Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästään raha ei saa taloutta nousuun!

Vierailija
25.06.2020 |

Sitähän monet luulevat että raha ratkaisee. Näinhän asia ei kuitenkaan ole. Keskuspankit ovat heittäneet rahaa kiertoon vaikka miten paljon, mutta talouskasvu on ollut vaatimatonta finanssikriisin jälkeen. Siitäkin huolimatta, vaikka korot on laitettu nollaan ja sen allekin.

IMF:n uusin ennuste on että euroalueen BKT laskee yli 10% tänä vuonna. Se on enemmän kuin koko talouskasvu vuoden 2008-2009 finanssikriisin jälkeen tähän päivään asti. Rahaa printtaamalla nousuun? No ei todellakaan. Miten korvata menetetty 10% ? No ei mitenkään. Kulutus syntyy kulutuksen tarpeellisuudesta, ei siitä että rahaa on saatavilla. Ei kukaan ota lainaa investoidakseen johonkin, joka ei tule tuottamaan mitään. Viimeisen finanssiyklin jälkeen jäänyt tuotantoon lisäksi paljon ylikapasiteettia. Uusia keksintöjä ei synny vain rahalla.

Jos rahaa printtaamalla talouden saisi aina nousuun, niin se olisi tehty jo vuosisatoja tai vuosituhansia sitten. Voitteko muuten jo kuulla sen romahduksen äänen, kun talous rysähtää ja keskuspankit yrittävät painaa lisää rahaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No öö mä oon vähän liian tyhmä tähän kommentoimaan mitään kun oon nainen. Luen mieluummin muotiblogeja ja väsään smoothieita.

Vierailija
2/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mennään terveys edellä!

Tai ainakin niin pitkään, kun lockdownereiden tuet pienenevät ja nälkä alkaa kurinia suolistossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä