23,5 neliön asunto. Jaksaako tuossa miten kauan asua?
Mietin tällä hetkellä muuttoa vähän isommasta (45 neliötä) pienenpään halvemman vuokran takia. Näin juuri ilmoituksen tuon kokoisesta asunnosta. Miten kauan noin pienessä asunnossa pystyy asumaan? Kyse ei kuitenkaan ole enää nuoresta, vaan vähän vanhemmasta (40+).
Eniten ehkä huolestuttaa, etteivät tavarat mahtuisi noin pieneen asuntoon. Onko kenelläkään kokemuksia pienessä asunnossa asumisesta?
Halvempi asunto ei minulle siis ole välttämätön, koska nykyisessä asunnossa yhä vuokra kohtuullinen (520), mutta tuossa kyseisessä asunnossa vuokra olisi huomattavasti alempi.
Kommentit (32)
30 neliön asunnossa on avaruuden tuntua riittämiin, kun vaan järjestelee. Minimalismi tietysti tarkoittaa tavaran vähentämistä riippumatta varallisuudesta, usein saa käsityksen kentällä vain hyvätuloiset puhuvat puhumisen ilosta. Itseäni alkoi todella ahdistaa kun tavaraa oli liikaa.
Vuokran pienenemisellä on merkitystä.
Häkkivarastoon mahtuu kun pinoaa laatikoita päällekkäin ja merkitsee mitä niissä on.
Ennenkin oltu 25 neliössä eikä haitannut.
Asuin 4 v 18 neliössä.
Enpä hirveesti kotona viettänyt aikaa.
Tai olin opiskelija silloin.
Talossa aina jollain oli bileet ja oli melkoista juhlaa.
Mentiin Ikean kautta. Ostin sängyn, patjan, koulupöydän, työtuolin ja pari tavallista tuolia.
Sain kirjahyllyn jostain. Ja sängyn alle laatikoston.
Kun muutin, myin kaikki pois parilla kympillä.
Sen jälkeen muutettu vain isompaan.
Pienessä asunnossa viihtyminen ei ole ikäsidonnainen juttu vaan riippuu persoonallisuustyypistä. Itse koen pikkukämpän kodikkaana ja "pesämäisenä", en kaipaa tai tarvitse turhia hukkaneliöitä ympärilleni. Jos haluan avaraa tilaa lähden ulos, siellä sitä riittää. Pikkuasunto on myös helppo nakki muuttaessa sisään ja ulos, toisin kuin kaksio-kolmio-neliö. Kotiin hankkii vain välttämättömät huonekalut ja tavarat eli nurkkiin ja kaappeihin ei kerry ylimääräistä roinaa.
Hassu kysymys että miten pienessä yksiössä voi asua, ihan samalla tavalla kuin esim. kaksiossakin. Suurin osa ihmisistä laittaa ruokaa ja syö, nukkuu, rentoutuu, on koneella, katsoo telkkaria, pesee pyykkiä, siivoaa ja käy suihkussa kotioloissa. Näitä arjen perustoimintoja varten ei tarvita yletöntä määrää neliöitä. Tai ainakaan en itse tarvitse.
"Hassu kysymys että miten pienessä yksiössä voi asua, ihan samalla tavalla kuin esim. kaksiossakin."
Riippuu niin paljon yksiön toteutuksesta, mutta olen nähnyt avokeittiöitä/kwittokomeroita, joissa kaapit/laatikot ovat pikkuruisia tai niitä ei ole lähes ollenkaan, samoin työtasot katoavat.
Siivotessa voi joutua siirtelemään tavaroita, kun niille ei ole paikkaa.
Uusissa rakennuksissa wc/kylppäri-haukkaa paljon neliöitä, kun pitää rollaattorin/pyörätuolin päästä kulkemaan.
Olen nyt asunut 5 vuotta parinkymmenen neliön asunnossa ja olen viihtynyt erittäin hyvin. Vuokra on tosi halpa ja olen karsinut tavaroita niin paljon, että ei ole säilytysongelmia. Sohvaa ei ole enkä sellaista tarvitsisikaan. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että keittiö on erillinen tila eikä pelkkä keittokomero.
Itse asun mökissä missä 30 neliötä eikä mitään ongelmaa
Minä jaksaisin yhden vuorokauden.
16m2. En tarvi yhtään enempää. Vuokrapäivänä viheltelen. 550e.
- taka-töölö
Voiko sitä pienempää asuntoa miettiä projektiksi, jotta saat menoja pienemmäksi? Eli asut siinä x vuotta, jotta saavutat haaveilemasi asian x.
Minä pystyisin, nyt asun 40 neliöisessä kaksiossa, toinen huone vain yövieraiden käytössä.
Yksilökohtaista. Minä vietän todella paljon aikaa kotona ja rakastan väljyyttä, joten en itse voisi kuvitellakaan asuvani tuon kokoisessa. Jaetaan nyt 140 neliötä miehen kanssa kaksistaan, ja tämä on sopiva. Monelle muulle olisi kauhistus asua tämän kokoisessa (erityisesti kahdestaan). Kalliimpaakin tämä tottakai on. Se, mikä sopii minulle, ei sovi monelle muulle, ja päinvastoin.