Avioero tulossa, kustannuksista kyse.
Eli mitä kustannuksia ero tuo tullessaan.
Alku eli paljon maksaa vireille pano, pitääkö maksaa heti, tuleeko lasku, maksaako kumpikin tietyn summan (esim. molemmat maksavat 70 euroa eli yht. 140 € vai meneekö summa vain yhdesti?)
Entä toinen vaihe, mitä se maksaa ja onko sama juttu kuin ensimmäisessä vaiheessa.
Entä ositus? Päätökset lasten puolesta?
Kommentit (15)
Kiitos tästä vastauksesta. Eli hakija maksaa. Kuulin jostain, että molemma avioeron osapuolet joutuvat maksamaan...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 22:27"]
Kiitos tästä vastauksesta. Eli hakija maksaa. Kuulin jostain, että molemma avioeron osapuolet joutuvat maksamaan...
[/quote]
Ainakaan minulle ei koskaan tullut laskua, exä oli hakijana. Hakijoitahan voi tietysti olla kumpikin.
Lasku tulee hakijalle. Jos haette eroa yhdessä, lasku tulee ensimmäisenä hakemuksessa olevan nimellä, mutta yhteisvastuullisena eli puoliksi maksettava. Alle kuukausi hakemuksen jätöstä tulee lasku. Ensimmäinen vaihe noin kahdeksankymppiä ja toinen vajaa viiskymppiä.
Ainakaan minulle ei koskaan tullut laskua, exä oli hakijana. Hakijoitahan voi tietysti olla kumpikin.
Totta, harvoin kahta enempää!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 21:17"]
Eli mitä kustannuksia ero tuo tullessaan.
Alku eli paljon maksaa vireille pano, pitääkö maksaa heti, tuleeko lasku, maksaako kumpikin tietyn summan (esim. molemmat maksavat 70 euroa eli yht. 140 € vai meneekö summa vain yhdesti?)
Entä toinen vaihe, mitä se maksaa ja onko sama juttu kuin ensimmäisessä vaiheessa.
Entä ositus? Päätökset lasten puolesta?
[/quote]
Pano maksaa sellaisen 50 -500 euroa kerta tasosta riippuen. Vireystila ei vaikuta asiaan.
Summa summarum: aina kun tekee mieli erota, laittaa mahdollisesti koituvat laskennalliset kulurahat säästöpossuun, ja hups: ei kun etelänmatkalle murun kanssa kerran kahdessa vuodessa. Ja onni kukoistaa!
Toim. huom.: Vapaasti käytettävissä Niksi-Pirkan kokoomateokseen..
Jos eropäätökseesi vaikuttaa mitenkään satasen tai parin viranomaismaksut, älä eroa.
-olet ilmeisesti niin avuton ja riippuvainen puolisostasi, ettei sinun tule eroaman.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:02"]
Jos eropäätökseesi vaikuttaa mitenkään satasen tai parin viranomaismaksut, älä eroa.
-olet ilmeisesti niin avuton ja riippuvainen puolisostasi, ettei sinun tule eroaman.
[/quote]
Rivien välistä olisin ollut lukevinani, että tässä tapauksessa eron hakija olisi vastapuoli. Eipä siinä tapauksessa avuttomuudet riippuvuudet paljoa auta.
- jso haette eros yhdessä eron vireillepanomaksu menee puolsiksi, jos haet yksin, maksat yskin 100 e
- itse hankin lakimiehen, joka laskutti 200 e tunti, ja hän teki sopimuksen käräjäoikeudelle lasten huoltajuudesta- säästyi monen vuoden oikeudenkäynti
Huomasin juuri yhden asian: Jos ei ole naimisissa, niin ei tarvitse niin virallisesti erotakaan;)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:18"]
- jso haette eros yhdessä eron vireillepanomaksu menee puolsiksi, jos haet yksin, maksat yskin 100 e
- itse hankin lakimiehen, joka laskutti 200 e tunti, ja hän teki sopimuksen käräjäoikeudelle lasten huoltajuudesta- säästyi monen vuoden oikeudenkäynti
[/quote]
Ja tuota sopimustahan ei olisi voinut itse tehdä? Pitihän siihenkin saada toisen osapuolen allekirjoitus, kai se olisi tullut ilman lakimiestäkin?
Haettiin juuri yhdessä eroa, eli ensimmäinen vaihe menossa. Vantaan käräjäoikeus lätkäisi minulle, ilmeisesti siksi koska olin ensimmäisenä nimeni paperiin laittanut, 200€ laskun. Vaikka oli ruksattuna kohta "Haemme".
Jos edetään kakkosvaiheeseen, tulee siitä 100€ lasku. Puolisolleni tuli vain ilmoitus haetusta erosta.
Laskussa ei ole mainittuna mitään, että olisimme molemmat velvollisia maksamaan.
Olen ihmetellyt noita alle satasen maksuja, mitä moni on sanonut/kirjoittanut sen olevan...
Hinnasto löytyy ihan käräjäoikeuden sivuilta.
Hinta on tuplaantunut viime vuodenvaihteessa. Nyt 200 euroa ensimmäinen vaihe ja 100 euroa toinen.
Entä jos on asunut kaksi vuotta erillään niin silloinhan ykkösvaihe jää väliin. Maksaako ero silloin vain sen 100 euroa vai tuleeko ykkösvaiheen maksu mukaan myös eli 200+100 euroa yhteensä?
Käräjäoikeudelle menee 85+45 euroa, lasku tulee hakijalle. Osituksen voi tehdä itsekin ja kallein vaihtoehto on käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja, ilmeisesti puhutaan 10 000 euron laskusta.