Jos on töissä koeajalla voiko itse lopettaa työn mikäli huomaa ettei työ sovikaan itselle.? Tuleeko siitä karenssi.
Kommentit (46)
On se vaan niin kummallista, että toiset saa aina töitä ja pääsee töihin, ja toiset eivät.
Ja vaikka saisivatkin töitä, eivät viihdy töissä, koska aina syy on jonkun muun kuin itsensä, ettei siellä töissä viihdy.
Tämä on todella kummallista, en koskaan ole tätä ymmärtänyt enkä tule ymmärtämään!
Itsellä kokemusta asiasta. Tämä tapahtui vuonna 2003. Sain tosi epäilyttävän oloisen työpaikan, jossa päätin katsoa vain vähän aikaa. Kun kuukausi täynnä, irtisanouduin, siis koeajalla. Tein selvityksen työkkäriin, jossa kerroin irtisanoutumiseni syyt: kolme päivää työtä pimeänä ennen työsopimuksen alkamispäivää, palkka alle tes:in, ekan palkkapäivän koittaessa rahat käteen, ei minkäänlaista "tilinauhaa"... Karenssia tuli, että napsahti! Sain kuukauden päästä uuden työn. Toivottavasti jotain muuttunut vuosien aikana karenssikäytännöissä!?
"Haet uuden työn ja vasta sitten purat koeajalla". Joo, saahan sitä toivoa. Pian huomaat olleesi peepaikassa puolitoista vuotta ja valmis puolen vuoden saikulle.
Siis tottakai kannattaa yrittää vaihtaa lennosta, mutta ei se ole aina niin helppoa kuin jotkut tässä väittää.
Tee ihan omien realiteettiesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan niin kummallista, että toiset saa aina töitä ja pääsee töihin, ja toiset eivät.
Ja vaikka saisivatkin töitä, eivät viihdy töissä, koska aina syy on jonkun muun kuin itsensä, ettei siellä töissä viihdy.
Tämä on todella kummallista, en koskaan ole tätä ymmärtänyt enkä tule ymmärtämään!
Kuulehan, suurin ongelma ei ole työhaluttomuus, vaan palkanmaksajien puute!
Muistan itsekin hyvin, että nuorena ja terveenä töitä oli, opiskelijoillekin maksettiin harjoittelusta. Nykymaailma vaan on toisenlainen, töitä ja varsinkin asiallista palkkaa ja tuntimäärää ei niin vain saakaan, eikä sitten niin mitään töitä kaltaiseni myöhempää keski-ikää elävä, jolla on jo kremppoja. Asia vain on niin, että nyt on, on ollut 1990-luvulta lähtien, työnantajan markkinat.
Jotkut tuttavani ovat joutuneet kuntouttavan työtoiminnan piiriin, aikuiset ihmiset, joilla on ammattitaitoa ja vähintään kohtalaisesti työkykyä, eikä todellakaan minkäänlaisia elämänhallinnan ongelmia! Kykenisivät normaaleihin töihin ihan sillä normaalilla työhönopastuksella, mutta kun halukkaita palkanmaksajia ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu paikat on sitä varten, että voi harjoitella työssäoloa, ja sitä alaa joka kiinnostaa.
Siinä ollaan vaan työkokeilussa eikä palkkaa saa, mutta saa tuntuman johonkin työhön ja ammattialaan ja voi sitten kouluttautua alalle tai päästä töihin työkokemuksen kautta.
Mutta nämähän paikat ei työttömille kelpaa, niihin ei lähdetä mistään hinnasta, mielummiin maataan sohvalla ja valitetaan, ettei yhteiskunta järjestä mulle töitä.
Ei yhteiskunta järjestä kellekään töitä, itse ne pitää työpaikat hankkia kaikkien. jos ei itse ole aktiivisesti töitä etsi ja ja kouluttaudu, niin kyllä saa lopun ikänsä mädäntyä sinne sohvallensa ja valittaa ja elää tukiaisilla.
Ensinnäkin sana työkokeilu on aivan järkyttävän typerä, aikuiset ihmiset joilla on työkokemusta ja osaamista joutuvat holouksenalaiselta kuulostavan projektiin nimeltä työkokeilu, joka KÄYTÄNNÖSSÄ on ilmaista työvoimaa työnantajalle. Tämähän se te-toimistolle sopisi. Mutta, kun ihminen, työtön yrittää parantaa taloudellista tilannettaan (senhän takia töissä käydään) 300 eurolla kuussa sen päälle, että työmarkkinatuki on 500 e/kk, niin tätähän ei voi harjoittaa te-toimiston mielestä, koska karenssi. Jos työpaikka on hämäräperäinen tai kiusaava tai ei jostain (legitiimistä)syystä sovi sulle, et voi lopettaa työtä ilman karenssia. Mutta työttömällähän ei saa olla mitään mielipidettä asiasta, koska työssäkäyvien kansalaisten tarve näyttää olevan yrittää oikeuttaa te-toimiston pompotus.
Työkokeilu paikat on sitä varten, että voi harjoitella työssäoloa, ja sitä alaa joka kiinnostaa.
Siinä ollaan vaan työkokeilussa eikä palkkaa saa, mutta saa tuntuman johonkin työhön ja ammattialaan ja voi sitten kouluttautua alalle tai päästä töihin työkokemuksen kautta.
Mutta nämähän paikat ei työttömille kelpaa, niihin ei lähdetä mistään hinnasta, mielummiin maataan sohvalla ja valitetaan, ettei yhteiskunta järjestä mulle töitä.
Ei yhteiskunta järjestä kellekään töitä, itse ne pitää työpaikat hankkia kaikkien. jos ei itse ole aktiivisesti töitä etsi ja ja kouluttaudu, niin kyllä saa lopun ikänsä mädäntyä sinne sohvallensa ja valittaa ja elää tukiaisilla.