Haudutuspataketju
Sähkökäyttöisen haudutuspadan omistajat, jakakaa vinkkinne ja reseptinne tässä ketjussa.
Kommentit (25)
Olen aika pitkälti tehnyt englantilaisten / amerikkalaisten youtubesta löytyvien videoreseptien perusteella ruokaa haudutuspadassa. Tässä jokin aika sitten tein tällaisella ohjeella juustoista broileria. Siinä käytettiin tuorejuustoa, joka laitettiin pataan jo kypsennyksen alkuvaiheessa, lisäksi paistettuja pekonikuutioita. Sehän minulla ainakin juoksettui, mutta ruoasta tuli mahdottoman hyvää, vaikkakaan ei ulkonäöltään imartelevaa.
Alkuperäisellä videolla oli jätetty pois se vaihe, kun kansi avattiin ja näytettiin vasta siinä kohtaa, kun broileri oli haarukalla pienestetty sekoitettu juustokastikkeeseen. Juoksettuiko juusto sitten hänelläkin, vai onko muualla erilaiset tuorejuustot.
Mulla on myös Pinterest täynnä noita haudutuspataruokaohjeita ja kirjastosta juuri lainasin The Complete Slow Cooker -kirjankin mutta harvoin kyllä tulee kokeiluja tehtyä. Kerran oli joku pestokanayritys, se ei onnistunut tai ei tullut hyvää ainakaan. #1
Luin pari kertaa tän otsikon hautauspalveluksi. Weird!
En tapaa esim. palapaistia tehdessäni ruskistaa lihanpaloja ollenkaan, mielestäni sille ei ole tarvetta.
Mulla on sähkökäyttöinen haudutuspata, jota uuniksi kutsutaan. Sinne vaan kattilaan yöksi slowcookkia ja hyvää tulee.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös Pinterest täynnä noita haudutuspataruokaohjeita ja kirjastosta juuri lainasin The Complete Slow Cooker -kirjankin mutta harvoin kyllä tulee kokeiluja tehtyä. Kerran oli joku pestokanayritys, se ei onnistunut tai ei tullut hyvää ainakaan. #1
Meidän kirjastosta tuota ei haulla löytynyt, kuten ei slow cooker hakusanallakaan, mutta löytyikin sitten ihan suomalainen kirja Katriina Luotosen Herkkuja haudutuspadassa.
Mullakin on kausia, että teen haudutuspataruokaa hyvinkin ahkerasti, mutta sitten taas saattaa jäädä kokonaan muutamaksi kuukaudeksi. Huomenna on suunnitelmissa sunnuntairuoaksi broilerinfileet haudutuspadassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hep!
Teen tavallisimmin tätä:
Naudanlihaa 500 g (voi olla mitä vaan osaa tai suikaleitakin) paistellaan pannulla voissa, pataan pilkotaan sipuli, pari porkkanaa ja pieni pala lanttua. Kun naudanliha on ruskistunut, kaadetaan palat pataan ja paistetaan vielä 1 pkt pekonia. Se silputaan ja lisätään pataan myös. Sitten käytän vielä vettä 2 dl paistinpannulla, kiehautan ja sulatan sinne Knorr lihafondin + pieni purkki tomaattipyreetä. Tuo vesiseos lisätään pataan. Sitten sinne pienitään vielä muutama herkkusieni. Tämän jälkeen padan annetaan porista low-tasolla 6 h tai high-tasolla 3-4 h kunnes nuo naudanlihat ovat sellaisia pulled-tyyppisiä. Tämän jälkeen pataan lisätään vielä pienitty leipäjuustokolmio sekä pari desiä kermaa + puntti timjamia. Ja lämmitys.
Tarjotaan vaikka uunissa paistettujen lohkoperunoiden kanssa.
Vähemmällä vaivalla pääset, kun heität lihat paistamatta pataan, samoin pilkotut vihannekset ja paistetun pekonin. Vettäkään ei tarvitse kuumentaa, vaan laittaa vaan kylmän veden, lihaliemikuution ja tomaattipyreen keskenään sekoittamatta pataan.
Voisiko joku laittaa linkkejä, mistä suomenkielisiä haudutuspataohjeita löytää. Löysin vain sellaisia blogeja, joissa on kokeiltu haudutuspataa yhdessä bloggauksessa, ja yleensä kokeilun aiheena on ollut riisipuuro.
Kiva keskustelu! Luulin olevani ainoa joka käyttää haudutuspataa Suomessa. Etsin yleensä ohjeita englanninkielisistä blogeista. Hankin itselleni mittakipposarjan, jossa jenkkimitat (cup, 1/2 cup, 1/3 cup, 1/4 cup) joten ei tarvitse tehdään mitään hankalia mittayksiköiden muunnoksia.
Kaikkein useimmiten kypsennän haudutuspadassa kokonaista broileria tai pulled-tyyppisiä ruokia kuten BBQ chicken tai pulled ribs. Kokonainen broileri on maailman helpoin: padan pohjalle rypistetään foliosta muutama pallo, joiden päälle broileri asetetaan rintapuoli ylöspäin. Pataan ei lisätä mitään muuta, ei edes vettä (jos on valmiiksi maustettu broileri). Kypsennys HIGH 4-5 tuntia tai LOW 7-8 tuntia.
Mä olen tottunut nuo jenkkimitat kääntämään netistä löytyvillä muunnoslaskureilla, esim.
https://www.asknumbers.com/cups-to-ml.aspx
Mistä muuten löysit tuollaisen cup-mitan?
Oletteko tehneet keittoja haudutuspadassa, poislukien nyt hernekeitto, joka on se pakollinen kokeilu padan ostaneelle?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tottunut nuo jenkkimitat kääntämään netistä löytyvillä muunnoslaskureilla
https://www.asknumbers.com/cups-to-ml.aspx
Mistä muuten löysit tuollaisen cup-mitan?
Muunnoslaskuri on ihan kätevä mutta voi olla vaikea saada mitattua desin mitalla jotain epätarkkaa lukua kuten tismalleen 60 tai 80 ml. Leivonnassa pienelläkin heitolla voi olla väliä.
Ostin mittasetin Clas Ohlsonilta, mutta sitä ei ole heillä tuotevalikoimassa enää. Vastaavia settejä löytyy esim: https://www.heirol.fi/shop/leivonta/leivontavalineet/mittasetti-pun-4-k…
Noissa englanninkielisissä resepteissä käytetään usein pohjana sieni- tai kanakeittoa tölkistä (vettä lisäämättä). En ole löytänyt meidän kaupoista, löytyykö näitä yleensä Suomesta?
Punaisesta lihasta tehtiin aikoinaan pulled beef ja pork, niihin sopii halvemmatkin lihan palat ja vielä maukkaampaa tulee.
Nykyisin ei syödä punaista lihaa, niin lähinnä tulee kalaa, usein muikkuja paistettua siinä, loppuvaiaheessa lisään vaikka perunalohkoja ja sipulia.
Broileria paistaessa kerran kävi niin, että luutkin pehmenivät, eli ei hirveän kauan kannata paistaa.
Nykyisin näkyy olevan (ainakin ulkomailla) sellaisia haudutuspatoja, joissa voi ensin ruskistaa esim. lihat ja sitten lisätä muita aineksia.
Kyllä valmiita sienikeittoja löytyy kaupasta ainakin sellaisissa pusseissa, mutta varmaan kuivatuistakin keittopakkauksista saisi makua haudutuspataruokiin, lisää vain vähän kylmää vettä ennen pataan laittoa.
Aromipesä!!!!
Kokki- Mikko tekee hernesoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Noissa englanninkielisissä resepteissä käytetään usein pohjana sieni- tai kanakeittoa tölkistä (vettä lisäämättä). En ole löytänyt meidän kaupoista, löytyykö näitä yleensä Suomesta?
Jos tarkoitat ”cream of”-keittoja niin niitä voi tehdä itse: https://www.onegoodthingbyjillee.com/sos-mix/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat ”cream of”-keittoja niin niitä voi tehdä itse: https://www.onegoodthingbyjillee.com/sos-mix/
Kiitos linkistä, pitääpä tutustua.
Minulla on resepti kanaa kookoskastikeessa, jossa broilerikuutiot mausteineen haudutetaan kookosmaidossa. Mietin vaan, että mahtaako kookosmaito juoksettua pitkän haudutuksen aikana?
Vierailija kirjoitti:
Siis vettäkö ? Sitä tulee hanasta.
Zinc
Hep!
Teen tavallisimmin tätä:
Naudanlihaa 500 g (voi olla mitä vaan osaa tai suikaleitakin) paistellaan pannulla voissa, pataan pilkotaan sipuli, pari porkkanaa ja pieni pala lanttua. Kun naudanliha on ruskistunut, kaadetaan palat pataan ja paistetaan vielä 1 pkt pekonia. Se silputaan ja lisätään pataan myös. Sitten käytän vielä vettä 2 dl paistinpannulla, kiehautan ja sulatan sinne Knorr lihafondin + pieni purkki tomaattipyreetä. Tuo vesiseos lisätään pataan. Sitten sinne pienitään vielä muutama herkkusieni. Tämän jälkeen padan annetaan porista low-tasolla 6 h tai high-tasolla 3-4 h kunnes nuo naudanlihat ovat sellaisia pulled-tyyppisiä. Tämän jälkeen pataan lisätään vielä pienitty leipäjuustokolmio sekä pari desiä kermaa + puntti timjamia. Ja lämmitys.
Tarjotaan vaikka uunissa paistettujen lohkoperunoiden kanssa.