Paljonko lahjoitat rahaa hyväntekeväisyyteen? Paljonko tienaat?
Jäin pohtimaan yhden keskustelun perusteella, että onko tosiaan niin, että pienituloiset lahjoittavat vähästään ja suurituloiset pitävät kiinni pennosistaankin.
Eli kyssäriä peliin. Paljonko lahjoitat hyväntekeväisyyteen, mille järjestölle ja mitkä ovat tulosi?
Kommentit (51)
Netto 1800e. 50e/kk menee paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, ja sen lisäksi olen WWFn kautta lumileopardikummi 12 eurolla kuussa.
nettona joku 1500-6000e/kk. Vaihtelee aika paljon. Yleensä siinä 2500e/kk.
0e menee hyväntekeväisyyteen kun olen niin köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Nettona saan vähän yli 4000 e/kk ja siitä menee 1000 e hyväntekeväisyyteen eli maksan erään yksinhuoltajan vuokran, vakuutusmaksut ja lapsensa harrastukset. Ko. henkilö ei ole lapseni eikä rakastajattareni, vaan muulla tavalla tuttu tavallista osa-aikaista työtä tekevä aikuisopiskelija, joka tarvitsee uuden ammatin ja näin saa paremmat eväät tulevaisuuteen. Minusta on parempi kohdistaa apu suoraa henkilölle, joka samalla joutuu tekemisistään suoraan vastuuseen.
Saanko kysyä miten kierrätte lahjaveron maksamisen tuossa järjestelyssä?
10% nettotuloista menee erinäisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Olen hyvätuloinen.
3000 nettona, kuukausilahjoitus eräälle kristilliselle toimijalle 25 plus annan satunnaisesti muuta SPR, Pelastusarmeija noin 100 vuodessa.
Nettona 12000e vuodessa. Pelastusarmeijan pataan 20e joka joulu. Haluaisin antaa enemmänkin mutta ei vaan pysty.
Netto 3000 euroa. Hyväntekeväisyyteen 0 euroa.
Olen opiskelija, teen puolet vuodesta osa-aikatyötä opintojen ohella. Olen ollut töissä aiemmin ja saanut säästöjä, joten aivan kädestä suuhun ei tarvitse elää, vaikka esimerkiksi tällä hetkellä saan ainoastaan Kelan asumistukea (opintotukikuukaudet loppuneet). Lahjoitan kolmelle järjestölle kuukaudessa 5-15€ ja lisäksi laitan satunnaisesti muiden järjestöjen keräyksiin rahaa.
Tienaan noin 4000/kk, suoraveloituksena ei mene kuin reilut 12e paikalliselle löytöeläintalolle mutta lahjoitan rahaa säännöllisesti myös muille tahoille. Lisäksi lahjoitan vaatteita ja tavaraa Hopelle ja osallistun aina joulupuukeräykseen useammalla paketilla.
Teen myös kuukausittain vapaaehtoistyötä.
Bruttopalkka 4200 €/kk, hyväntekeväisyyteen menee säännöllisesti tililtä 25 €/kk (yhdelle järjestölle 15 ja toiselle 10 €) ja silloin tällöin osallistun lisäksi lipaskäräyksiin eri asioiden hyväksi tai johonkin täsmäkampanjaan.
En ole alapeukuttanut enkä osallistunut veikkauskeskusteluun, mutta tämä "menikö tunteisiin" argumentti on kyllä netin heikoin. Erimieltä olemisella tai huonon argumentin osoittamisella on aika harvoin tekemistä tunteiden kanssa.