¤¤¤ MARRASKUISET ALKUVIIKKOON ¤¤¤
Kommentit (36)
[color=purple] noema ja gerda: On juu nuo yöt menny meilläkin vähän lörinäksi. Johtunee noista uusista taidoista. Mistä noema löysit nukkumisongelmiin apua? Netistä jostain?
Meidänkin pitäisi jotain keksiä.
Ehkä ensimmäinen asia olisi se että itse pitäisi kiinni siitä ettei mene heti pojan luokse.
gerda:
Olen meinannut hankkia sen harjan, en vaan tiedä oikein. Saman asian kanssa siis tuon harjan kanssa painiskelen. Oletteko jo käyneet hammashoitajalla?
Muistaakseni siellä suositeltiin hampien puhkeamisen jälkeen harjauksen aloittamista.
Voi että olen kiukkuinen!! Jere heräsi taas yläkerran kakaroiden sietämöttömään meluun. Ei sillä, en voi väittää olemme hiljaisia mutta..
Joskus täällä(olemme äidilläni) kirjahyllyssä lasit tärisee, lamput katossa heiluu ja niin edelleen. Kuulostaa siltä, että siellä kävellään puukengillä, muutetaan joka ilta järjestystä.
Parvekkeella ja rappusissa (luhtitalo) heitellään leluja, huudetaan äidille (kaikki kolme lasta ovat alle viisi vuotiaita), kiroillaan.
Onneksi Jere nukahti uudelleen.
Kittykatti: Onneksi olkoon uudesta taidosta teille!
Mekin olemme kokeilleet jo 8kk soseista ja tuntuu että se iso purkki kestää pitempään kuin 5kk soseet.
En muista kirjoittelinko, mutta ollaan käyty jo lammessa uimassa.
Siis Jere on käynyt meidän kanssa. Tykkää kyllä todella paljon uimisesta.
Peltopyy: Mulla on mennyt nyt kyllä ihan ohi. Mitäköhän tarkoitat..?
Voi vide, mä olen tainnut silmät ristissä kirjoitella sillon :D
Olispa vaan neljä tonnia kuussa tulot!
Mikä vihkonen teille on tullut? Puuronäytteen sain, kun se tilasin.
Uusista ruuista: Me olemme maistattaneet uusia ruokia aika nopeaan tahtiin. Pojulla ei onneksi ole mistään mitään tullut, joten hyvin on uskaltanut maistattaa uusia makuja.
kirjoittelemisiin taas!
Onni keksi kielensä! Koko ajan tunkee kieltä ulos suustaan ja on itsekin ihan ihmeissään. Vetää sitä myös sormillaan suusta :D Hauskaa katseltavaa, varsinkin kun poika on todella ylpeä tästä uudesta löydästään!
Onni ja mummin ja ukin kanssa Helsinki-cuppia katsomassa, toinen lapsenlapsi pelaa siellä ja ottivat koko lapsenlapsi katraan mukaan kannustamaan. Hienosti on mennyt, soittivat juuri, että Onnilla on kivaa :)
Meille tuli kanssa sellainen puuronäyte. Tähän mennessä ollaan syöty tavallista kaurapuuroa, mutta nyt päätin lähteä kauppaan ostamaan kyseistä puuroa!
Luin kanssa sen vihkosen. Ihan hyvää asiaa siellä oli, mutta aion edelleen kasvattaa lapseni itse omaa aavistustani kuunnellen. Lapset ovat niin yksilöllisiä, että mitään yhtä kaikkea kattavaa ohjenuoraa on mahdotonta valmistaa. Mua vähän ärsytää sellainen holhous, mitä mykyään tuupataan joka tuutista. Ollaan muuttumassa entistä enemmän pikku Amerikaksi. Niissä ensimmäisissä Nestlen lapuissa, jotka tuli kun vauva oli 4 kk luki mm, että ruokaa ei saa tarjota purkista, vaan se on aina laitettava lautaselle. Siis Nestlekö tämän päättää puolestani? Toki tarjoan ruoan lautaselta lapselle, eikö tämä ole itsestään selvää, pitääkö se kirjoittaa ohjeisiin niin kuin jollekin tyhmälle. Vähän samaa sarjaa kuin, että kaljapullossa lukee jenkeissä, että Don`t drink and drive. Hohhoijaa. Katsokaa, mähän oikein tempaannuin :D Mutta joo Onnin tahdissa mennään, eli jos huomaan, että kaipaa enemmän syliä ja vähemmän virikkeitä, niin sitten muutetaan elämistä sen mukaan.
Kiitos kaikille myötäelämisestä väsymyksen suhteen! Näyttää siltä, että ollaan palaamassa hyviin yöuniin, sillä viimeyönä Onni nukkui heräämättä klo 1930-0530. Jes!
Meillä kanssa huudetaan, karjutaan ja kiljutaan todella paljon nykyään. Poika oikein huutaa puheen päälle, jos siis yritämme keskustella jostain mieheni kanssa. Hauska heppu :)
Teen Onnille ruoat aina viideksi päiväksi, osan siis pakkaseen. Uusia ruokia maistellaan siis aina viisipäivää. Meillä ei tosin ole ollut mitään ongelmia ruokien sopivuuden kanssa.
10kaks: Löysin hyvää tietoa nukkumisongelmiin kättärin sivuilta.Laitoin hakuun sanan unikoulu. Kiinnostavaa tietoutta, joka ainakin meillä auttoi.
Nyt lukemaan, kun Onnikin on hyvässä hoidossa :) Meneillään Aristotelen Nikomakhoksen etiikka. Sen jälkeen enää yksi kirja ja seitsemän kirjan ja seitsemän päivän mieletön lukurumba on ohi, torstaina on nimittäin tentti. Hih, just mies kävi mua tökkäämässä, että nyt lukemaan, eli heips!
[color=orange] Voi vitsi noema miten jaksat lukea noin paljon! Ei ikinä onnistuisi kyllä tältä mammalta.
Mekin viemme Jeren huomenna katsomaan jalkapalloa Hesa Cuppiin.
Äiti ja isi taitaa olla kyllä ne joita pelit kiinnostaa ;)
Käynpä katsomassa sitä unikoulu hommaa.
Muuten noista kuva hommeleista, eikö yahoossa voi laittaa kuvia ja yksityiseksi sen ryhmän?
Tosin, tästä samasta aiheesta tuli silloin aikoinaan lokakuisille riitaa.
Kohta tää kone lentää maata kiertävälle radalle! Yritin availla sähköpostin, josta pystyisi lähettämään kuvia kaikille, joiden osoite on palstalla, mutta eipä oikeen ota onnistuakseen.. Koitan vielä myöhemmin, josko onnistuisi..
10kaks: Tuosta yahoosta ei oo kokemusta.. En voi siis ottaa kantaa oisko hyvä idea..
Gerda: Meillä ei ole otettu hetkeen mitään uutta ruokavalioon, samoja lihoja ja kanaa likka on syönyt. Seuraavaksi kokeillaan kananmunaa ja ehkä mansikkaa.
Hampaita aloitin pesemään tytöltä viikko sitten, kun ekat hampaat puhkesivat.
Hoitopöytää ei ole käytetty ainakaan kolmeen kuukauteen, ei tyttö pysy siinä. Housuvaippoja oon kans nyt ostanut, kun vaipanvaihto ei ole kovin mieluisaa hommaa nykyisin. Hyviä ovat!
Tyttö nukkui viimeyönä 14 tuntia putkeen. Heräsin aamulla huolestuneena katselemaan, onko kaikki hyvin, kun sain nukkua koko yön. Sängyssään neiti vaan tuhisi, toivottavasti ei jäänyt tuollainen yö ainoaksi.
Puhihaa: ehkä antaisin yhtä viljaa taas jonkun aikaa ja antaisin sitä moniviljapuuroa myöhemmin.
Mies hermostuu kohta, kun taistelin tuon sähköposti homman kans ja nyt aloin viä kirjottelemaan, joten heippa!
Niin hampuja ei ole mutta harjaa on pyöritelly suussa siitä lähtien kun hammashoitaja sen antoi. 4kk iässä täällä käytiin.
Nyt pari päivää onkin ollut toiset päikyt sisällä kun jopa 1.5h kun pihalla hädin tuskin se puoli tuntia. Talvella 4h oli vakio. Silloin kerkes tekeen ite vaikka mitä...
Kauhean sekava mielestäni tuo kodinhoidontuenhakemus, ei ole tullut mutta netissä vilkaisin. Kai siihen pian pitää perehtyä...
Hoitotaso meillä edellee kovassa käytössä. Miehen nielestä se on varmaan aina, on jotenkin niin " säikky" Entä jos pissaa sänkyyn tai matolle??? Niinku se sen ongelma olisi, minä ne hyvin pitkälti pesisin ... :)
Marjoja en taida pakastella ollenkaa, tuli niin huonosti käytettyä entisiäkään.. :(
Meillä on ehdottomasti äitin tyttö, isi niin paljon töissä jotta ei pikku raasu kerkie tottumaan isiin...
Tyttö on hellepäivinä pihalla vannassa ollut muutaman kerra " jäähyllä" mutta ei ilo kauaa kesta, pian on taas ihan nihkeä iho ja hiukset hiestä märkänä.
Viimeinen viikko pitäis olla vuokramökillä. Sitten varmaan saadaan sadetta joka päivälle :) Ei oo juoksevaa vettä siellä mutta muutoin pitäis olla " tasokas" mökki.
10kaks; Niin sitä vaan meinasin kun parin viikon välein ajan Riksun läpi/ohi niin voishan tuota pysähtyäkin jos niin sovittais.... :) kysyin kerran aiemmin mutta et kai huomanut. Laita s-postiossu jos kiinnostaa...?
Siinäpä ne oleellisemmat...
[color=orange] Juu, asia on tosiaan mennyt ohi. Ollaan Espoossa mökillä ja äidilläni tällä hetkellä. Miekkonen on ollut täällä töissä, torstaina loppu työt, mutta ei olla kotiin vielä eksytty :)
Mun s-posti on virtanenm@suomi24.fi
Oliko sulla kuvia siellä galleriassa, muistaakseni sulla oli mutta oon kadottanut nikkisi johonkin..
Mun nimimerkkihän on mindelson.
Mutta, nyt lähetään mökille, äkkiä piti vaan kommentoida peltopyylle, ettei taas livahda ohi!
10kakkonen
Helteet jatkuu ja Jesse syö koko ajan huonommin kiinteitä, maitoa onneksi uppoaa hienosti. Ollaan nyt sitten syötetty poitsua välillä parvekkeella kun siellä menee vähän paremmin soseet alas kun on enemmän katseltavaa ja viileämpää. Jesse on vaan nyt oppinut uutena juttuna pursuttamaan pöperöt samantien suusta ulos, etenkin puurolusikallinen on kiva pursutella suusta moneen kertaan ennen nielaisua. Kiva-kiva. Syöttäminen viekin sitten ihan mukavan tovin ja hieman myös hermoja vaatii. Jos poika huomaa että alan tuskastua, syö sitäkin huonommin. Mutta eiköhän tämäkin vaihe joskus mene ohi. Nimim. Kittykatin tarinoita syömättömyydestä muistellessa ;-)
Jesse oli tänään mummullaan hoidossa ja miehen kanssa suunnattiin rantsuun. Kastoin sitten vihdoin talviturkinkin nyt kun ei enää tarvi rintatulehdusta pelätä. Oli aivan ihanaa uida!!! :-) Jessellä oli ollut mummulassa mukavaa, kaikenlaista kivaa olivat puuhastelleet. Vähän oli Jesse kuulemma vierastanut ja itkeskellyt kun olivat mummun kavereita käyneet jututtamassa vaunulenkin aikana. Eilen myös vierasti paria naapuria kun tuossa pihamaalla jutusteltiin. Taitaapi alkaa uusi vierastuskausi tässä ikää, siinä Nestlen lehtisessäkin luki jotain aiheesta). Edellinen vierastuskausi Jessellä taisi olla 5kk iässä.
Gerda: Meilläkin karjuttiin KOVAA vielä tuossa viikko takaperin, nyt pojalla on se laulamis- eli vinkumisvaihe päällä mikä on huomattavasti miellyttävämpää. Mutta paljon äänekkäämpi poika täällä rellestää nyt kuin esim. kuukausi tai kaksi sitten, itkukin on säädetty paljon kovemmalle volymelle. ;-)
Nyt iltakävelylle jos vaikka uni maittaisi lenkin jälkeen paremmin...
Pitkä stoori taas tulossa kun en hetkeen ole koneelle ehtinyt.
Meillä ei vielä pottaa oo edes ostettu, vaikka aamupuuro pöydässä yleensä kakka väännetäänkin. Mut puuron syönnin aikana ei oikein viitsi heittää tyttöä potalle :)
Meillä osataan vilkuttaa kun sanoo hei! Ja isille yleensä vilkutetaan kun lähden viemään yöunille. Niin ja hyvin istutaan jo ilman tukea, ja hitaasti ryömitään, ei muuta suurempaa kehitystä oo tapahtunut nyt.
Hoitopöytä on edelleen meillä käytössä, katotaan koska
sen käyttö päättyy.
Hampaiden pesusta: meillä alettiin tutustumaan hammasharjaan
heti kun eka hammas tuli, nyt meillä onkin jo 6 hammasta. Yläetuhammas tosin ei vielä ole tullut läpi, mutta tulossa on.
Täällä ei kuntalisää ikävä kyllä saa, monesti on ollut kunnanvaltuuston listoilla kyllä aihe, ja että saisi 150 e/kk, mutta ei oo menny läpi.
Tänään tuli muuten mukava yllätys, 14 päivä saan kesälomarahoja!
äitykkä80: meillä Lotta on ihan täysin äidin tyttö :) Välillä toivoisin että ois enempi isinkin, varsinkin kun häviän vessaan tai suihkuun .... Nyt isin loman aikana aion kyllä joku kerta lähteä n. klo 16 aikaan
kotoa pois ja palailen vasta kotiin joskus klo 19-20 aikaan, meillä kun klo 18 jälkeen en saa olla poissa näkyvistä. Katotaan nyt miten käy.
Te jotka asutte maalla (ja kaupungeissakin toki on ;)), niin oletteko uskaltaneet pitää ulkona vähissä vaatteissakin ts. ilman mitään hyttyssuojia yms.? Mä kun pelkään ihan sairaasti noita pömpiäisten pistoja, ja nyt varsinkin ku on sikapaljon paarmoja!!
Meillä Lotta ei oo vielä ollut yökylässä kun ei juo pullosta, odotan kyllä sitä päivää kun saan viedä sen mummille ja paapalle hoitoon, odottavat jo innoissaan. Nyt en ole pullostajuontia harjoittanut kun noita hampaita tuli niin monta (4 kpl parin vkon sisällä) että
odotan tilanteen rauhoittumista ja kokeilen uudestaan.
Meillä syödään pelkkiä kaupan soseita, en millään ehtis tehdä itse soseita kun Lotta nukkuu tosi lyhyitä päiväunia, ja silloin on aika paljon muuta tekemistä (lue=siivoamista,
pyykkäämistä, netissä roikkumista yms.)
Meillä vaatekoko on nyt pääasiassa 74 (H&M:n vaatteista 80, onko muut huomanneet saman että siellä koot heittelee?)
Moni tuntui puhuvan kolmien päikkyjen vähenemisestä kahteen, mä en edes muista koska Lotta ois nukkunu kolmet päikyt, ehkä joskus helmikuussa ... Meillä näyttäis nyt olevan suuntaus että nukutaan kohta vaan yhdet päiväunet ...
noema: Onnittelut onnistuneista öistä, toivottavasti jatkuvat!
kittykatti79: Mahtavaa että teidän syömisongelmat on menneisyyttä.
Ja onnittelut uudesta taidosta!
Niin ja siitä ircistä, mukava on ollu kattella teidän kaikkien vauvojen
kuvia, itsellä ei aika riitä tällä hetkellä siihen että jaksaisin
rekisteröityä ja miettiä miten laittaa kuvia sinne, mutta sähköpostiosoitteeni voin laittaa (tiina.lehtisalo@pp.inet.fi) niin sinne saa laitella kuvia ja laitan vastavuoroisesti sitten meiän Lotasta kuvia kunhan koneelle joskus ehdin :)
puhihaa: Saatiin kans se täysjyväpuuronäyte, ihan vielä en sitä testaa,
kaurapuurolla mennään vielä.
Nyt iltapalalle ja nukkumaan!
Voihan V.. meillä nukutaan niin huonosti, että alkaa oikeesti ottaa päähän.
Noema: mistä löysit kättärin sivuilta jotain unikoulusta, yritin hakee mut en löytäny, muistatko vielä? :) tarvisin jotain apua ja pian!
Oltiin kaks yötä mummulassa, maalla ja Olli nukkui niin hyvin, tietysti söi, mutta ei häärännyt (kääntynyt vatsalleen tms.) Nukkuu vaunun kopassa siellä, nyt otin kopan kotiin, ajattelin nukkumisen olevan siitä kiinni, ei hemmetti, ei ollukaan. Tänään taas alkoi hurja nukutusrumba kun ensin 20 aikoihin meni poitsu nukkuu niin tunnin päästä heräs, ja sen jälkeen sain käydä ainakin 5 kertaa nukuttamassa uudestaan :( ei siinä mitään, mutta kun miehen kanssa tahtoo tuo aika käydä vähiin.. jää aina kaikki kesken...
Valivali... sit taas viime yönä syötiin kolme kertaa! Uskomatonta! Edellisyönä söi vasta aamu viideltä.. oon yrittäny seurata, että yösyömiset ei johdu esim. iltapuuron/maidon määrästä, mistä sitten?
Kaikki vinkit parempiin öihin otetaan vastaan! Äiskä alkaa pikkuhiljaa olla vähä väsynyt.. ja tarkennan vielä, että osittain voi johtua helteistä, mutta tätä on nyt jatkunu yli kuukauden, että herätään puolen-tunnin päästä siitä ku on poika laitettu nukkuu.. Ja siis huutaa kun herää!
Jos menis ite nukkuu, ku ei taas tiedä millainen yö tulossa..
T.yksi vähän väsynyt!
Hih hih! Meillä vaan leikitään kielellä :) Aamulla kun heräsin (Onni siis nukkui heräämättä klo 06 asti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ja kurkkasin Onnin pinnikseen, siellä se söpöliini makoli ja heilutteli kieltään. Ihana lotina kuului :)
Ollin Äiti, toivottavasti yönne parnee pian! Inhottava fiilis pitkin päivää, jos ei ole saanut nukuttua. Pistän tähän suoran linkin sinne kättärin sivuille, missä puhutaan univaikeuksista. Kannattaa lukea koko juttu! Eli tässä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649
Nyt lukemaan, viimeinen kirja menossa.
Ei kai porukka pelästyny mun eilisiltaista valitusta? Kun tänään ei ole kukaan kirjoittanut? Vai missä kaikki luuraa!
Tänään vähän positiivisempi mieli ollut ja poika on nukkunut nyt 50 minuuttia, äidin paidan kanssa.. saa katsoa mitä käy. Luin jutun noista unista ja ehkä pitäisi tosta maidosta luopua.. jotenkin sitä on vaan yöllä sen verran väsyny, että helpompi laittaa maito pulloon ja nopeasti antaa se, jotta saa itsekin jatkaa unia.
Muuten meillä aivan ihana nauravainen poika ja useimmiten hyväntuulinenkin! Yöt meillä aina olleet tosi rikkonaisia, eikä oma sänky ole oikein kelvannut.
Meillä tosiaan opittiin 1.7. ryömimään, ja nyt tämä päivä on heiluttu konttausasennossa :) hauskan näköistä!
Potta pitäisi hankkia pian! Olen ajatellut sen baby björnin hankkia, mun sisaruksilla oli sellainen ja ne on tykänny hurjasti siinä istua.
Meillä on miehen 30v. synttäribileet vkl ja huomenna mennään tekemään kaikki isot ostokset! Mummu tulee katsoo Ollia siksi aikaa. Olli on kyllä mukana juhlissa!
Kuvan vaihtoon haluaisin mukaan, heti kun vaan ehdin. Ajattelin laittaa kaikille meiliä. Heti vaan kun ehdin pienentää kuvia.. ehkä huomenna.
Sellainen kysymys, että kuinka paljon yhteensä teillä nukutaan päikkäreitä? Meillä noin 3.5-5 tuntia, riippuen nukkuuko kahdet vai kolmet.
Ollin_äiti:
Pikainen vastaus päiväunikysymykseesi, meillä nukutaan vain kahdet päiväunet, näin on ollut jo pitkään, ekat on joko 1-3 tuntia pitkät (yleisimmin 2 tuntia, harvinaista on jos sen yli nukkuu) ja toiset päiväunet on max. tunnin pituiset, yleensä 20-30 min kestävät, eli teillä nukutaan melko paljon meihin verrattuna! :)
Meillä nukutaan 3 x 45 min.
Jos joskus saan ekat unet venytettyä vasta lounaan jälkeen niin sitten saataa nukkua ne ekat 1,5-2 h. Ja on tyttökin paljon levänneempi.
On vain tosi vaikeeta saada pidettyä hyvätuulisena hereillä aamupäivällä kahta tuntia enempää.
Ois kiva kuunnella miten muitten päiväunet menee että vois vaikka koettaa jostain hyvästä rytmistä vähän mallia ottaa. Meijän perheessä vaan lapset menee niin myöhään nukkumaan, kun toisilla mennään yöunille jo seiskan jälkeen. Just 22.20 vein muksut nukkumaan kun iltasatu venähti pitkäksi (tuli kirjakerhon uusi Lentävä hiiri -satukirja, ja se piti sit lukee kerralla :))
Yleisesti meillä nukutaan siis ekat unet noin 10.30, tokat noin 13.30 ja vikat noin 18-19. Koen ite kauheen raskaaksi tällaisen pätkäilyn, mutta kun lapsi sen unen tarvii ja kuitenkaan ei enempää nuku niin minkäs teet. Yöunet yleensä 22-8. Koetan syksymmällä muuttaa yöunia 21-7 linjalle, että ois helpompaa sitten kun on hoitoon lähdön aika.
Nyt öitä!
[color=pink] Meillä poju nukkuu 1-2 päikkärit päivässä. Ensimmäiset kestää semmoisen 2tuntia ja toiset puolisen tuntia. Eilen oli taas päivä kun ei nukkunut kun yhdet.
Näin kamalaa unta! Olin taas raskaana ja maha oli valtava jälleen. Menin sairaalaan ja siellä oli kaksi muutakin viimeisillään olevaa. Molemmat oli suhteellisen hyvä kuntoisia jne. Minä yritin saada käynnistystä, sanoin että pelkään taas isoa vauvaa. Noh, lopputulos oli se että minä en saanut käynnistystä mutta nämä kaksi muuta saivat.. Olin raivona unessa ja itkin kiukkuisena.
Jos ajattelee siis tuota unta, niin oikeasti pelkoni on että joudun toisen kerran sektioon. Mutta eipä ole tämän ajan murhe, menkat alkoi :(
Eipä meillä vielä ole täysillä yritys päälläkään mutta silti.
Onko joku muuten käynyt Silja Linen Turku-Tukholma-Turku risteilyllä? Mietin että onko siinä maissa käynti vai ollaanko koko ajan laivalla? En saanut oikeen mitään irti noista Siljan sivuista. Lähtö on 21 ja paluu seuraavana päivänä 20. Periaatteessa jos ajattelee niin ei ole päivä maissa-risteily. Osaako joku auttaa?
Nyt pitää mennä (eikä muuten tullutkaan se pikainen vastaus)
Lähdetään kohta puoliin katsomaan jalkapalloa!
Heipuli hei.
Ei jestas mikä fiilis! Kävin tekemässä sen tentin. Seitsemän essee vastausta vaadittiin. Kirjoitin 3 ½ tuntiin yhteensä 30 sivua! Ihan mieletön draivi päällä :) Tulee elävä fiilis kun antaa välillä aivoille heinää. Olen niin intoutunut taas, että hain lisää tenttikirjoja. Seuraavaan tenttiin niitä onkin 8. Ilmeisesti pidän itseni kiusaamisesta :D
Onni oli iskän ja mummin kanssa. Mies kun on hälytysvalmiudessa päivällä, niin piti olla mumminkin paikalle, jos tulee kiire lähtö.
Nyt rentoutumaan sohvalle hyvällä omallatunnolla = juoksemaan pojan perässä ympäri asuntoa :)
Piti kysyä että millaiseen tahtiin nykyään otatte uusia ruokia mukaan vauvan ruokavalioon?
Gerda