Tekoäly tunnistaa kasvoista tulevan rikollisen
"Vuonna 2017 julkaistiin artikkeli, jonka kirjoittajat väittivät kykenevänsä ennustamaan rikollista käyttäytymistä opettamalla algoritmille aiemmin rikoksista tuomittujen ihmisten kasvojen piirteitä.
Tuolloin asiantuntijat huomauttivat, että kyseinen menetelmä synnyttäisi itseään ruokkivan kehän, joka nostaisi marginalisoidut ryhmät entistä enemmän tikunnokkaan.
”Kuten useat tutkijat ovat osoittaneet, tuomioistuimista ja pidätyksistä kerätty materiaali heijastelee rikosoikeudellisen järjestelmän käytäntöjä ja menetelmiä”, kirjeessä sanotaan.
”Data kertoo, keitä poliisi päättää pidättää, kuinka tuomarit valitsevat päätöksensä, ja keille myönnetään pidempiä tai lievempiä tuomioita. Mikä tahansa järjestelmä, joka rakennetaan olemassa olevan rikosoikeudellisen kehyksen sisään, väistämättä monistaa nuo samat ennakkoluulot ja perusteelliset epäkohdat, joiden perusteella päätellään, onko ihmisellä ’rikollisen kasvot’.”
Pelkona on, että virkavalta voisi perustella vähemmistöjen syrjintää ja heihin kohdistuvaa väkivaltaa nojaamalla kyseisiin ”objektiivisiin” algoritmeihin."
Tästä ymmärrettävästi nousi kohu. Sen sijaan lastensuojelu toimii vastaavanlaisen rakenteellistavan syrinnän keinoilla jossa "tunnistetaan" etenkin köyhiä, yksinhuoltajia ja vieraskielisiä epäkelvoiksi vanhemmiksi kerätyn datan perusteella.
Kommentit (18)
Tällainen meillekin. Voisi rikolliset musut käännyttää jo rajalla. Eivät kuormittaisi enää Suomen oikeuslaitosta kun valinta tehtäisiin objektiivisesti jo maahan tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tunnistaa myös homoseksuaalin jollain 80% luotettavuudella muistaakseni, pelkästään kasvoista.
Tuo on huomattavasti helpompi kysymys. Oletko homo vai et. Joten kerätty data on luotettavampaa. Sen sijaan rikollisista osa ei jää kiinni ja osa tuomitaan väärin joten data jolla konetta on opetettu on epäluotettavaa.
Lastensuojelulla on käytössä ACE-menetelmä joka on samankaltaistaa pskaa.
Ei oikeusjärjestelmän kanssa pidä kuitenkaan leikkiä kun esim. USA:ssa koko järjestelmä toimii jo nyt väärin ja rahalla saa siellä paljon parempaa oikeutta kuin ilman rahaa. Jos siihen vielä sekotetaan joku tekoäly, niin sitten se on lopullisesti pilalla.
Naamaa voi aina muokata ja leikellä ja onko esim. täyteen pumpatut huulet jokin kriteeri?
Nämä ovat aivan järjettömiä juttuja ja jo käytössä Suomessakin mm. lastensuojelussa. Eli jos haaviin jääneistä pahoinpitelijöistä 3/5 oli ammatiltaan siivoojia niin seuraava vastaan tuleva siivooja otetaan erityisempään tarkkailuun, koska yksi parametri hälyyttää mahdollisena riskinä.
Tunnistaako tekoäly kasvoista myös sen jos on anustappi inessä?
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tunnistaa myös homoseksuaalin jollain 80% luotettavuudella muistaakseni, pelkästään kasvoista.
Homous on enimmäkseen persoonallisuus, ei dna:ssa. Joten sitä ei kyllä mitenkään voi kasvoista tunnistaa. Identtisistä kaksosista molemmat eivät välttämättä ole homoja, geenien osuus on 20-30%.
Artikkelissa sanottiin että ei voi pitää paikkansa, koska 28 kongressin edustajaa oli tunnistettu rikollispiirteisiksi.
Anteeksi mitä? Poliitikot ovat olleet yksi maailman rikollisimmista ihmisryhmistä kun tutkii ihmiskunnan historiaa..
KAIKKI järjestelmät toimivat niin että haaviin jää helpoiten köyhä, alimpaan sosiaaliluokkaan kuuluva, heikossa asemassa oleva jolla ei ole varaa juristiin, vieraskielinen tai eri värinen.
Vastaavasti rikas jolla on resursseja ja vaikutusvaltaisia tuttavia pääsee pinteestä.
Nämä "ennustus"systeemit ainoastaan syventävät tätä järjestelmän vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä oon kehittänyt vastaavan jo vuosia sitten. Tässä tunnistusmekanismi yksinkertaistettuna:
👨🏿 = rikollinen
👨🏼 = ei rikollinen
Paitsi, jos 👨🏼 on ry*sä.
Tai perussuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homous on enimmäkseen persoonallisuus, ei dna:ssa. Joten sitä ei kyllä mitenkään voi kasvoista tunnistaa. Identtisistä kaksosista molemmat eivät välttämättä ole homoja, geenien osuus on 20-30%.
Miinustajat voivat etsiä Ylen Perjantain jakson, jossa oli vieraana perinnöllisyystutkija.
Katselin joitain vuosia(?) sitten dokkarin siitä Kiinan järjestelmästä. Ainakin siinä oli vakavia ongelmia ihmisten tunnistamisessa, mikäli tunnistettava ei ollut aasialaista syntyperää. Olen myös nähnyt uutisointeja vastaavista länsimaisista viritelmistä mitkä ovat järkiään testikäytössä muokkaantuneet umpirasistisiksi.
Sitä paitsi, koko ajatushan perustuu frenologiaan, joka on jo ajat sitten haudattu pseudotieteenä.
Se onko joku rikollinen ei näy naamasta. Joku saattaa tehdä rikoksia ja ihailla rikollisuutta eikä näytä miltään rikolliselta ollenkaan.
Kyllä sen erottaa itse olen erottanut jo 10 v aiemmin tulevan rikollisen tv stäkin. Ja niihän se saarnaaja narahti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen erottaa itse olen erottanut jo 10 v aiemmin tulevan rikollisen tv stäkin. Ja niihän se saarnaaja narahti.
Sanoin aina että tuo valehtelee ja on vilpillinen ja mulle suututtiin hirveästi. Niin vaan olikin sitten.
Teoria kuulostaa 30-luvun rotu- ja kallonmuototeorioilta.