Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: simpsonit luopuu valkoihoisista ääninäyttelijöistä ei-valkoihoisten hahmojen kohdalla

Vierailija
27.06.2020 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/ee50301a-d889-42bd-968a-d33d9f…

Siis miksi? Mitä väliä kenen ääni kelläkin on? Miksi on ok että nainen esittää miestä mutta eri värinen ei voi antaa ääntä toisen väriselle? Ketä se haittaa ja ennen kaikkea miksi? Kaikilla hahmoilla on hassut äänet ja kaikki hahmot ovat hassuja. Miksi simpsoneidenkin täytyy pelleillä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan Jeesus Chrestus on valkoinen länsimies.

Tämä on itseasiassa todella hyvä pointti. Tätä kulttuurillista omimista on tapahtunut nyt jo vuosisatojen ajan. Kaikki tiedämme että Jesse tuli Lähi-Idästä, joten nyt on tullut viimein aika alkaa esittää häntä sennäköisenä kuin todellisuudessa luultavasti oli! Alas kaikki kuvat jossa hän näyttää englantilaiselta gentlemanilta!

Höpö höpö. Minusta se on näyttänyt kuvissa ihan siltä miltä pitääkin tuolta alueelta kotoisin olevan. Tyypillinen israelilainen.

Siellä on hyvin paljon myös täysin vaalea ihoisia. Ei ollenkaan harvinaista.

Kyse ei siis ole afrikkalaisesta.

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c5710ddec39075a2012cc2b587c6a978…

Niin, näissä kuvissa...

Vierailija
22/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska värillä ON väliä ja paljon ja kaikille aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itseasiassa todella hyvä pointti. Tätä kulttuurillista omimista on tapahtunut nyt jo vuosisatojen ajan. Kaikki tiedämme että Jesse tuli Lähi-Idästä, joten nyt on tullut viimein aika alkaa esittää häntä sennäköisenä kuin todellisuudessa luultavasti oli! Alas kaikki kuvat jossa hän näyttää englantilaiselta gentlemanilta!

Höpö höpö. Minusta se on näyttänyt kuvissa ihan siltä miltä pitääkin tuolta alueelta kotoisin olevan. Tyypillinen israelilainen.

Jaa-a, Googlen kuvahaun perusteella kuitenkin ainakin hiustenväri tuntuu olevan yleisesti tumma näillä. Hakusana "israeli" ensimmäinen kuvahakutulos: https://www.aljazeera.com/mritems/imagecache/mbdxxlarge/mritems/Images/…

Miten Jesse taas usein esitetään: https://jesuschristsavior.net/Savior.jpeg Onko skandinaavisempaa kiiltokuvapoikaa nähty.

Vierailija
24/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä uusissa roolituksissa tehdään, mutta minusta on täysin kaistapäistä vaihtaa olemassaolevien hahmojen ääniä toisiksi kesken sarjan.

Vierailija
25/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Saksassahan dubataan kaikki, mitenköhän tämä on otettu siellä vastaan?

Vierailija
26/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Saksassahan dubataan kaikki, mitenköhän tämä on otettu siellä vastaan?

Odotan innolla, että anime-dubbauksiin löytyy kaikkiin japanilaistaustaiset ääninäyttelijät.

Mutta tuohan on tosiaan vieläkin isompi kysymys. Saako jatkossa dubata vain samanvärisiä hahmoja?

Vierailija
27/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun itkettiin siitä, kuinka Call me by your name (miten suomennettiinkaan) - leffan näyttelijöiden olis pitänyt olla homoja. Siis niinku, mitä näyttelijän yksityiselämä liittyy suoritukseen? Näin samat ihmiset kysyisivät, jos homoa ei palkattaisi heterorooliin. Itse olen transtaustainen, ja jos mun elämästä tehtäisiin leffa (sitä odotellessa :D) niin todellakin siihen roolitettaisiin ihan vaan mies. Ei tarvitsisi olla transtaustainen mies, koska miksi ihmeessä pitäisi? Olen kuullut, että transnäyttelijöitä pitäisi palkata solidaarisuudesta, mutta sorry hei, jos et ole rooliin sopiva, etkä saa muita rooleja, se ei ole mun vikani. Toki näyttelijä voisi olla trans, ja se olisi ok, jos hän sattuisi olemaan rooliin täydellinen.

Vierailija
28/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun itkettiin siitä, kuinka Call me by your name (miten suomennettiinkaan) - leffan näyttelijöiden olis pitänyt olla homoja. Siis niinku, mitä näyttelijän yksityiselämä liittyy suoritukseen? Näin samat ihmiset kysyisivät, jos homoa ei palkattaisi heterorooliin. Itse olen transtaustainen, ja jos mun elämästä tehtäisiin leffa (sitä odotellessa :D) niin todellakin siihen roolitettaisiin ihan vaan mies. Ei tarvitsisi olla transtaustainen mies, koska miksi ihmeessä pitäisi? Olen kuullut, että transnäyttelijöitä pitäisi palkata solidaarisuudesta, mutta sorry hei, jos et ole rooliin sopiva, etkä saa muita rooleja, se ei ole mun vikani. Toki näyttelijä voisi olla trans, ja se olisi ok, jos hän sattuisi olemaan rooliin täydellinen.

Kyllä tuosta muuten valitettiin myös, että miksi tuollainen leffa piti tehdä juuri valkoihoisista. Amerikkalainen mies kirjoitti 80-luvun Italiaan sijoittuvan kirjan, koska oli itse vieraillut siellä usein. Kirja oli niin hyvä ja kiinnosti niin monia ihmisiä, että sen perustella kuvattiin elokuva. Onko olemassa samantasoisia kirjoja tummaihoisin hahmoin, josta ei filmata leffaa? Jos on, niin sehän on väärin. Mutta kun nyt vähän epäilen, ettei ole. Voisitko valittamisen sijasta kirjoittaa sellaisen itse, se kun on niin helppoa?

Vierailija
29/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tasa-arvo kohdallaan kun esimerkiksi äänen käytön monipuolisuus ei olekaan enää peruste osan saamiseen vaan ihon väri on se oleellisin. 

Mustilla on erilainen klangi äänessä kuin valkoisilla, ei sitä saa ääninäyttelyllä luotua.

No mutta eikös nämä stereotypiat nyt ole pahinta kaikista? Eihän tietyistä etnisyyksistä saa esittää stereotypioita.

Tosin mun mielestä ko ääninäyttelijä on tosi hyvä ja muuntautumiskykyinen.

Tarkoitus on NAURAA stereotypioille.

Sitä ei nykyään ehditä tehdä, kun kiirehditään loukkaantumaan tai pelkäämään jonkun loukkaantumista.

Vierailija
30/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vähän tuntuu, että näihin älyttömyyksiin takerrutaan koska esim. koronapandemiaa ei voida täysin hallita.

Tällä viilailulla luodaan hallinnan ja korjailun illuusio.

Vierailija
31/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Ja tämänkö piti olla sitä parempaa ja avoimempaa uutta aikaa.

Piti, nimenomaan. Imperfektissä.

Vierailija
32/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset jännittää kovasti näitä ihonväriin liittyviä asioita. Se ei ole normaalia.

Vierailija
33/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu triggeröityy taas. Täysin ulkoa ohjautuva ihmislaji.

Vierailija
34/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt valkoista hahmoa.

Wendell Borton on valkoinen

Vierailija
35/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee, että valkoinen keskiluokkainen tai sitä korkeammalla yhteiskuntaluokassa oleva ei näe mikä on ongelman ydin. Takerrutaan ihan vääriin asioihin.

Vierailija
36/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsooko kukaan muka enää Simpsoneita? Minulla lopahti kiinnostus vähintään 15 vuotta sitten. Julkisuustemppu.

Vierailija
37/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset jännittää kovasti näitä ihonväriin liittyviä asioita. Se ei ole normaalia.

Se on normaalia siellä missä kovin erilaisista taustoista ja kulttuureista tulevat ihmiset koittaa elää yhdessä. Suomessa voidaan vielä välttää sama kohtalo, jos täällä tehdään fiksuja valintoja ennen kuin asiat etenee liian pitkälle.

Vierailija
38/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-Israelin hyvin vaaleat ihmiset on pääosin ashkenasijuutalaisia eli Keski- ja Itä-Euroopassa lähtöisin olevia. Nykyään alueella myös tummemmat ihmiset on vaaleampia kuin 2000 vuotta sitten.

Vierailija
39/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan montaa hahmoa Hank Azaria esitti Simpsoneissa aiemmin? Nyt kun suunnilleen jokaista hahmoa varten vaaditaan oma ääninäyttelijä, niin tämähän nostaa tuotantokustannuksia.

Vierailija
40/44 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkään Amerikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän