Laiskan laihduttajan ateriat
Aina puhutaan eineksistä että ne ovat epäterveellisiä. Olen laiska tekemään ruokaa ja olen nyt laihduttanut syömällä pääaterioiksi kaupan kylmäosaston valmiskeittoja ja joitakin valmisaterioita, joissa on kohtuulliset kalorimäärät. Ne ovat helppoja, hyviä ja mahtuvat hyvin kaloreihin sekä takaavat tällaiselle laskurille säännöllisen ruokarytmin. Syön viisi kertaa päivässä, joista kaksi kertaa näitä valmisaterioita. Viikonloppuisin teen itse ruokaa. Onko näiden einesten syömisestä mitään haittaa pidemmän päälle? Miksi eineksiä niin paljon halveksitaan ja moititaan huonoksi ruoaksi?
Kommentit (30)
Raha ei oo ongelma. Maksan mieluusti siitä, ettei sitä ruokaa tarvi sen kummemmin operoida.
Ap
Nykyajan eineksissä on myös terveellisiä vaihtoehtoja. Suola on se, mikä kannattaa tarkastaa. Sitä ne sisältävät yleensä. Tosin jotkut uudemmista ovat hyvinkin vähäsuolaisia.
Eineksissä huonointa on hinta ja itselläni ainakin maku alkaa tökkimään hyvin nopeasti. Muutamia valmisruokia siis syön, mutta kyllästyn nopeasti.
Syö kuitenkin ihmeessä, jos ne sopivat sinulle. Joskus on elämäntilanteita, joissa se porkkanan kuoriminenkin pilkkomisesta puhumattakaan vie (henkiset tai fyysiset) voimat. Muista kuitenkin, että ”lämmin ruoka” ei ole pakko olla perinteinen lämmin ruoka. Myös ruisleipä hyvillä täytteillä, pätkä kurkkua ja rasiallinen mansikoita menevät oikein hyvin ateriasta.
Vastaanpa tähän. Olen kokki ja mulla on myös elintarvikealan tutkinto.
Valmisaterioiden suurin ongelma on niiden suolan (ja toisinaan rasvan) määrä.
Jos ostat valmisruokia, missä on sopiva määrä suolaa (n. 0,7 %), ja tunnistat suurimman osan niiden raaka-aineista, kaikki hyvin. Ne tehdään useimmiten hyvistä raaka-aineista ja ovat ravintosisällöltään melko tasapainoisia. Kun lisäksi syöt paljon kasviksia ja pidät huolta kuidun saannista, ei hätää.
Niitä moititaan osin ihan moraalisista syistä: taustalla painaa se viiskytlukulainen ajatus, että kunnon kotirouva tekee kaiken alusta lähtien. Se että kuorit porkkanat kotona ei ole kuitenkaan sen hienompaa kuin että ammattilainen/kone kuorii ne sinulle. Kyse on mielikuvista.
Mutta sun bodilla ei ole mielikuvia, se ottaa tyytyväisenä vastaan sen kunnon ruuan mitä tarjoat sille, oli se sitten itse väännettyä tai tehtaassa tehtyä.
Muista syödä tarpeeksi niin laihdut, ei tule mitään ahmisia. Hyvin se menee.
ww
Niissä on yleensä paljon suolaa ja monet sisältävät kovetettua palmuöljyä sun muuta moskaa. Ei kannata katsoa vaan kaloreita.
Kun kerran olet laiska, tee ruokaa kerralla isompi määrä pakkaseen, sulatat sitten yhden rasiallisen kerrallaan. Näin minä teen. Päättää käyttää yhden illan kokkaamiseen ja laittaa monenlaista ruokaa. Tuli otettua tämä tapa käyttöön koronan vuoksi, en halunnut turhaan altistaa itseäni parin päivän välein kauppareissuilla, päätin että teen kerralla kahden viikon ruoat pakkaseen. On todella helpottavaa kun ei tarvitse joka päivä laittaa ruokaa, sen kun vain lämmittää aterian ja korkeintaan valmistaa lisukkeen, kuten riisin, pastan tai perunat. Nytkin tein pakkaseen kanakeittoa, kanakastiketta, lohikeittoa, jauhelihakastiketta, pinaattikeittoa, lohikiusausta ja lihapullia. Jälkiruoaksi tein ison pellillisen mansikka-raparperipiirakkaa.
Tee pakkaseen omia laihdutusruokiasi. Mikäli sinulla ei ole pakastinta, tori.fi:stä löytyy käytettynä ihan kohtuuhintaisia, omanikin on ostettu sitä kautta.
Silloin tällöin kokeilen jotain einestä. Aina ne ovat pahoja! Ruoka on minulle liian tärkeää ja elämä liian lyhyt mauttoman mössön syömiseen. Lisäksi eineksissä on yleensä liikaa hiilareita ja vähän proteiinia.
Esimerkiksi kala tai broilerin filee kypsyvät pannulla ihan minuuteissa ja ne voi maustaa haluamallaan tavalla. Viereen reilusti salaattia tai pannulla pyöräytettyjä vihanneksia. Myös vaikkapa munakas syntyy viidessä minuutissa. Ei sen ajasta pitäisi kiinni olla.
Syön yleensä seuraavasti:
Aamu:
Kahvia, luonnon jogurttia, mysliä /marjoja/hedelmiä
Lounas:
Valmisateria ja lisukkeena ruisleipää / näkkäriä mikäli aterian kalorit sen sallii
Välipala:
Hedelmä tai marjoja
Päivällinen:
Sama kaava kuin lounaalla
Iltapala:
Ruisleipää / puuroa / jogurttia / mysliä
Noita valmisaterioita saatan tuunailla esim. tomaattikeittoon raejuustoa ja pinaattikeittoon keitettyä kananmunaa. Ainakin mä syön paremmin kuin ennen. Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.
Ap
Koska maistuvat pahalle? Eivätkä täytä mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
Kahvia, luonnon jogurttia, mysliä /marjoja/hedelmiäLounas:
Valmisateria ja lisukkeena ruisleipää / näkkäriä mikäli aterian kalorit sen salliiVälipala:
Hedelmä tai marjojaPäivällinen:
Sama kaava kuin lounaallaIltapala:
Ruisleipää / puuroa / jogurttia / mysliäNoita valmisaterioita saatan tuunailla esim. tomaattikeittoon raejuustoa ja pinaattikeittoon keitettyä kananmunaa. Ainakin mä syön paremmin kuin ennen. Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.
Ap
Paljon sä painat? Jos mä söisin kaksi kertaa päivässä einesaterian + leivät ja puurot ja myslit siihen lisäksi, lihoisin enkä laihtuisi.
Käytän pakastekeittoja joista olen löytänyt muutamia joiden suolamäärä on ok, eikä pakasteissa lisäaineitakaan juuri ole. Minulla on verenpainetta ja siksi suolan määrä on tärkeää katsoa. Esimerkiksi nyt helteillä on ollut tosi kiva kun voi vaan lykätä keiton mikroon sulamaan sen sijaan että rapsuttelisi, pilkkoisi ja keittäisi liedellä kasvikset. Syö vaan hyvällä omatunnolla :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.Ap
Noin sen pitääkin mennä, hyvältä kuulostaa.
- se kokki
Ja tosiaan viikonloppuisin teen itse ruokaa kun on enemmän aikaa ja energiaa. Käytän Sulamoa laihdutuksen tukena. Pahin ongelmani on ollut, että viikolla unohdan syödä ja syön sitten mitä sattuu. Joskus toivon, että ihmiselle olis kehitetty jokin ”koiranmuona” jolla saa elimistön ravittua tarvittaessa ilman kokkailuja.
Ap
Mitä einesruokia syöt ihan, jos nimen mainitset? Lidlin keitot eivät paljon maksa mutta onko niissä liikaa suolaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
Valmisateria ja lisukkeena ruisleipää / näkkäriä mikäli aterian kalorit sen salliiVälipala:
Ruisleipää / puuroa / jogurttia / mysliäNoita valmisaterioita saatan tuunailla esim. tomaattikeittoon raejuustoa ja pinaattikeittoon keitettyä kananmunaa. Ainakin mä syön paremmin kuin ennen. Ei ole nälkä ja kilot tippuu tasaiseen tahtiin.
ApPaljon sä painat? Jos mä söisin kaksi kertaa päivässä einesaterian + leivät ja puurot ja myslit siihen lisäksi, lihoisin enkä laihtuisi.
Määrä ratkaisee, enkä tosiaan syö runsaskalorisia eineksiä. Syön -500 kalorivajeella. Normaalipainon ylärajaan ei ole enää kuin muutama kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
ApPaljon sä painat? Jos mä söisin kaksi kertaa päivässä einesaterian + leivät ja puurot ja myslit siihen lisäksi, lihoisin enkä laihtuisi.
En ole ap mutta vastaan omasta puolestani. Valmisaterioita on monenlaisia. Kasvissosekeitossa on 35 kcal per desi, eli 400 gramman pakkauksesta saa kilokaloreita 140. Tomaattikeittoja on monenlaisia, mutta esim. 56 kilokaloria per desi on yhdessä jota olen syönyt. Tonnikalapastassa on 100 kilokaloria per 100 grammaa, joten koko ateriassa on 300 kaloria. Että kyllä näitä melko vähäkalorisia valmisruokiakin löytyy. Pastan kanssa en syö leipää, mutta kasvissosekeiton kanssa kaloreihin mahtuu ruisleipäkin. Terv. miinus 22 kiloa vuoden alusta.
Suolaa, sokeria ja lisäaineita on monissa, mutta ei toki kaikissa.
Proteiinin vähyys voi tulla ongelmaksi, jos syöt paljon eineskeittoja tai kasviskeittoja ylipäänsä.
Lämpimän ruuan tilalla voi myös välillä vetää rahkaa marjojen kanssa ja ruisleipää lihapitoisella kalkkunaleikkeellä.
Jos ei kokkailu kiinnosta, tee ihan perusjuttuja kuten munakkaita ja kanaa salaattiin
Vierailija kirjoitti:
Mitä einesruokia syöt ihan, jos nimen mainitset? Lidlin keitot eivät paljon maksa mutta onko niissä liikaa suolaa?
Esim. kokkikartanon tomaattivuohenjuustokeitto, pinaattikeitto ja kirjolohikeitto. Saarioisten pinaatti, kirjolohikeitot, bataattisosekeitot ja tomaattilinssikeitto ovat halvempia ja vähäkalorisempia. Saarioisten kanttarellikeitto. Valmissalaatit esim Hetki Kreikkalainen, vuohenjuusto ja savulohisalaatit. Tietenkin myös hernekeitto.
Nyt kun tsekkasin niin noissa on suolaa 0,3-0,4g/100g ja ainesosatkin ovat pääosin tunnistettavia.
En syö lihaa enkä kanaa. Lidlin keittoja en ole tutkinut koska se on mulle laiskurille liian kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa, sokeria ja lisäaineita on monissa, mutta ei toki kaikissa.
Proteiinin vähyys voi tulla ongelmaksi, jos syöt paljon eineskeittoja tai kasviskeittoja ylipäänsä.
Lämpimän ruuan tilalla voi myös välillä vetää rahkaa marjojen kanssa ja ruisleipää lihapitoisella kalkkunaleikkeellä.
Jos ei kokkailu kiinnosta, tee ihan perusjuttuja kuten munakkaita ja kanaa salaattiin
Käytän Sulamoa ja tuon protskujutun olen huomannut! Pitääkin kiinnittää siihen enemmän huomiota. En syö lihaa enkä kanaa, mutta munia, maitotuotteita ja kalaa kyllä.
Kallista on ainakin. Itse teen taatusti terveellisiä keittoja, lisäksi kattilallisen hinta on hyvin maltillinen (viimeksi 5€, josta söin 8-9 kertaa.)