Anteeksi kaupunkilaisena tyhmyyteni, mutta onko haja-asutusaluiden maalaistaloissa ovikellot?
Vai onko siellä aina ovet auki ja koputetaan korkeintaan kohteliaasti ennen kuin astutaan sisään?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmä kysymys! Täällä on tosi harvoin ovikelloja. Just noin tehdään, eli koputellaan ja mennään sisään, noin keskimäärin. Toki joissain taloissa on ovikello. Mä vihasin tuota ovikellottomuutta ennen kuin muutin maalle ja ajattelin, että meille kyllä hankitaan ovikello, mutta ehei, eipä ole 11 vuoden jälkeen vielä ovikelloa tullut. Ovet on auki, kun ollaan kotona.
Siinä ei paljon keittiön pöydällä alushousuja riisuta.
Olen asunut maalla koko ikäni eikä ikinä ole tullut niin kiireellistä tarvetta riisua alushousuja keittiön pöydällä, etteikö olisi ehtinyt ensin lukita ovea.
Mutta kun pitää laittaa sit vielä ne kaikki tuvan ikkunoiden verhotkin kiinni ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmä kysymys! Täällä on tosi harvoin ovikelloja. Just noin tehdään, eli koputellaan ja mennään sisään, noin keskimäärin. Toki joissain taloissa on ovikello. Mä vihasin tuota ovikellottomuutta ennen kuin muutin maalle ja ajattelin, että meille kyllä hankitaan ovikello, mutta ehei, eipä ole 11 vuoden jälkeen vielä ovikelloa tullut. Ovet on auki, kun ollaan kotona.
Siinä ei paljon keittiön pöydällä alushousuja riisuta.
Olen asunut maalla koko ikäni eikä ikinä ole tullut niin kiireellistä tarvetta riisua alushousuja keittiön pöydällä, etteikö olisi ehtinyt ensin lukita ovea.
Mutta kun pitää laittaa sit vielä ne kaikki tuvan ikkunoiden verhotkin kiinni ;)
Kun pirtti on järjestyksessä panopuuhia varten, on isäntä jo ehtinyt riipaisemaan kännin.
Asun maalla 1km kylän keskustasta. Ei ovikelloa, ovi ei lukossa. Koirat kyllä ilmoittaa jos joku tulee pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kulkee kaikenlaista pakettiautoporukkaa. Kyllä maalaisetkin on oppineet käyttämään lukkoja. Minustakin olisi inhottavaa, jos joku vain yhtäkkiä paukkaisi sisälle, varsinkin joku outo kaupustelija.
Pakettiauto porukat on ehkä enemmän taajamien ongelma. Maalla asutaan niin harvassa että ei täällä noita näy. Kylätiellä kyllä aina joku näkee jos täällä liikkuu joku joka "ei kuulu joukkoon". Kaupustelijat enemmän nykyisin soittaa kuin tulee suoraan sisälle.
Lukko löytyy ovesta kyllä jos haluaa että ei kukaan yllätä alkareissa keittiön pöydältä, samoin ikkunoista kaihtimet joiden kiinni laittamiseen ei montaa sekuntia kulu.
Puhelin toimii mainiosti ovikellona silloin jos siihen on tarvetta. Ne joilla on sellaista asiaa että sisälle on päästävä silloin kun ovi on lukossa osaavat kyllä soittaa olenko/koska olen kotona.
Ainakin täällä Hämeessä on tarjolla marjojen itsepoimintaa. On tarjolla mansikkaa, vadelmia ja viinimarjoja. Hakukoneilla löytyy.
Oman pihani ylimääräisistä marjoista ja omenoista ilmoittelen tuttaville. Esimerkiksi seurakunnan kautta on tullut itsepoimijoita. Tällöin poimiminen ei maksa mitään, mutta kahvi- tai keksipaketin kanssa ei kannata tulla, koska en kahvittele itsepoimijoita.
Meillä ei ole ovikelloa, ovet on lukossa. Käytännössä tulija saa aika pitkään kolkutella ulkokuistin oveen ennen kuin huomaan ja menen avaamaan. Tutut osaa soittaa etukäteen tulostaan.
Tästä tosin on pari kertaa seurannut se, että tulija palaa pakettiautolle ja saapuu ovelle uudestaan sorkkaraudan kanssa. Silloin olen painanut hälytysnappia, joka saa meillä sireenit soimaan. Eihän sitä kukaan muu kuule kuin minä ja sisäänpyrkijä, mutta meistä vain mitä tiedän, että kuulijat on vähissä.
Ei tietenkään ole! Isäntäväen ollessa kotona ulko-ovi on appoammollaan, jos taas ollaan poissa kotoa, sen merkiksi asetetaan luuta nojalleen suljettua ulko-ovea vasten. Lukossa ovi ei toki ole silloinkaan.
Millä vuosisadalla elät, ap?
Kaupunkilaisten käsitykset maalla asumisesta ovat välillä kyllä outoja - tosiasia on, että esim. monet helsinkiläiset tuntevat omaa maataan erittäin huonosti. Maaseutu on heidän mielikuvissaan monesti joko jämähtänyt noin 40-luvulle kaikilta osiltaan tai muistuttaa enemmän Sormusten Herran Kontua kuin mitään oikeaa paikkaa. Nykyään törmää myös siihen, että moni ajattelee Suomen maaseudun olevan asenteiltaan ja mentaliteeiltaan kuin Yhdysvaltojen etelävaltiot...
Oikeasti Suomessa ei ole mahdotonta eroa maaseudun ja kaupungin välillä. Maalla on Internet ja ovikelloja.
Eikö kaikki talot maalla olekaan MUUMI taloja :O joiden ovia ei öisin lukita.
Olin jo ihan unohtanut, kuinka lapsena ja teininä jätin aina oven lukitsematta pikkukylällä, kun lähdin johonkin ja talo oli tyhjä.
Niin eikä ovea saa sisäpuolelta auki!
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki talot maalla olekaan MUUMI taloja :O joiden ovia ei öisin lukita.
Toistaiseksi kaikki muumit on laaksossa ja se löytyy Naantalin kaupungista.