Voiko KELA evätä minulta toimeentulotuen, jos olen maksanut velkoja pois viimeisen 2kk aikana?
Katsooko kela, että olen käyttänyt varani ei-välttämättömiin menoihin, jos olen vaikka tässä kuussa maksanut velkoja/pikavippejä pois ja sen takia ei ole rahaa vuokraan, ruokaan jne?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
En siis ole Kelalta vaatimassa apua lainanlyhennyksiin. Ihan vaan niin oikeasti välttämättömiin menoihin. Mietin vaan, että voiko ne siellä katsoa että olen käyttänyt rahaa jonkin viime kuukausina, ja sen takia ajattelee että ei tukea tuolle koska on käyttänyt rahaa johonkin.
Hetrantähden ap! Tämän kirjoituksesi kun joku Kokoomuksen edustaja lukee, niin nehän saa lisää vaan vettä myllyyn!!
Omasta mielestäsi et näe että joku muu maksaa sun velat, koska et pyydä suoraan Velkojen maksuun merkittyä rahaa itsellesi. Kuitenkin olet maksanut velkaa ja köuttlrahat meni sinne. Nyt tarvitaan rahaa lisää.
Tämähän tarkoittaa sitä, että yhteiskunta maksaa sun velat!
Tämmöistä systeemiä ei suomen eduskunta ikinä tule lakeja säätäessään hyväksymään! Ei ikinä. Tässä on kysymys aika perustavaa laatua olevasta asiasta.
Jos tää nyt aina menis näin, niin johan ihmiset ottais velkaa, käyttäisit rahoja miten tykkää ja sen jälkeen hakis vaan valtiolta rahat että saa elettyä kun velkojaan makselee.
En ole edes Vartiaisen kannattaja mutta tämä on jo semmoinen automaatti-suunnitelma että on aivan täysin mahdoton ajatella.
Tt-tuesta saa tukea viimeisiin menoihin, ihan viimeisiin.
Velan maksu ei ole meno. Jos vippaan naapurilta 50 euroa, että voin ostaa kassillisen ruokaa, sen kassillisen arvo on 50 euroa. Se on meno. Jos velan maksaminenkin olisi meno, silloinhan kassillisen arvo olisi ollut 100 euroa.
Eli ottamasi velka on huomioitu menona silloin, kun olet rahan käyttänyt. Ei sitä huomioida uudestaan silloin, kun maksat sen takaisin. Silloinhan kaikki kannattaisi maksaa velkarahalla, koska saisi kaikki menot kaksinkertaisina -> kaksinkertaiset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ainoastaan jos velat on jo ulosotossa ja otetaan suoraan niin voidaan huomioida tt-tulossa. Mutta ei itsemaksetut.
Mulla on ulosottoja. Yritän katsoa ettei kaikki mene sinne ja hankalaa on. Usein velkaantuneilla lähtee syrjäytymiskierre hiljalleen päälle eikä siinä auta syyllistäminen elämänhallinnan menetyksestä vaan se vain saa kaivautumaan syvemmälle poteroon. Tämä tiedoksi näille päänaukojille. Meitä on nykyään 20 prosenttia kansasta.
Usein noille velkojille pitää maksaa takaisin aika tiukoin maksujärjestelyin. Pitää olla tilanne tiukasti hallussa. Ttt:lle ajautuneilla voi olla muutakin häikkää, mt-ongelmia kuten masennusta ja ahdistusta sekä yleistä näköalattomuutta kun palkoista joutuu makselemaan uo:ta. Ei siinä oikein auta näiden yksien syyllistämiset, mitäs läksit kikkelis kokkelis.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan tehtävä eikä oikeus maksaa kenenkään velkoja.
No mitä juuri vähän aikaa sitten tapahtui koronan varjolla suomalaisille yrityksille?
Tämä jäi häiritsemään minuakin. miksi tuet maksettiin yrityksille?
Tukia olisi ollut järkevämpää maksaa yksityisille ihmisille, jotka puolestaan olisivat laittaneet rahan kiertämään ostaessaan yrityksiltä palveluita ja tuotteita. Raha olisi kiertänyt ja hyödyttänyt kaikkia - sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä. Tällöin hyöty olisi yritysten osalta kohdistunut nimenomaan sellaisiin, jotka ovat oikeasti elinkelpoisia.
Tällä hetkellä tilanne taas on se, että ne ihmiset, joiden taloudellinen tilanne on kehno ja koronan entisestäänkin heikentämä, kärvistelevät, mutta valtavia tukia on suunnatu sellaisille yrityksille, joilla ei olisi ollut siihen edes mitään tarvetta, että sellaisille yrityksille, jotka kehnon palvelunsa tai tarjontansa vuoksi tulevat joka tapauksessa kokemaan luonnollisen loppunsa pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Itse on ne raha asiansa laittanut siihen jamaan. Sieltä voi nousta tekemällä töitä.
Kyllä se on estetty tässä maassa melko tehokkaasti.
Kieltämättä, työttömyyden määrä on suuri. Kuitenkin ne loput joilla on työpaikka, tulevat yleensä ihan mukavasti toimeen.
Niin tulevat. Ikävä vaan että ne, joilla vielä on työpaikka, eivät tunnu millään ymmärtävän sitä, että jos maassa on 300.000 työtöntä mutta avoimia työpaikkoja vain 30.000, niin silloin niitä työpaikkoja ei vaan yksinkertaisesti riitä kaikille!. Kaikki eivät myöskään pysty ryhtymään yrittäjiksi. Ja aivan varmasti lähes kaikki työttömät menisivät oikein mielellään töihin, kun vaan sopiva paikka ja tilaisuus tarjoutuisi.
NIin että turha on työssäkäyvien huudella ja yleistää kaikki sillä hetkellä työtä vailla olevat laiskureiksi, loisiksi tai miksi nyt kulloinkin. Jos joku työssäkäyvä kadehtii työttömän "vapautta", huimaa peruspäivärahaa tai toimeentulotukea ja aivottomien ihmisten sylkykupiksi pääsemistä niin siitä vaan sitten itse heittäytymään tuohon kadehdittavaan asemaan! Kukas sen estää?
Mitä haittaa sinulle on siitä, jos jätät maksamatta
A) Vuokrat
B) Pikavipit?
Vuokran maksamatta jättämisestä seuraa häätö. Entä mitä seuraa siitä, että jätät pikavipin maksamatta?
Kumpi onkaan välttämätön? Eräät eivät ymmärrä itse tätä asiaa, siksi Kela päättää heidän puolestaan.
Mitkä on sun viralliset tulot nyt parilta kuukaudelta? Oletko siis jättänyt vuokria maksamatta velkojen maksun takia? Onko tilillä/tileillä rahaa? Yhtään säästöjä ei saa olla.
Virallisia vippejä ei katsota tuloiksi, sen sijaan kaverilta saadut lainat katsotaan jos ei ole virallista lainakirjaa, tämä on ihan Kelan ohjeistus. 50 euroa saat tienata kuussa jos nostat toimeentulotukea.
Onko sulla siis vuokrarästejä? Kela ei maksa, mutta kunnalta saattaa saada apua. Joudut silloin tosin nöyrtymään ja menemään paikan päälle selvittämään rahatilannettasi ja elämää muutenkin.
Mitä lainoihin/vippeihin tulee, niin vertaile korkokuluja ja yhdistä lainasi.