Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Veripalvelu voisi jo purkaa sen Britanniassa vuosina 93-94 asuneiden verenluovutuskiellon?

Vierailija
25.06.2020 |

Pääsisin minäkin vihdoin luovuttamaan verta. Ei mulla ole hullun lehmän tautia!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalvelun sivuilta:

Hullun lehmän taudin eli BSE:n ihmismuunnos, vCJD, voi tarttua oireettomankin henkilön verestä. Suomessa ei ole todettu yhtään ihmisen vCJD-tapausta. Britanniassa ihmisen vCJD-tapauksia on todettu yhteensä noin 150. Koska vCJD:n riski liittyy erityisesti pitkäaikaiseen Britanniassa asumiseen, on kaikissa länsimaissa rajoitettu Britanniassa asuneiden verenluovutusta. Iso-Britanniassa vuosina 1980–1996 yhteensä yli kuuden kuukauden ajan asuminen aiheuttaa pysyvän luovutuskiellon. Rajoitus ei tule todennäköisesti poistumaan lähiaikoina. ​

Vierailija
2/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä sitä voi tietää, onko vai ei, vaikka todennäköisyys koko ajan pienenee. Viimeisimmät todetut tautitapaukset ovat vuodelta 2016, mutta paskalla tsägällä se prioni voi olla siellä elimistössäsi vielä odottelemassa aktivoitumistaan. Eli koska vieläkään ei ole täysin poissuljettua, että infektoituneita, mutta ei sairastuneita, olisi, ei auta kuin pelata varman päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien muiden pitäisi ottaa riski saada BSE että AP pääsisi hyvesignaloimaan?

Vierailija
4/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole sinun oikeudestasi luovuttaa verta, vaan veren saajien oikeudesta saada mahdollisimman riskitöntä verta.

Kun sen sisäistät, ehkä ymmärrät. Ehkä. Jos sinulla on siihen kapasiteettia.

Vierailija
5/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verestä on pulaa.

Kumpi on pienempi paha, ei verta ollenkaan vai olematon BSE-riski?

Vierailija
6/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenluovutuksessa ei ole kyse sinusta ja sinun oikeudestasi luovuttaa verta, se ei ole mikään subjektiivinen ihmisoikeus. Verta luovutetaan potilaita varten ja sen on oltava ehdottoman turvallista molemmille osapuolille. Sen vuoksi tuota ei pureta.

Vierailija
7/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas brittiläiset sitten pystyvät luovuttamaan verta omassa maassaan ollenkaan?

Vierailija
8/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas brittiläiset sitten pystyvät luovuttamaan verta omassa maassaan ollenkaan?

Samalla voisi kysyä miten niissä maissa, joissa matkailusta tai asumisesta tulee 1-3kk luovutuseste, voidaan luovuttaa verta. Olet ehkä hieman yksinkertainen.

Vierailija
9/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hulluhan se määräys on alunperinkin. Itse en tajua miksi siinä pitää olla ollut UK:ssa puoli vuotta tuona aikana? BSE:tä oli toisekseen jo ennen tuota aikaa, ja esim. kasvissyöjillä riski aika olematon muutenkin. Ja miksi kahden viikon reissu on ok? Käsittääkseni sen prionin voi saada yhdestäkin lihanpalasta.

Englannissakaan ei ole havaittu uusia BSE-tapauksia, vaikka suuri osa heidän luovuttajistaan on oleillut Britanniassa 90-luvulla.

Vierailija
10/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin siellä yht. 5,5 kk. Hassua että minä saan luovuttaa, mutta pari viikkoa kauemmin asunut ei. Kuitenkin esim. se vaikuttaa paljon enemmän onko kasvissyöjä vai sekasyöjä kuin asumisen pituus.

Vierailija
11/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin 2kk. englannissa tuolloin. Periaatteessa saan luovuttaa verta, mutta mitä eroa on 6kk vai 2kk? Aika epämääräinen homma.

Vierailija
12/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, kun imettäjänä en saa luovuttaa, vaikka lapsi on jo 2,5v ja syöhän se pääosin muuta. Mutta ehkä se vähäinenkin imetys kuluttaa niin paljon sitten...

Vierailija
13/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien muiden pitäisi ottaa riski saada BSE että AP pääsisi hyvesignaloimaan?

Oletpa törkeä. Hän tahtoo vain auttaa, luovutetusta verestä on kova pula erityisesti kesällä. Sinä et varmaan ole luovuttanut ikinä verta, ikävästä asenteestasi päätellen.

Vierailija
14/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Asuin Englannissa -94-95 ja olen raivoissani tästä määräyksestä. Olen ensinnäkin kasvissyöjä, joten lihaa en tuona aikana edes syönyt. Toisekseen olin erittäin ahkera verenluovuttaja ennen tuota, minulla on O- veri, joka kelpaisi kaikille eli on haluttua ja hemoglobiinini on myös korkea. Eivät aio ilmeisesti ikinä purkaa tuota säädöstä.

Vierailija
15/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei tässä nyt kyse ole minusta vaan siitä, että verestä on pulaa ja täällä olisi yksi luovuttaja. Riski on ihan oikeasti olematon.

AP

Vierailija
16/16 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tässä nyt kyse ole minusta vaan siitä, että verestä on pulaa ja täällä olisi yksi luovuttaja. Riski on ihan oikeasti olematon.

AP

Tarvitset verta, edessäsi on kymmenen veripussia. Yhdessä niistä voi olla vCJD kantajan verta. Mikä pussi otetaan käyttöön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi