satsaan mielelläni asunnon pintaremppaan, mutta en jaksaisi mitään superisoa urakkaa tehdä itse eli mun pitää ostaa mahdolliset lattian asennukset ym ammattilaiselta. En edes osaisi varmaan tehdä moisia itse.
Piha olisi superkiva asia. Toisaalta mietin onko lattian asennus ihan kamala projekti lasten kanssa?
Kumpi kannattaa valita, kummassa valinnassa tavallaan säästää (aikaa tai vaivaa tai rahaa) ?
Kommentit (4)
No kyllä se laminaatti tulee halvemmaksi kuin Keraaminen liesi yms.. Ja laminaatin asentaminen on helppoa ja nopeaa.. Ja jos kerran haluaisit asua siellä vaikka loppuelämän niin miksi et ota sitä missä no piha josta tykkäät... vaikka laminaattia ei olekkaan. Näin mä tekisin :)
Liesi maksaa muutaman satasen ja sen vaihtaminen on tosi helppoa. Joten se ei minulla vaikuttaisi.
Se laminaatin vaihto on isompi juttu, muttei iso sekään. Mutta siinä pitää sävyn olla juuri oikea, joten lattia pitäisi nähdä tai ainakin tietää, onko se koivua, pyökkiä, tammea vai mitä.
Ratkaisevinta tässä on kerros, sitä et voi rempalla muuttaa. Eli haluatko ekan kerroksen ja sen pihan vai ylemmän kerroksen ja parvekkeen. Molemmissa on puolensa.
Ihanaa. Kiitokset vastauksista. Se kun miettii liikaa niin ei oikein enään näe järkevästi.
Mun vaatimustaso on aika pieni kun kuitenkin laitan nuo itse mitä mainitsin, mutta lähinnä se ratkaisee mistä se on helpoin lähteä tekemään. Niin tuota lattian sävyä pohdin minäkin, varsinkin kun en ehkä laittaisi itse ns. tavallista laminaattia vaan jonkin harmahtavan tai valkoisen. Jopa sellainen missä on tekstipainatus, olisi kiva.
Tuo on totta etten saa pihaa rempalla ja taidan valita sen alimman kerroksen. Mua ei sekään haittaa onko piha kovin intiimi sillä olisi mukava saada antaa isomman tytöistä leikkiä pihassa kun pienin nukkuu päiväunia. Vanhin täyttää jo 5v. mutta en uskalla antaa hänen vielä ulkoilla yksin kun hän sairastaa diabetesta eikä osaa vielä itse tutkailla oloaan jos innostuu leikkeihin.
Toki ulkoilemme yhdessä joka päivä. On vaan tilanteita jolloin se pienikin oma tilkku ulkona pelastaisi, kuten silloin kun toinen on kipeänä.
Sitten itselle on tarpeen paikka missä voin ottaa edes 20min aurinkoa kun minulla on sellainen ihottuma mihin aurongonvalo auttaa. Tytöt voisi sitten touhuta sen aikaa siinä aidatulla pikkupihalla tai asunnossa sisällä. Parvekkeille paistaa usein todella huonosti.
Vielä jos tuo lattian asennus ei ole edes kamalan iso juttu niin teen mieluummin asunnosta oman näköisen. Toki ne tapetit saattasin joutua vaihtamaan, koska ne voi olla täysin eri tyyliä kun mun tyyli.
Omaan säästäminen ei ole mikään pakko ja säästettyäni saatan olla jo eri mieltä oman ostosta, joten siksikin teen asosta oman tyyliseni, käytän tulevat säästöt sitten miten hyvänsä.
Mitä tuohon vuokraan tulee niin tämä aso on alueen edullisimpia neliöhinnaltaan kaikinpuolin. Nyt asumme aivan ylihintaisessa asunnossa Helsingissä, vuokralla.
Maksan tällä vuokralla kahden kk:n asovuokran, eli säästän lähes tonnin kuussa.
Kiitokset siis vastauksistanne. Nyt kuulostaa jo niin typerältä, että edes pohdiskelin asiaa sillä saitte sen kuulostamaan niin yksinkertaiselta valinnalta, mikä on apua parhaillaan. :)))
No mä ottaisin sen kakkoskerroksen asunnon, koska kerrostalojen "omat "pihat ei ole kovin "omia".
Mutta minusta sinullä on kovin paljon erilaisia aika yksityiskohtaisia vaatimuksia siiihen nähden, että ottaisin asunnon sitä näkemättä. Jos et voi mennä katsomaan, sun on pystyttävä ajattelemaan, että se kelpaa, mitä siellä on - joko rempan kanssa tai ilman. Ei lisävaatimuksia eikä ehtoja rempan koon tai laadun suhteen jne. Tai sit sun on mentävä katsomaan.
Kun tähtäät tuohon "halvempaan vuokraan" niin oot varmaan tarkastanut, mitä siellä ne asumisoikeuksmaksut tällä hetkellä todella on. Kun ne ovat monessa paikasas viime vuosina nousseet moninkertaisiksi alkuperäisistä ja jopa yli vuokratason.