Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 23-vuotias velkaantunut työtön ja pyydän neuvoja!

Vierailija
28.06.2020 |

Eli mitä minun pitäisi tehdä, jotta välttyisin maksuhäiriö merkinnältä?

Olen ammatin opiskellut, mutta yrityksistä huolimatta en ole onnistunut saamaan työpaikkaa ja korona kevät on pienentänyt mahdollisuuksia entisestään, joten kelan asiakkaana porskutetaan.

Minulla on takana erittäin huono talvi ja kevät. Akuuttien suun terveydellisten ongelmien tähden minulla on nyt 3 laskua roikkunut rästissä enkä pysty niitä vieläkään maksamaan ja yksi niistä on menossa jo ulosottoon. Oli pakollinen tarve hammaslääkäri käynneille vuoden alussa ja köyhänä jouduin ottamaan käynnit laskujen muodossa. En kuitenkaan pysty niitä maksamaan edelleenkään.

Ja, jos nyt kävisi niin, että maksuhäiriö merkintä tulee niin kuulisin mielelläni luottotiedottomien omia kokemuksia, että onko se vaikuttanut elämäänne kuinka radikaalisti?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö julkisella puolella hammaslääkärissä? Eikös julkisen hammaslääkärimaksuihin voi saada toimeentulotuesta jos siihen olet oikeutettu?

Vierailija
2/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta harkinnanvaraista toimeentulotukea hakemaan. Varaa aika sinne ja kysele. Onko sinulla ylimääräisiä tavaroita kotona? Laita heti myyntiin nettiin. Ilman sänkyäkin pärjäät hetken, patja vain lattialle. Älä päästä mistään hinnasta ulosottoon mitään. Myy vaikka astiat kaapista, verhot ikkunasta, kukat ikkunalaudalta. Niitä saat uusia sitten kun taloustilanne paranee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä vanhemmiltasi lainaan rahaa, edes yhteen kiireellisimpään laskuun.

Vierailija
4/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuria ne laskut ovat? Myös samaa olisin kysynyt, voisiko noita saada sossun/kelan kautta? Anteeksi, olen vähän pihalla tästä kuka nykyisin maksaa minkäkin tuen.

Vierailija
5/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kysyt läpi kaikki mahdolliset läheiset, joilta voisit saada lainaa laskujen maksuun

2. Jos ei löydy, otat asap yhteyttä kotikuntasi sosiaalitoimeen ja Kelaan

3. Nipistä mistä tahansa kulusta (elä vaikka pelkällä kaurapuurolla), jotta saat laskut maksettua

Ulosottoon älä päästä missään nimessä. Luottotiedoton on Suomessa pahempi kuin m'rhaaja ja kohtelu sen mukaista. Eli kynsin ja hampain kannattaa pitää kiinni luottotiedoistaan, jos ei halua usean vuoden helvettiä elämästään. 

T. Nimimerkki kokemusta on

Vierailija
6/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, onko ketään sukulaista (täti, setä, eno, serkut, isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset) tai kaveria, joilla olisi varaa lainata. Noloahan lainan pyytäminen on, mutta suurempi harmi tulee luottotietojen menetyksestä. Selitä tilanne, ettet ole holtittomuuden takia velkaantunut, ja kerro myös, millainen takaisinmaksuaikataulu onnistuisi. Sano, että olet myös valmis tekemään velkakirjan.

Tai sitten otat yhteyttä sossuun. Selitä tilanne mahdollisimman hyvin sinnekin.

Vierailija
7/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele jos vanhemmat ovat yhtään ikäviä ihmisiä. Itse olen lainannut joskus hankalina aikoina ja äitini edelleen haukkuu ja käyttää tätä minua vastaan.

Vierailija
8/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele jos vanhemmat ovat yhtään ikäviä ihmisiä. Itse olen lainannut joskus hankalina aikoina ja äitini edelleen haukkuu ja käyttää tätä minua vastaan.

Välit voi laittaa poikki sitten myöhemmin (kun on maksanut velan takaisin).

Välit nimenomaan pitää pistää poikki, jos on persoonallisuushäiriöiset tai muuten sekopäiset vanhemmat/sisarukset. Kiristäminen, manipuloiminen, haukkuminen ja nöyryyttäminen eivät kuulu normaaleihin ihmissuhteisiin ja ainoastaan sairastuttavat uhrin.

Vierailija
9/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on parempi vaihtoehto kuin luottotiedottomuus. Luottotietojen menetys vaikuttaa ihan liian moneen välttämättömään asiaan hankaloittavasti. Äidin lätinät voi pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai vaikka katkaista välit, jos muu ei auta. Maksuhäiriömerkinnän poispyyhkiminen ei onnistu edes maksut maksamalla kovin pian.

t. Luottotiedoton

Vierailija
10/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene seurakunnan diakoniaan. He voivat maksaa sen ulosottoon menevän laskun. Kyllä täällä moni olisi valmis maksamaan laskun, kun tiedetään enemmän.

Vierailija
11/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi ne laskut on nyt vaan maksettava. Ennen eräpäivää niitä olisi todennäköisesti voinut siirtää, nyt ei enää voi. Myy jotain, vaikka telkkari ja läppäri ja mitä vaan, jotta estät ulosottoon joutumisen.

Jatkossa älä käy yksityisellä lääkärillä jos et ole hyvätuloinen. Julkiselle hammaslääkärijonot on pitkät, mutta varaa tarkistukset ajoissa. Ja oikeasti akuuteissa tilanteissa pääsee kyllä julkisellekin nopeasti.

Vierailija
12/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts duunitori, mansikanpoimijoista hirveä pula. Katso muut työt lähellä kotipaikkakuntaasi Facebookista ja kimppakyytejä. Kyllä työtä tekevälle löytyy. Mutta useimmiten nämä laiskat keksii kymmenen syytä , mikseivät voi tehdä sitä tai tätä ja ammatti , johon ovat valmistuneet , siihen he ovat kelpaamattomia.

Vierailija
13/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi ne laskut on nyt vaan maksettava. Ennen eräpäivää niitä olisi todennäköisesti voinut siirtää, nyt ei enää voi. Myy jotain, vaikka telkkari ja läppäri ja mitä vaan, jotta estät ulosottoon joutumisen.

Jatkossa älä käy yksityisellä lääkärillä jos et ole hyvätuloinen. Julkiselle hammaslääkärijonot on pitkät, mutta varaa tarkistukset ajoissa. Ja oikeasti akuuteissa tilanteissa pääsee kyllä julkisellekin nopeasti.

Jostain telkkarista ja läppäristä saa hyvässä lykyssä muutaman kympin, jos ei ole hiton uusi ja hieno laite kyseessä. Tietysti jos ap:lla on jotain keräilytavaraa, niin se on yksi vaihtoehto, mutta todennäköisesti tämä kortti on jo katsottu.

Vierailija
14/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kts duunitori, mansikanpoimijoista hirveä pula. Katso muut työt lähellä kotipaikkakuntaasi Facebookista ja kimppakyytejä. Kyllä työtä tekevälle löytyy. Mutta useimmiten nämä laiskat keksii kymmenen syytä , mikseivät voi tehdä sitä tai tätä ja ammatti , johon ovat valmistuneet , siihen he ovat kelpaamattomia.

Jos ap saisikin nyt jotain torimyyjän duunia, palkka tulisi vasta kuukauden parin päästä. Ei se auttaisi tähän hetkeen, kun pitää estää ulosotto.

Vierailija
15/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene seurakunnan diakoniaan. He voivat maksaa sen ulosottoon menevän laskun. Kyllä täällä moni olisi valmis maksamaan laskun, kun tiedetään enemmän.

Ei se diakonia mikään maksupalvelu ole. Kyllä rahat on hankittava muilla keinoin. 

Vierailija
16/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna ennemmin myisin vaikka p'rsettä sen verran, että saisin rahat kasaan kuin päästäisin ulosottoon. Siitä voit sitten päätellä, millaista on elämä luottotiedottomana. 

Vierailija
17/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ekana Kelasta toimeentulotukea niihin laskuihin ja jos et saa, menet sen Kelan kielteisen päätöksen kanssa oman kuntasi/kaupunkisi sosiaalitoimeen ja kysy sieltä. Ja myös diakoniasta voi kysyä apua. Ja silti kannattaa kysyä laskuttajalta, voitko saada lisää maksuaikaa tai maksaa pienissä osissa. Toimi heti, Kelan on annettava päätös 7 työpäivän kuluessa ja sen jälkeen kaupungin sosiaalitoimiston myös.

Vierailija
18/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ekana Kelasta toimeentulotukea niihin laskuihin ja jos et saa, menet sen Kelan kielteisen päätöksen kanssa oman kuntasi/kaupunkisi sosiaalitoimeen ja kysy sieltä. Ja myös diakoniasta voi kysyä apua. Ja silti kannattaa kysyä laskuttajalta, voitko saada lisää maksuaikaa tai maksaa pienissä osissa. Toimi heti, Kelan on annettava päätös 7 työpäivän kuluessa ja sen jälkeen kaupungin sosiaalitoimiston myös.

Jos laskut ovat yksityiselle, on turha edes yrittää saada niihin toimeentulotukea. Päätös on 100% varmuudella kielteinen. Toimeentulotuki on viimeissijainen etuus välttämättömiin kustannuksiin. Ei keino saada rahaa yksityishoitoon, johon ei itsellä ole varaa. 

Vierailija
19/19 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt kysyä voiko ne maksaa erissä. Monet on valmiita erien myöntämiseen koska firmalle se ulosottoon laittaminen kuitenkin maksaa. Ja jos ne on perintätoimistossa jo niin niihin voi tehdä heidän kanssaan maksusuunnitelman.