Mistä tällaiset seikat käytöksessä / toiminnassa voi kertoa?
Kyseessä n. 50-vuotias mies:
- ei havaitse muiden ihmisten välistä dynamiikkaa ja vuorovaikutusta, vaan voi tulla keskustelun ulkopuolelta selittämään omaa asiaansa, joskus niin, että alkaa puhua aivan toisesta, tilanteeseen sopimattomasta aiheesta tai sitten niin, että ei ole kuunnellut muiden keskustelua kokonaan, mutta alkaa kuitenkin päättäväisesti selittää jotain irrallista pikkuasiaa, vaikka muut selittävät, että me emme keskustelleet tuosta asiasta, vaan tästä asiasta.
- ei kuuntele muita, ei keskity niin, että ymmärtäisi asian ydinpointin, vaan keskustellessa vastaa johonkin epäolennaiseen tai ymmärtää asian väärin, jälkikäteen väittää, että muut ovat ymmärtäneet väärin ja valehtelevat hänen sanoneen jotain. Ei usko, vaikka olisi useampi henkilö, joka muistaa asian samalla tavalla,
hän uskoo itse olevansa se, joka muistaa oikein.
- ei jaksa keskittyä myöskään kirjoitettuun pitkään tekstiin. Väittää ymmärtävänsä muita, mutta usein paljastuu, että ei ole edes lukenut saamaansa pidempää viestiä, "en voi lukea pitkiä viestejä".
- keskeyttää usein muita, puhuu päälle. Ei huomaa milloin toisen puheenvuoro on todella loppunut, tai milloin kyse on ajatustauosta tai hengen vetämisestä. Jos hänelle huomauttaa keskeyttämisestä, suuttuu.
- ei havaitse itsessään mitään vikoja, vaan jos joku huomauttaa hänelle jostain, suuttuu verisesti ja toteaa, että hänestä ei saa sanoa tuollaista, hän ei ole tuollainen.
- ei osaa lukea muiden suoraa ja epäsuoraa viestintää, muiden ruumiinkieltä tms. Olettaa aina olevansa tervetullut mihin tahansa seuraan, jos joukossa on yksi henkilö, jonka hän tuntee / tietää.
Ei ymmärrä, että muilla voi olla meneillään sovittu tapaaminen, jonka aikana on tarkoitus tehdä jotakin sellaista, jonka hänen paikalle tuleminen estää, vaikkapa puhua jostain henkilökohtaisista asioista luottamuksellisesti.
- vaikka hänelle sanoisi suoraan, että et ole tervetullut seuraan, vaan tästä tulee kohta tappelu, ei ymmärrä lähteä, vaan tuijottaa varpaitaan ja selittää, että kyllä hän voittaa, koska on lukenut itsepuolustuksesta.
- pitää itseään muita parempana mitä kummallisimmilla perusteluilla, mutta muille sanoo, että kukaan ei saa kehua itseään, kukaan ei ole muita parempi.
(1/2)
Kommentit (53)
Mun ex-mies! Narsistisia piirteitä, luultavasti myös autismin kirjoa (asperger/adhd).
Eilen nimenomaan tutkin asiaa, ja aloin itsekin kallistua autismi-tyyppiseen oireiluun.
Mutta kyseinen henkilö ei tietenkään hyväksy tätäkään ajatusta.
ap
Usein neurologiset ongelmat ilmenevät yhdistelminä. Tuossa on viitteitä autismin kirjoon, lukihäiriöön, mahdollisesti alhaiseen älykkyyteen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden pulmiin (ADHD/ADD). Jos ongelmia on monella alueella, diagnoosi voi olla esimerkiksi monimuotoinen oppimis- tai kehityshäiriö.
Useat kohdista täsmäävät ystävääni, jolla on antisosiaalinen pers. häiriö ja AD/HD. En tiedä kattaako tuo antisosiaalinen p. häiriö kaikkia narsistisia piirteitä hänessä, mutta narsistinkin vibaa on... Tosin hän ei tavallaan ole pahantahtoinen, mutta yllättyy jatkuvasti siitä että muillakin ihmisillä on tunteet ja hän loukkaa muita sivuuttamalla ne. On tavallaan sellainen hyväntahtoinen hölmösti käyttäytyvä ihminen, jolta puuttuu ne sosiaalisen kanssakäymisen palikat päästä. Ei yleensä yritä hyötyä muista ihmisistä erityisen törkeillä tavoilla, koska on huomannut sen haittaavan ihmissuhteita, jotka ovat hänelle merkityksellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Usein neurologiset ongelmat ilmenevät yhdistelminä. Tuossa on viitteitä autismin kirjoon, lukihäiriöön, mahdollisesti alhaiseen älykkyyteen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden pulmiin (ADHD/ADD). Jos ongelmia on monella alueella, diagnoosi voi olla esimerkiksi monimuotoinen oppimis- tai kehityshäiriö.
On käynyt ammattikoulun ja työskentelee tehtaassa. Tämäkin on kuitenkin sellainen seikka, että puhuu usein siitä, miten hän on töissä täysin korvaamaton, eikä muut osaa asioita niin hyvin kuin hän.
Tämä johtaa myös siihen, että hänellä on usein lomia pitämättä, koska jotenkin tuntuu ajattelevan, että firman pystyssä pysyminen on kiinni hänestä. Osittain olen ajatellut, että kiire töissä pitää häntä edes vähän erossa juomisesta, joten työn merkitys voi senkin vuoksi korostua.
ap
Voihan nuo tosiaan viitata johonkin sairauteenkin, mutta kuitenkin sen verran yleisiä piirteitä, että näiden perusteella "itsekeskeinen, huonosti kasvatettu moukka" on todennäköisin diagnoosi. Ihan turha miettiä asiaa sen pitemmälle, jos ei ole lääkäri eikä miestä lääkäriin saa.
Vierailija kirjoitti:
Useat kohdista täsmäävät ystävääni, jolla on antisosiaalinen pers. häiriö ja AD/HD. En tiedä kattaako tuo antisosiaalinen p. häiriö kaikkia narsistisia piirteitä hänessä, mutta narsistinkin vibaa on... Tosin hän ei tavallaan ole pahantahtoinen, mutta yllättyy jatkuvasti siitä että muillakin ihmisillä on tunteet ja hän loukkaa muita sivuuttamalla ne. On tavallaan sellainen hyväntahtoinen hölmösti käyttäytyvä ihminen, jolta puuttuu ne sosiaalisen kanssakäymisen palikat päästä. Ei yleensä yritä hyötyä muista ihmisistä erityisen törkeillä tavoilla, koska on huomannut sen haittaavan ihmissuhteita, jotka ovat hänelle merkityksellisiä.
Tämä täsmää. Esimerkiksi tuosta muiden ihmisten sovittuihin tapaamisiin tulemisesta olen yrittänyt kysyä, että saako sitten sinun ja jonkun tuttusi sovittuun tapaamiseen tulla kuka vaan, mutta tähän hän ei koskaan ole vastannut.
Olen myös kysynyt, kun hän on sanonut, että on itse arvioinut tilanteet niin, että niihin voi tulla eikä se voi ketään häiritä; oletko koskaan kysynyt muilta häiritseekö se. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että vaikka sinulla olisi hyvä olla, muilla ei välttämättä ole. Tähänkään en ole saanut vastausta.
ap
Sosiaalisesti tökerö tavallinen ihminen. Kannattaa vältellä, jos on liian epämiellyttävä.
Mutta kyllä osa noista kohdista kertoo myös ap:n puolelta aika veemäisestä ja holhoavasta suhtautumisesta tätä aikuista ihmistä kohtaan. Kuinka moni aikuinen sietäisi jotain jäkätystä pölyisistä jatkojohdoista tai alkoholinkäytöstään? Tai sitäkään, jos annetaan itsestäänselviä holhoavia neuvoja kuten mene nyt johonkin harrastukseen että saat kavereita.
Noista vuorovaikutusongelmista (puhuu päälle, puhuu aiheen vierestä, alkaa puhua väärään aikaan, ei ymmärrä toisten vitsejä) tulee mieleen autismin kirjo.
Siitä että kiistää ongelmia olevan tulee mieleen nöyryyden puute, itsetunto-ongelmat ja itsekeskeisyys. Ehkä hän tajuaa kyllä itsekin nuo ongelmat, muttei pysty myöntämään sitä muille? Jos hän myöntäisi ongelmat ja tekisi muutoksia (esim. siisteyden ja alkoholin käytön suhteen), hän kokisi sen niin, että muut ovat "voittaneet" hänet ja hän on joutunut antamaan periksi? Hän häpeää ongelmiaan ja elää kuin niitä ei olisi?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti tökerö tavallinen ihminen. Kannattaa vältellä, jos on liian epämiellyttävä.
Mutta kyllä osa noista kohdista kertoo myös ap:n puolelta aika veemäisestä ja holhoavasta suhtautumisesta tätä aikuista ihmistä kohtaan. Kuinka moni aikuinen sietäisi jotain jäkätystä pölyisistä jatkojohdoista tai alkoholinkäytöstään? Tai sitäkään, jos annetaan itsestäänselviä holhoavia neuvoja kuten mene nyt johonkin harrastukseen että saat kavereita.
Koska hänellä on taipumusta kuvitella, että tuttujen kaverit ovat hänen kavereitaan, olen ehdottanut, että koittaisi hankkia ihan omia ystäviä. On nimittäin tapahtunut niin, että toisella paikkakunnalla asuva kaverini on matkustanut tapaamaan minua ja tämä kolmas osapuoli on lyöttäytynyt seuraan moneksi tunniksi kun on nähnyt meidät jossain yleisellä paikalla. Häntä ei olla kutsuttu liittymään seuraan, eikä hän myöskään ole kysynyt, voiko liittyä.
Häntä ei myöskään voi vältellä, koska hän on tehnyt myös sellaista, että kun hän on tiennyt, että olen menossa jonnekin, hän on hyvissä ajoin tullut päivystämään asuntoni eteen, jotta voi ns. sattumalta liittyä seuraan.
ap
Mikä tämä ihminen on sinulle? Kumppani, veli, isä, joku muu?
Miksi mietit hänen asioitaan noin paljon? Älä tuhlaa energiaasi tuollaiseen.
Sinun tehtäväsi ei ole kouluttaa tai pelastaa häntä. Jos ihminen on todella raskas ja vie sinulta voimia käytöksensä takia, ei sinun tarvitse olla hänen kanssaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi ei ole kouluttaa tai pelastaa häntä. Jos ihminen on todella raskas ja vie sinulta voimia käytöksensä takia, ei sinun tarvitse olla hänen kanssaan tekemisissä.
Tavallaan mutkan kautta sukulainen.
En ollut tavannut häntä moneen kuukauteen koska hän suuttui minulle kun olin maininnut, että jos olen sopinut tapaamisen kaverin kanssa, haluan tavata kaveriani rauhassa. Hän ei uskonut, että se on voinut häiritä, vaan sanoi, että käyttäytyy aina kohteliaasti.
Nyt viikonloppuna olin taas sopinut tapaamisen omien kavereideni kanssa ja tämä henkilö sattui pyöräilemään ohi. Vaikka oman käsitykseni mukaan olimme riidoissa, hän taaskin liimautui kylkeen ja liittyi mitään kysymättä seuraan. Seurueessa ollut mieshenkilö yritti melko suoraan sanoa, että nyt ei ollut sopiva hetki tulla seuraan, mutta tämä henkilö ei sitä ymmärtänyt.
Kokonaan en haluaisi välejä katkoa, mutta haluaisin, että joku asia sentään menisi perille ja toisten rajoja kunnioitettaisiin, vaikka miten olisi itse yksinäinen.
ap
Ystäväni on nuorempana ollut paljon häikäilemättömämpi ja käyttänyt ihmisiä hyväkseen. Perheolonsa selittävät paljon mutta antisosiaalinen p h. ja/tai psykopatia taitaa olla aivojen rakenteesta kiinni.
Hänellä onneksi on ollut oma halu pohtia omaa käytöstään ja verrata sitä muihin. On ilmeisesti huomannut että elämä on helpompaa, kun opettelee ja sitoutuu tiettyihin sosiaalisiin normeihin.
Ap:n tuttu vaikuttaa sympaattiselta ja mukavalta sekä aidolta ja avoimelta henkilöltä. Miksi sinulla on jotain häntä vastaan? Miksi hän ei saa liittyä seuraan tai tulla juttelemaan? Opettele hieman avarakatseisuutta. Antaa kaikkien kukkien kukkia, eikö niin? Ja siis Aspergerilta/autismin kirjolta kuulostaa kuvailun perusteella.
Noin vilpittömän aidot ja suorat ihmiset eivät ole narsisteja, vaan enemmänkin autistisia. Narsistit ovat sosiaalisesti taitavia ja kieroja pelureita, ei noin vilpittömiä, suorasukaisia ja hieman kömpelöitä (jollaisia autistiset ovat).
Narsistit ovat autistien vastakohta lähinnä, ja autistit ovat rasittavia siksi, kun eivät osaa lukea sosiaalisia koodeja ja narsistit puolestaan ovat taitavia sosiaalisissa koodeissa ja hyödyntävät niitä tarkkaan.
T. Eräs, joka saattaa olla diagnosoimaton Aspergerin syndroomainen (ja saanut kärsiä siitä elämässään paljonkin, kun minut usein ymmärretään aivan väärin, enkä osaa muita tulkita myöskään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi ei ole kouluttaa tai pelastaa häntä. Jos ihminen on todella raskas ja vie sinulta voimia käytöksensä takia, ei sinun tarvitse olla hänen kanssaan tekemisissä.Tavallaan mutkan kautta sukulainen.
En ollut tavannut häntä moneen kuukauteen koska hän suuttui minulle kun olin maininnut, että jos olen sopinut tapaamisen kaverin kanssa, haluan tavata kaveriani rauhassa. Hän ei uskonut, että se on voinut häiritä, vaan sanoi, että käyttäytyy aina kohteliaasti.
Nyt viikonloppuna olin taas sopinut tapaamisen omien kavereideni kanssa ja tämä henkilö sattui pyöräilemään ohi. Vaikka oman käsitykseni mukaan olimme riidoissa, hän taaskin liimautui kylkeen ja liittyi mitään kysymättä seuraan. Seurueessa ollut mieshenkilö yritti melko suoraan sanoa, että nyt ei ollut sopiva hetki tulla seuraan, mutta tämä henkilö ei sitä ymmärtänyt.
Kokonaan en haluaisi välejä katkoa, mutta haluaisin, että joku asia sentään menisi perille ja toisten rajoja kunnioitettaisiin, vaikka miten olisi itse yksinäinen.
ap
Miksi tuo sympaattiaen ja viattoman kuuloinen henkilö häiritsee muka noin paljon? Itse olisin imarreltu, jos joku haluaisi tulla juttelemaan. Ota se halu pitää yhteyttä positiiviselta kannata. Olen varma, että ap on nainen. Vain naiset voivat olla noin ahdasmielisiä. Miehet ovat reilumpia ja rennompia.
T. Itsekin nainen, mutta avarakatseinen sellainen
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on nuorempana ollut paljon häikäilemättömämpi ja käyttänyt ihmisiä hyväkseen. Perheolonsa selittävät paljon mutta antisosiaalinen p h. ja/tai psykopatia taitaa olla aivojen rakenteesta kiinni.
Hänellä onneksi on ollut oma halu pohtia omaa käytöstään ja verrata sitä muihin. On ilmeisesti huomannut että elämä on helpompaa, kun opettelee ja sitoutuu tiettyihin sosiaalisiin normeihin.
Näin juuri. Olen yrittänyt selittää, että kaikkia ei voi pakottaa tykkäämään itsestä, eikä seuraan voi tuppautua kutsumatta, mutta ko. mies on sanonut, ettei ymmärrä miten hänen toimintansa voi olla häiriöksi eikä kenellekään saa sanoa, että olisi joskus häiriöksi.
Olen sanonut, että paremmin tulee ihmisten kanssa toimeen, jos pyrkii ottamaan muita huomioon, mutta ko. mies on sitä mieltä, että muiden tulee ottaa opikseen, hän ei ole toiminut väärin.
Olen sanonut, että kukaan muu tuntemani henkilö ei toimi niin, että tulee toisten sovittuihin tapaamisiin ja olettaa sen olevan ok. Mutta tämä ei vaan mene perille. Muut toimivat väärin, ei hän.
ap
*sympaattinen
*kannalta
Pahoittelut kirjoitusvirheistä.
T. Edellinen
- ei erota tietyllä tavalla rajaa itsensä ja muiden välillä, vaan jos hänellä on yksinäistä, hänen kanssa on oltava, vaikka itsellä olisi muuta, aiemmin sovittua tekemistä. Olettaa tosiaan, että muiden ystävät ovat hänen ystäviään.
- ei saa itse muodostettua läheisiä ystävyyssuhteita ja loukkaantuu verisesti, jos hänelle ehdottaa, että voisi vaikka alkaa harrastaa jotain, jotta ystävystyisi sellaisten henkilöiden kanssa, joilla on samoja kiinnostuksen aiheita.
- muistaa asioita väärin, mutta syyttää tästä aina muita. Jos hänelle laittaa todisteen jostain asiasta, ei milloinkaan sano olleensa väärässä tai muistaneensa väärin. Vaikenee asiasta.
- käyttää alkoholia paljon, mutta tästä aiheesta ei saa puhua ja kai ne muutkin käyttää ihan yhtä paljon.
- asuu likaisessa asunnossa, mutta jos toteaa, että pölystä musta jatkojohto olisi hyvä puhdistaa, toteaa, että kaikilla on tällaista. Jotenkin olettaa, että kaikki muut elävät samalla tavalla, eikä hän ole missään asioissa mitenkään erilainen kuin muut.
- tekee diagnooseja itse sen perusteella, mitä joku toinen on kertonut, mutta ei mene hakemaan apua esim. masennusoireisiin, koska pitää sitä ilmeisesti häpeällisenä.
- on jotenkin täysin sokea ns. sosiaaliselle koodistolle, ei havaitse asioita kovinkaan herkästi.
- ei ymmärrä vitsejä, vaan usein ne pitää selittää hänelle.
- pitää kivoina sellaisia ihmisiä, jotka eivät koskaan sano hänelle suoraan mitään, mutta puhuvat kyllä hänestä pahaa selän takana.
- on ihmissuhteissa ripustautuva, mutta ei itse huomaa tätä. Haluaisi parisuhteen, jotta ei olisi yksinäinen.
- ei osaa selittää, mikä on tuttavan, kaverin tai ystävän ero.
- ei pysty seisomaan omien mielipiteidensä takana, vaan voi väittää myöhemmin, ettei ole sanonut tuollaista, mutta jos löytyy vaikka tekstiviesti, jolla puheet voidaan todistaa, lopettaa keskustelun.
- yrittää määrittää sitä, mistä muut saavat puhua, jos haluavat olla hänen kanssaan tekemisissä.
- uskoo tuntevansa itsensä hyvin ja sanoo, että ei ole aikuistumisensa jälkeen muuttunut, vaan on aina ollut samanlainen ja tietää millainen on, eikä usko muiden havaintoja.
(2/2)