Ideoikaa uusi työpaikka taloushallinnon tradenomille
Olen siis taloushallinnon tradenomi, kokemusta lähinnä kirjanpidosta ja palkanlaskennasta tilitoimistossa. Toki olen ollut myös opintojen ohella vakuutusyhtiössä buukkaamassa tapaamisia...
Ideoikaa, mitä sitä voisi tällä koulutuksella tehdä työkseen. Ei tarvitse olla kirjanpitoa, palkanlaskentaa tai välttämättä mitään muutakaan taloushallintoon liittyvää. Jotain toimistotyötä, mielellään päivätyötä, asiakaspalvelu ei haittaa, bruttopalkan tulisi ainakin päälle 2200 euroa kuukaudessa olla.
Olen hieman tympääntynyt tuohon kirjanpitäjän työhön, koska palkka on huono, vastuu suuri, töitä liikaa, etenkn ylitöitä keväisin, lomien pitäminen hankalaa sekä sairaan lapsen kanssa kotiin jääminen on myös hankalaa (joudun tekemään nämä työt iltaisin tai viikonloppuna).
Kommentit (28)
Entäs se vakuutusyhtiö tai pankki?
Itsellä työ pankissa. Aika myyntipainotteista, mutta lomat saa pitää kun haluaa ja palkka ihan ok, 3100 e kk + mahd myyntipalkkiot.
Olen myös tradenomi, mutta markkinoinnin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile hakea töihin Verohallinnolle. Huonot palkat ja naisvaltainen työyhteisö, mutta muuten ok.
Millaista työ Verohallinnossa on käytännössä? En ole aloittaja, mutta minua kiinnostaa tämä.
Mansikanpoimijan työ täyttäisi APn speksit?
Vierailija kirjoitti:
Entäs se vakuutusyhtiö tai pankki?
Itsellä työ pankissa. Aika myyntipainotteista, mutta lomat saa pitää kun haluaa ja palkka ihan ok, 3100 e kk + mahd myyntipalkkiot.
Olen myös tradenomi, mutta markkinoinnin puolelta.
Nuorempana olisin kovasti halunnut pankkiin töihin, ja hainkin monen monta kertaa, mutta en päässyt. En ole oikein myyntihenkinen, joten taidan olla aivan vääränlainen työntekijä sille alalle.
Meillä tilintarkastuksen parissa työskentelee meidän ekonomien lisäksi myös tradenomeja ja heillä on yhtäläiset mahdollisuudet edetä ainakin Big4-yhtiöissä. Monesti ihmisillä on sellainen kuvitelma, että tulisi olla KTM päästäkseen tilintarkastajaksi. Toki mikäli auktorisoiduksi tilintarkastajaksi halajaa jossain vaiheessa, tradenomin opinnot riittävät HT-tutkintoon. KHT-tutkintoon vaaditaan lisäopintoja, eli KTM.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tilintarkastuksen parissa työskentelee meidän ekonomien lisäksi myös tradenomeja ja heillä on yhtäläiset mahdollisuudet edetä ainakin Big4-yhtiöissä. Monesti ihmisillä on sellainen kuvitelma, että tulisi olla KTM päästäkseen tilintarkastajaksi. Toki mikäli auktorisoiduksi tilintarkastajaksi halajaa jossain vaiheessa, tradenomin opinnot riittävät HT-tutkintoon. KHT-tutkintoon vaaditaan lisäopintoja, eli KTM.
Pääseekö tradenomi tekemään tilintarkastuksia ilman HT-tutkintoa? Mitä kaikkea työtehtäviin kuuluu? Onko paljon matkustamista? Vaaditaanko kielitaitoa? Entäpä palkkaus? Onko työ kuinka kiireistä? Onko paljon ylitöitä? Onnistuisikohan tämän työn yhdistämimen perhe-elämän kanssa...
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö tradenomi tekemään tilintarkastuksia ilman HT-tutkintoa? Mitä kaikkea työtehtäviin kuuluu? Onko paljon matkustamista? Vaaditaanko kielitaitoa? Entäpä palkkaus? Onko työ kuinka kiireistä? Onko paljon ylitöitä? Onnistuisikohan tämän työn yhdistämimen perhe-elämän kanssa...
Tradenomi yksinään ei pääse allekirjoittamaan mitään tilintarkastuskertomuksia ennen kuin on tilintarkastustentti suoritettuna. Tässä tapauksessa siis HT-tentti hyväksytysti läpi. Tilintarkastajan assistenttina toimitaan siihen asti, joten tiimeistä riippuen pääset hyvin itsenäisestikin tekemään tarkastuksia kuitenkin siten, että et ole yksin vastuussa tarkastuksesta vaan aina päävastuullisen tilintarkastajan kanssa, joka siis allekirjoittaa tilintarkastuskertomuksen. Työtehtäviin kuuluu tilintarkastajan avustamista. Eli asiakkaasta riippuen tiimin koko vaihtelee. Työtehtävät jaetaan tiimin jäsenten kesken esim. liikevaihdon tarkastus jollekin ym. tällä tavoin. Matkustamista on suhteellisen vähän. Tietty asiakkailla käydään varsinkin keväisin paljonkin, mutta itse en ole ainakaan kokenut kuormittavina max 1 h välimatka asiakkaalle. Luulisi että näitäkin asioita voidaan neuvotella esimiehen kanssa, mikäli on lapsia. Kielitaidoksi riittää perustasolla oleva englanti. Kunhan ymmärtää englanninkielistä tekstiä ja osaa kirjoittaa perusok niin itselläni on se riittänyt. Palkkaus Big4-yhtiöissä on noin 3 teur Associate, vähän päälle 3 teur- 3,5 teur Senior Associate, manageri taitaa olla neljän tonnin pintaan (?). Työ on hyvin kiireistä keväällä ja tulee plussatunteja reippaasti. Mutta pitkät kesälomat palkitsee. Työkavereista löytyy äitejä, joilla on pieniä lapsia. Jotkut ovat kokeneet kuormittavana, mutta eiköhän nämäkin ole sovittavissa esimiehen kanssa. Keväällä täytyy joustaa, mutta se on vain se noin 4 kk joka täytyy kestää.
Kokeile hakea töihin Verohallinnolle. Huonot palkat ja naisvaltainen työyhteisö, mutta muuten ok.