Jos et vielä tiennyt miksi Uncle Ben on rasistinen LUE (syy ei ole se mitä suuri osa tuntuu ajattelevan)
Eli joskus historiassa kun amerikkalaiset orjuuttivat tummaihoisia, heille ei annettu arvonimeä Mr. tai Ms. Ne kuuluivat vain valkoisille. Tummaihoisia kutsuttiin vaan tädeiksi ja sediksi tekivät he mitä tahansa.
Uncle Ben oli oikea kuuluisa riisinviljelijä, jota ei voitu sanoa Mr. Beniksi, vaikka hän olisi niin halunnut ja ansainnut. Sen jälkeen hänestä on tehty tuote tuolla alentavalla nimellä, ja kuvassa on vielä selvästi joku rikkaan valkoisen perheen hovimestari aka orja ruuanlaittaja.
Ekana tulee mieleen vaikka joku Johanna Tukiainen, jos hänen menehdyttyä joku tekee tuotteen nimellä Tuksu (olettaen ettei Tukiainen siitä tykkää) ja kuvassa on joku bimboblondi. Eikö tuo ole pilkallista?
Sitten te ihmettelette et no mikä siinä blondiudessa oli niin kamalaa, kun ette tiedä tarinan taustaa!
Kommentit (72)
Poulijsi ulkkikset haisee paskalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän olevani kaiken tämän rasismi tuputuksen jälkeen avoimesti rasistinen ihminen. Enkä aio muuttua.
Miksi sinä ajattelet että olet parempi ihminen vain koska ihonvärisi on erilainen?
Koska kyse ei ole vain ihonväristä vaan siitä miten mustat usein käyttäytyvät. Perseilyä ihan sama missäpäin maailman kolkkaa asuvat. Joo, joukossa on kunnollisiakin mutta ei ole sattumaa että he aiheuttavat ongelmia ovatpa sitten Afrikassa, Yhdysvalloissa tai Euroopassa, ihan missä vaan.
T. Eri jolle vastasit.
Kyse ei ole ihon väristä, vaan miten MUSTAT käyttäytyvät.
Give me a long break.
And you will.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän olevani kaiken tämän rasismi tuputuksen jälkeen avoimesti rasistinen ihminen. Enkä aio muuttua.
Miksi sinä ajattelet että olet parempi ihminen vain koska ihonvärisi on erilainen?
Ei ihonväri siihen liity mitenkään. Vaan että sen varjolla luodaan ja keksitään olemattomasta ongelmia ja turhia syytöksiä.
Tärkeä kysymys: kuka tai ketkä keksivät?
Usein ihan muut, kuin joita asia koskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, otetaan esimerkki, jonka ehkä persukin ymmärtää. Oletetaan, että Venäjällä tulisi markkinoille vaikkapa jokin maitotuote nimeltä Tsuhna (halventava nimitys suomalaisista). Paketissa olisi Mannerheimin naama. Olisiko se ok?
Tai vodkamerkki Nelijalkainen ystävämme (tällä nimityksellä on suomalaisia kännissä konttaavia vodkaturisteja aiemmin kutsuttu), etiketissä Teuvo Hakkarainen.
Minä brändäisin tuonnimisen vodkan Venäjälle suomenpystykorvan kuvalla. Sitten kun asema markkinoilla olisi vakiinnutettu, Teuvo Hakkaraisen kanssa voisi alkaa neuvotella jostain special editionista, voltteja vähän enemmän kuin normituotteessa... Täältähän saisi kauppamies hyviä ideoita vientikauppaan!
Vodkan menestyksekäs myynti Venäjälle olisi kyllä hiekan myyntiin Saharaan verrattavissa oleva kauppiaan korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Onko sedittely, tädittely,mummottelu ja vaarittelu sortoa? Etenkin kun puhutaan vanhasta ihmisestä. Ei ainakaan Suomessa.
Voihan se olla lievästi lässyttävää ja alentavaa, mutta oikein käytettynä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Pahempaa alistamista on ollut aikuisten miesten pojittelu, jota mustat aikuiset miehet ovat joutuneet sietämään.
Ei, ei ainakaan Suomessa, mutta lue nyt, ystävä hyvä, se ap-teksti.
No tuo Tukiainenhan oli hyvä vertaus. Paitsi että Tuksu-nimen sijaan voisimme käyttää sanaa blondi, koska Tuksu tarkoittaa vain tätä yhtä tiettyä henkilöä, mutta blondi-sana on ihan yleisesti käytössä tukiaisen kaltaisen ihmisen kohdalla ja vastaavan yleisnimen kaikki käsittävät, kuten esim uncle-sanan. Eli nyt sitten joku myy jotain, vaikka hiusväriä, tuotemerkillä, jonka nimessä on sama blond. Hmmm.. loukkaavaa..? Onneksi yhtäkään sellaista tuotetta ei ole kaupan hyllyssä eikä sellainen ole tullut kenenkään mieleenkään. Olisihan se hirveää, että kaupassa olisi pakkaus, jonka kyljessä lukisi sana blond.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihonväri siihen liity mitenkään. Vaan että sen varjolla luodaan ja keksitään olemattomasta ongelmia ja turhia syytöksiä.
Tärkeä kysymys: kuka tai ketkä keksivät?
Usein ihan muut, kuin joita asia koskee.
Itseäni ei kiinnosta kuka keksii, vaan että se saa lopulta aikaan tällaisen vastareaktion. Jokin asia kun vedetään yli, niin siihen kyllästyy ja se ei enää kiinnostaa. Saa jopa ärsyyntymään. Ihan sama onko kyse tästä asiasta, me too -kampanjasta, palstan ulimiehistä vai suomalaisten autoilun verotuksen korottamisesta maapallon pelastamiseksi. Liika on liikaa, pitäkää tunkkinne.
No mitä ? ! ei minulle ole ongleema, jos minua sanotaan setäksi. t. Palstapersu
Hieno homma, mutta sä elätkin 2000-luvun Suomessa valkoihoisena. Ymmärrys maailmasta ja historiasta?
Vierailija kirjoitti:
Niin tuosta ei vielä selvinnyt, miksi riisin nimi ei voisi Uncle Ben’s? Ei se orjuuden historiasta poistu, vaikka mitä kiellettäisiin. Uncle Ben oli kuitenkin menestyjä ja itse antoi nimensä ja kuvansa.
kulta, kun elämän sääntö on, että jos se loukkaa kyseistä kansanryhmää jota se alentaa tai kuvaa, niin asia ON ongelma, ja sen mukaan mennään, eli se on poistettava. Oli jo aikakin, samoin nuo orjalaivakauppiaiden patsaat saa mennä. Joissain laivoilla kuoli jopa 60% kaikista orjista, saattoi olla satoja orjia monien kuukausien kuljetuksissa. Hirveät olot, kidutusta , ei vettä, ei ruokaa, ei aurinkoa, ei peseydytty, ei tarpeille paikka tehdä, makaat liikkumattomana jalkaraudoissa kannen alla, et saa liikkua, kävellä, ei raitista ilmaa, HIRVITTÄVÄÄ KIDUTUSTA!!
Nyt on selvästi väsynyt banderolli ei kun mikä-se-nyt-on-mo-d-eraa-tto-ri, kun tällaista tekstiä saa suoltaa huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma, mutta sä elätkin 2000-luvun Suomessa valkoihoisena. Ymmärrys maailmasta ja historiasta?
Ota hitto vie selvää Suomen historiasta ja tule sitten vasta mussuttamaan.
Uncle Ben kuulostaa luotettavalta tyypiltä, toisin kuin Mr. Ben tai Sir Ben (puhumattakaan Sir Vilistä).
Kun olin pieni kaikki miehet oli setiä (poikkeuksena enot) ja naiset tätejä.
Kaupantäti on sympaattinen, kassahenkilö ei niinkään. Samoin kirjastontäti on huomattavasti avuliaampi kuin kirjastovirkailija.
En tiennytkään, että Amerikassa kasvatetaan riisiä. Missä päin siellä?
Vierailija kirjoitti:
No tuo Tukiainenhan oli hyvä vertaus. Paitsi että Tuksu-nimen sijaan voisimme käyttää sanaa blondi, koska Tuksu tarkoittaa vain tätä yhtä tiettyä henkilöä, mutta blondi-sana on ihan yleisesti käytössä tukiaisen kaltaisen ihmisen kohdalla ja vastaavan yleisnimen kaikki käsittävät, kuten esim uncle-sanan. Eli nyt sitten joku myy jotain, vaikka hiusväriä, tuotemerkillä, jonka nimessä on sama blond. Hmmm.. loukkaavaa..? Onneksi yhtäkään sellaista tuotetta ei ole kaupan hyllyssä eikä sellainen ole tullut kenenkään mieleenkään. Olisihan se hirveää, että kaupassa olisi pakkaus, jonka kyljessä lukisi sana blond.
Sillä erolla vaan, että blondi ei ole samalla tavalla halventava. Voi toki olla sitäkin, jos halutaan nostaa esiin jotain tyhmät blondit -stereotypioita, jolloin se ei tietenkään olisi ok, mutta aika kaukana esimerkistäsi, jossa hiusväriä myytäisiin blond-nimisenä. Tuotenimi Tusku oli esimerkkiin valittu varmasti juuri siksi, että sillä nimellä Tukiainen tuskin toivoo itseään kutsuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hitto vie selvää Suomen historiasta ja tule sitten vasta mussuttamaan.
No kerro toki, missä vaiheessa Suomessa setä on ollut halventava nimitys?
PerusS kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on että zuvackeille ihonväri on joku elämää isompi asia? On bantukeenereitä ja valkoisa. On niitä inggareita, tsingtsongejaa sun muita. Mulle on ihan sama, minkä värisiä ihmisiä on, kun Suomeen ei tuu muita kuin valkoisia koska tää on valkoisten maa. En minäkään lähde johonkin bantustanin paskamajakylään tanssimaan kamelinpaskanuotion y,mpärille.
Täältä on kuitenkin menty käännyttämään kamelinpaskanuotiolla tanssijoita kristinuskoon ja mennään edelleen. Halutaan, että Afrikan kansa uskoo samaan kuin itse? Pakottamistahan ja aivopesua se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mennä ristiretkesi ihan putkeen?
Voit kyllä kertoa mistä sinä loukkaannut, mutta älä tule kertomaan mistä minä loukkaantuisin. t. Palstapersu
Vierailija kirjoitti:
Uncle Ben kuulostaa luotettavalta tyypiltä, toisin kuin Mr. Ben tai Sir Ben (puhumattakaan Sir Vilistä).
Kun olin pieni kaikki miehet oli setiä (poikkeuksena enot) ja naiset tätejä.
Kaupantäti on sympaattinen, kassahenkilö ei niinkään. Samoin kirjastontäti on huomattavasti avuliaampi kuin kirjastovirkailija.
En tiennytkään, että Amerikassa kasvatetaan riisiä. Missä päin siellä?
Joo, SUOMESSA! Täällä täti ja setä ovat ihan asiallisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Musta mies keksi riisin ja nyt hänen saavutuksensa sensuroidaan rasistisesti?
Musta mies keksi riisin? Luulin, että kiinalaiset.
Törkeitä kommentteja ihan ihmisinä itseään pitäviltä naisilta.
Jep, oletan, että tän palstan kirjoittajista suurin osa n naisia.
Onko sedittely, tädittely,mummottelu ja vaarittelu sortoa? Etenkin kun puhutaan vanhasta ihmisestä. Ei ainakaan Suomessa.
Voihan se olla lievästi lässyttävää ja alentavaa, mutta oikein käytettynä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Pahempaa alistamista on ollut aikuisten miesten pojittelu, jota mustat aikuiset miehet ovat joutuneet sietämään.