Laiskan laihduttajan ateriat
Aina puhutaan eineksistä että ne ovat epäterveellisiä. Olen laiska tekemään ruokaa ja olen nyt laihduttanut syömällä pääaterioiksi kaupan kylmäosaston valmiskeittoja ja joitakin valmisaterioita, joissa on kohtuulliset kalorimäärät. Ne ovat helppoja, hyviä ja mahtuvat hyvin kaloreihin sekä takaavat tällaiselle laskurille säännöllisen ruokarytmin. Syön viisi kertaa päivässä, joista kaksi kertaa näitä valmisaterioita. Viikonloppuisin teen itse ruokaa. Onko näiden einesten syömisestä mitään haittaa pidemmän päälle? Miksi eineksiä niin paljon halveksitaan ja moititaan huonoksi ruoaksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Niissä on yleensä paljon suolaa ja monet sisältävät kovetettua palmuöljyä sun muuta moskaa. Ei kannata katsoa vaan kaloreita.
Kun kerran olet laiska, tee ruokaa kerralla isompi määrä pakkaseen, sulatat sitten yhden rasiallisen kerrallaan. Näin minä teen. Päättää käyttää yhden illan kokkaamiseen ja laittaa monenlaista ruokaa. Tuli otettua tämä tapa käyttöön koronan vuoksi, en halunnut turhaan altistaa itseäni parin päivän välein kauppareissuilla, päätin että teen kerralla kahden viikon ruoat pakkaseen. On todella helpottavaa kun ei tarvitse joka päivä laittaa ruokaa, sen kun vain lämmittää aterian ja korkeintaan valmistaa lisukkeen, kuten riisin, pastan tai perunat. Nytkin tein pakkaseen kanakeittoa, kanakastiketta, lohikeittoa, jauhelihakastiketta, pinaattikeittoa, lohikiusausta ja lihapullia. Jälkiruoaksi tein ison pellillisen mansikka-raparperipiirakkaa.
Tee pakkaseen omia laihdutusruokiasi. Mikäli sinulla ei ole pakastinta, tori.fi:stä löytyy käytettynä ihan kohtuuhintaisia, omanikin on ostettu sitä kautta.
Tätäkin tein aloittaessani laihdutuksen, mutten pidemmän päälle en jaksanut käyttää niin paljon aikaa ja vaivaa ruoan tekoon, ainesten hankintaan ja ruokien suunnitteluun ja kalorien laskemiseen. Tää on nyt mun kompromissi vaivannäön sekä epäterveellisen ja epäsäännöllisen syömisen sijaan.
Lisää hyviä laihduttajan valmisaterioita?
Einekset ei tule välttämättä kalliimmaksi kuin itse tehty, ainakaan yksinäisellä syöjällä. Sen valmistuksessa ei tule hävikkiä, siitä ei jää tähteitä, ei tarvitse ostaa sitä sun tätä valmistusainetta joista osa voi jäädä vanhenemaan kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön yleensä seuraavasti:
Aamu:
Kahvia, luonnon jogurttia, mysliä /marjoja/hedelmiäLounas:
Valmisateria ja lisukkeena ruisleipää / näkkäriä mikäli aterian kalorit sen salliiVälipala:
Hedelmä tai marjojaPäivällinen:
Sama kaava kuin lounaallaIltapala:
Ruisleipää / puuroa / jogurttia / mysliäNoita valmisaterioita saatan tuunailla esim. tomaattikeittoon raejuustoa ja pinaattikeittoon keitettyä kananmunaa. Ainakin mä syön paremmin kuin ennen. Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.
ApPaljon sä painat? Jos mä söisin kaksi kertaa päivässä einesaterian + leivät ja puurot ja myslit siihen lisäksi, lihoisin enkä laihtuisi.
Sama homma. Nuo myslit ja leivät pitäisi jättää tuosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Einekset ei tule välttämättä kalliimmaksi kuin itse tehty, ainakaan yksinäisellä syöjällä. Sen valmistuksessa ei tule hävikkiä, siitä ei jää tähteitä, ei tarvitse ostaa sitä sun tätä valmistusainetta joista osa voi jäädä vanhenemaan kaappiin.
Kyllä se vaan tulee kalliimmaksi. En keksi yhtään raaka-ainetta mikä voisi esimerkiksi keitosta jäädä vanhenemaan kaappiin. Enkä myöskään ymmärrä tuota hävikkiä, koska loput ruoasta tietenkin kannattaa pakastaa. Mutta tämäkin on ihan oma valinta, mihin sitä rahaa haluaa käyttää.
Ap, mun mielestä kuulostaa siltä että sulla on homma hyvin hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön yleensä seuraavasti:
Aamu:
Kahvia, luonnon jogurttia, mysliä /marjoja/hedelmiäLounas:
Valmisateria ja lisukkeena ruisleipää / näkkäriä mikäli aterian kalorit sen salliiVälipala:
Hedelmä tai marjojaPäivällinen:
Sama kaava kuin lounaallaIltapala:
Ruisleipää / puuroa / jogurttia / mysliäNoita valmisaterioita saatan tuunailla esim. tomaattikeittoon raejuustoa ja pinaattikeittoon keitettyä kananmunaa. Ainakin mä syön paremmin kuin ennen. Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.
ApPaljon sä painat? Jos mä söisin kaksi kertaa päivässä einesaterian + leivät ja puurot ja myslit siihen lisäksi, lihoisin enkä laihtuisi.
Sama homma. Nuo myslit ja leivät pitäisi jättää tuosta pois.
Jos jättäisin, joutuisin syömään jotain muuta enemmän. Kyse on määristä. Syön -500 vajaakaloreilla. Kilot tippuu ja eikä ole nälkä.
Minullakin almisruoat ovat toimineet laihdutuksessa ihan vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että annoskoko pysyy rajattuna. Jos tekisin itse, ottaisin lisää ihan vaan koska oli niin hyvää. Valmisateriassa ei ole mistä ottaa lisää.
Meillä laihduttajan ruuat ovat olleet keittoja, ne on helppo tehdä ja voi käyttää puolivalmisteita. Yhteen kattilalliseen (n. 4l soppaa) on aineksista tullut suunnilleen 2000kcal. Tuosta voi hyvin syödä kauhallisen (2dl = 100kcal) tai kaksi (4dl = 200kcal). Vielä jää kaloreissa tilaa leivälle (kuituja, rasvoja) ja maitolasilliselle (kalsium), jos noudattaa 500kcal aterioita. Ja suunnilleen samalla vaivalla saa tehtyä pienen tai isonkin keiton, jonka voi annostella pakastusrasioihin ennen jääkaappiin laittoa.
Oikeastaan olemme syöneet tavallista kotiruokaa. Määrät ovat vain pienempiä. Vähän jo siitäkin syystä, että perheessämme laihduttaa kaksi aikuista ja lapsille ei oikein viitsi tarjota eineskeittoja. Lautaselle yksi peruna entisen 2-3 sijaan, kastiketta kauhallinen entisen 2-3 sijaan. Paljon enemmän kasviksia ja salaatteja, siinä missä ennen oli koko lautanen täynnä ruokaa, on siinä nyt lautasmallia mukaellen ainakin puolet kasviksia. Lasagnea olemme tehneet vaihtaen lasagnelevyt kesäkurpitsasiivuihin ja juustokastikkeen juustoraasteeseen. Lapsia ajatellen laitoimme yhden kerroksen pastalevyjä tuomaan tuttua tuntumaa. Maistui hyvin itsellekin.
Puuro on oikein hyvä aamu- ja iltapala. Lautasellinen on vain 140kcal (veteen keitetty Elovena). Kaksi ruisleipäviipaletta ovat suunnilleen samoissa kaloreissa ilman päällisiä. Kun siihen vielä sipaisee levitettä, juustosiivun ja makkaraa, onkin kalorit jo jossain 400kcal pinnassa.
Lisäsimme myös liikuntaa, teemme joka aamu kävelylenkin (10 000 askelta tai 10km), nyt kun lomalla siihen on aikaa. Tämän kuukauden aikana, viime sunnuntaina punnittuna, olen laihtunut 7kg. Tämän viikon olen ollut kipeänä ja hellekin heikentänyt, lenkit ovat jääneet vähän välistä ja viikon kävelysaldo on näin lauantaina vasta 50km. Mielestäni kesällä on ihan kiva kävellä, katsella luontoa, käydä ihastelemassa nähtävyyksiä, merta, paremman väen asuntoalueita, kaukana olevia pikkukauppoja. Toivon, että liikkuminen ehtii jäädä tavaksi ennen talvea, jolloin talvenkin loskakeleissä tekee jopa mieli lähteä lenkille. Liikunnalla ja ulkoilulla on yleensä sellainen vaikutus, sitä oppii mieli ja kroppa kaipaamaan kun siihen kerran tottuu. Tottuminen vie yleensä 1-3kk, eli ei olisi sinullakaan vielä myöhäistä aloittaa :).
Muista, että pysyäksesi saavutetussa painossa, tulisi sinun jatkaa suunnilleen samalla kalorimäärällä suunnilleen lopun elämääsi. Jos laihdutuksen jälkeen alat syömään viinereitä ja pastoja, lihot. Ihan jo tästäkin syystä me pysyttelemme kotiruuassa ja opettelemme syömään sitä kohtuullisin määrin. Loppuelämä eineskeitoilla ei kuulosta kivalta, hyvä ruoka on minulle kuitenkin eräänlainen nautinnon lähde sekin.
Laiskalle helppo tapa lisätä proteiinia on keitetyt kananmunat. Kova muna kylmään veteen keittoaika 14 min. Löysä 12 min. Yksi muna n.70 kcal. N. 40% proteiinia.
Sivumennen, se ettet syö lihaa on järkevää monella tasolla. Kuulostaa että sulla on aika hyvin tämä hallinnassa.
-kokki