Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitähän varten minulle ei tule hyttysen pistostaa paukamaa?

Vierailija
27.06.2020 |

Eikä kutita juuri koskaan, paitsi jos se on pistänyt niveleen. Eikö kaikille pitäisi tulla kutinaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot tullut immuuniksi. Mulla kesän alussa nousee paukamat, mutta jonkun viikon kuluttua ei nouse enää.

Vierailija
2/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden ja nuoruuden kyllä elin erittäin hyttysrikkaassa ympäristössä, jospa siinä karaistui. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet tullut immuuniksi, tai sitten immuunipuolustuksesi toimii todella heikosti eikä jaksa reagoida. 

Vierailija
4/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aikalailla yksilökohtaista kuinka pahoin immuunipuolustus reagoi hyttysen sylkeen. Muistaakseni joku 5-10 prosenttia ihmisistä ei saa juuri minkäänlaista reaktiota -kuulunet nihin onnekkaisiin. Muutama prosentti saa sitten vastaavasti todella vakavia oireita.

Useimmat ihmiset jonkin verran tottuvat pistoihin, eli immuunireaktio vaimenee altistuksen toistuessa. Kesän eri aikoina ja eri elinympäristöissä esiintyy eri hyttyslajeja, joilla on eroja syljen proteiinikoostumuksessa ja vaikka yhdelle ei reagoi, voi toinen aiheuttaa hurjan kutinan.

Vierailija
5/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle tulee toiselle ei. Minullekkaan ei tule mitään oireita. Siinähän pistelevät.

Vierailija
6/6 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kaikille. Kun olin lapsi, meidän mökillä oli niin paljon hyttysiä, että siedätyin niille. Mulle ei tule enää edes niitä alkukesän paukamia. En saa paarmoistakaan paukamia. Mua pisti just ratsastuslenkillä nilkkaan 10 kertaa hevospaarma (ei varmastikaan 10 eri paarmaa, vaan pari samaa pisteli monesti), eikä niissä ole mitään turvotusta tai kutinaa, vain ne 10 reikää (jotka lapseni laski). En tiedä, tulisiko mäkäräisistä jotain, siitä on pitkä aika, kun olen ollut viimeksi sellaisten oikein häijyjen mäkäräisten kanssa tekemisissä. Muistan, että silloin tuli navan viereen yksi paukama, joka oikein tulehtui.