Anteeksi kaupunkilaisena tyhmyyteni, mutta onko haja-asutusaluiden maalaistaloissa ovikellot?
Vai onko siellä aina ovet auki ja koputetaan korkeintaan kohteliaasti ennen kuin astutaan sisään?
Kommentit (34)
Ovi aina lukossa ja on ovikello. Meille ei tulla ilmottamatta kylään.
JOs talon haltija on asentatut ovikellon. Kukaan niitäei asentele valmiiksi kuten hekan tai limon vuokrakämpissä.
Riippuu ihan siitä maalaistalosta, suurimmassa osassa taitaa olla edelleen ovet auki silloin kun ollaan kotona. Ja yleensä sen kyllä kuulee jos joku ajaa pihaan joskus sen paljastaa valvontakamera ennenkuin kukaan ehtii edes ovelle.
Oletko joku remonttimyyjä joka tiedustelee miten maalla toimitaan?
Meillä on ja kun mietin suurimmalla osalla kyläläisistä on.
Vierailija kirjoitti:
En, vaan haluasin tulla tekemään tarjoiksen mansikan ja muiden marjojen itsepoiminnasta vaikka eivät varsinaisesti tällaista varsinaisesti missään mainostakaan. Ja samalla tietysti tutustua maaseudun väkeen.
Mulla on ovikello ja ovi on lukossa, mutta avaimet roikkuvat aina lukossa oven ulkopuolella kun olen kotona.
Ei ole ovikelloa ja ovi ei aina ole lukossakaan. Sisälle pyrkijöt koputtelevat oveen. Kuulen sen kyllä, en ole kuuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan haluasin tulla tekemään tarjoiksen mansikan ja muiden marjojen itsepoiminnasta vaikka eivät varsinaisesti tällaista varsinaisesti missään mainostakaan. Ja samalla tietysti tutustua maaseudun väkeen.
Jos ensin istutat ne mansikat niin ehkä ens kesänä voit odotella satoa poimittavaksi. Taimet on suotavaa tuoda mukana koska meillä niitä ei ole.
Ovikello löytyy, mutta ovet ovat päiväsaikaan aina auki. Yöksi laitetaan muodon vuoksi lukkoon.
Ei ole tyhmä kysymys! Täällä on tosi harvoin ovikelloja. Just noin tehdään, eli koputellaan ja mennään sisään, noin keskimäärin. Toki joissain taloissa on ovikello. Mä vihasin tuota ovikellottomuutta ennen kuin muutin maalle ja ajattelin, että meille kyllä hankitaan ovikello, mutta ehei, eipä ole 11 vuoden jälkeen vielä ovikelloa tullut. Ovet on auki, kun ollaan kotona.
Meille saat tulla laittamaan mansikkamaan. Siinä on kyllä melkoinen homma.
Saat sitten poimia niitä mansikoita myös itsellesi ensi vuonna.
Kiitos.
Ei ole kelloa, ovi ei ole lukossa. Ja huomaan kyllä yleensä kun joku tulee pihaan. Mutta mulla on useampi koira sisällä; ei sinne huomaamatta varkain tulla ;)
Useimmilla kyllä. Meillä ei ole siks ku meni rikki ja suoraa sanottuna ei kiinnosta korjata/ostaa uutta. Se ei silti tarkota et meille saa vaa lampsia sisälle. Vihaan semmosta. On olemassa sellanen asia ku koputus
Nykyään kulkee kaikenlaista pakettiautoporukkaa. Kyllä maalaisetkin on oppineet käyttämään lukkoja. Minustakin olisi inhottavaa, jos joku vain yhtäkkiä paukkaisi sisälle, varsinkin joku outo kaupustelija.
Meillä on ovessa kolkutin, ei ovikelloa. Tosin auton tulon pihaan kuulee heti ja pimeän aikaan näkeekin, kun ajovalot paistaa pihatieltä monta minuuttia ennen kuin auto on pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmä kysymys! Täällä on tosi harvoin ovikelloja. Just noin tehdään, eli koputellaan ja mennään sisään, noin keskimäärin. Toki joissain taloissa on ovikello. Mä vihasin tuota ovikellottomuutta ennen kuin muutin maalle ja ajattelin, että meille kyllä hankitaan ovikello, mutta ehei, eipä ole 11 vuoden jälkeen vielä ovikelloa tullut. Ovet on auki, kun ollaan kotona.
Siinä ei paljon keittiön pöydällä alushousuja riisuta.
Ei ole ovikelloa. Jos olen kotona, koira hoitaa ovikellon virkaa, jos en itse kuule kun joku tulee pihaan. Ulko-ovi on tavallisesti lukossa. Jos puuhailen pihalla, on kuistin ovi auki. Tutut osaavat tulla etsimään puutarhasta, mutta yleensä ilmoittavat tulostaan etukäteen ja kysyvät, olenko kotona.
Meillä ei ole ovikelloa, ovet on auki aina kun ollaan kotona. Joskus on harkittu ovikellon hankkimista, mutta kun meillä niin harvoin ketään vieraita käy, niin ei ole tarvetta. Tutut ja sukulaiset tietää, että voi tulla koputtelematta sisälle.
Ei. Siellä ajetaan pihaan ja lyödään autonovi äänekkäästi kiinni, jotta talonväki huomaa. Jos kukaan ei tule ulos vastaanottamaan, niin voidaan ovi avata ja lyödä uudelleen kiinni jotta huomattaisiin. Tai muuten pitää ääntä.
Missään tapauksessa ei saa mennä ovelle koputtelemaan.