Raskaus ei ala, mies ei suostu laihduttamaan
Haluamme molemmat lapsen ja lasta on nyt yritetty useampi kuukausi. Minut on tutkittu ennen raskauden yrittämistä gynellä ja kaikki on ok raskautta ajatellen. Elän terveellisesti. Miehellä on ylipainoa (bmi 34), minä olen normaalipainoinen. Mies ei käytä alkoholia eikä tupakoi. Lääkäri on kehottanut miestä laihduttamaan, minä olen kehottanut miestä laihduttamaan, mutta mies ei aidosti suostu kuuntelemaan meitä. Mies ajattelee, että lääkärin suosittelemaksi liikunnaksi riittää pyörälenkki ja frisbeegolf pari kertaa viikossa. Mies syö todella paljon, eikä ole pienentänyt ruokamääriä. Ajattelee, että liikunta riittää laihtumiseen. Kun miehelle huomauttaa laihduttamisesta, jotta raskaus alkaisi, mies loukkaantuu. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta? Miten kävi? Alkoiko raskaus miehen ylipainosta huolimatta?
En kaipaisi ilkeitä kommentteja mieheni painosta, haluan hänelle vain hyvää ja ajattelen myös hänen terveyttään.
Ap
Kommentit (43)
Meillä oli sama tilanne plus miehellä matalat testoarvot. Eli ei innostanut edes seksi. Oli työn ja tuskan takana saada toinen harrastamaan seksiä ovulaation aikoihin. Katselin asiaa muutaman vuoden, turhauduin ja erottiin. Nyt uusi mies ja laskettu aika marraskuussa.
Jännä et miehen ylipainoa puolustellaan täällä ja sanotaan ettei ongelma siitä johdu. Onhan tuota ylipainoa ihan kunnolla, 180 cm miehelle tuo tarkoittaisi reilua 110 kg. Laihdutus tekisi joka tapauksessa hyvää, mutta niin kuin yksi aiemmin sanoi, harva lihava haluaa laihduttaa kehotuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko miehen ylipaino psyykkisistä syistä? Monet syövät suruun ja muihin tunteisiin. Jos näin on, kannattaisi opetella muita keinoja tunteiden käsittelyyn kuin syöminen.
Tsemppiä Ap.
Monet miehet kuvittelevat liikunnan laihduttavan enemmän kuin se laihduttaa. Sen lisäksi miehet eivät osaa käydä vaikka Sydänliiton sivulla laskemassa perusaineenvaihduntaansa tai Laskurini.net-sivustolla.
Suurin osa kaikista laihduttajista on kokeillut jotain toivotonta kuuria, jolla tulee huono olo ja paino ei laske kahden ensimmäisen viikon jälkeen. Siksi kaikista fiksuinta olisi tehdä tili Finelin sivuille ja kirjoittaa ensin ruokapäiväkirjaa mahdollisimman rehellisesti viikko.
Sen jälkeen ottaa ja laskea, että mitä voisi vaihtaa terveellisempään ja kuinka paljon tuli syötyä ja juotua turhia kaloreita. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi heittäytyä askeetikoksi. Saunaoluen voi juoda alkoholittomana jne.
Eräs ravitsemusterapeuttikaverini sanoi, että suomalaisten heikko kohta on huono kasvisten, marjojen ja hedelmien syöminen. Sitäkin voi lisätä asteittain 100 grammaa viikossa kunnes miehellä tulee päivässä puoli kiloa kasviksia syötyä ja marjoja ja/tai hedelmiä 300 grammaa syötyä.
Pitää laatia sotasuunnitelma. Voi syödä paljon ruokaa ja niillä kasviksilla saa volyymia ruokaan. Maustamisen salat kannattaa opetella ettei vedä puolta kiloa tomaattia tai kurkkua joka päivä. Nyt kun kurkku on halpaa voi tehdä ihan rahkaan tsatsikia raastetusta kurkusta, valkosipulista ja mausteista.
Ap, nuo mainitsemasi elintavat eivät todellakaan riitä miehesi painonpudotukseen. Tiukempi ruokavalio ja enemmän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se miehen paino vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Ota rauhallisesti äläkä syyttele miestä.
Ylipaino laske miehillä testosteronitasoja. Sitten myöskään D-vitamiinitasot eivät ole usein kovin ylipainoisella kunnossa. Kannattaa mittauttaa sekä sinkki- että D-vitamiiniarvot yksityisellä. Sinne pääsee ilman lääkärin lähetettä.
Olisin loukkaantunut, jos mieheni ei laihduttaisi, vaikka olisi kehotettu niin tekemään raskausyrityksen vuoksi. Nainen saa tikuttaa ovulaatiot, kärsiä kivut ja huolehtia kehostaan raskauden onnistumiseksi ja mies ei viitsisi edes laihduttaa.
Nyt luulisi syksymmällä tulevan korona-aallon pelottavan miestä 🤔? ECMO-laitteeseen ei pääse nuorikaan jos BMI on muistaakseni yli 35.
Onko teillä riittävästi seksiä ajatellen raskautumisen mahdollisuutta? Oma ylipainoinen ja matalasta testosteronista kärsivä mieheni ei innostu kuin korkeintaan kerran viikossa. Sillä tahdilla on vaikea yrittää raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Olisin loukkaantunut, jos mieheni ei laihduttaisi, vaikka olisi kehotettu niin tekemään raskausyrityksen vuoksi. Nainen saa tikuttaa ovulaatiot, kärsiä kivut ja huolehtia kehostaan raskauden onnistumiseksi ja mies ei viitsisi edes laihduttaa.
Ei se loukkaantuminen auta vaikka totta kai sitä loukkaantuu. Pitää nyt ymmärtää, että toista vaivaa konkreettinen oikean tiedon puute. Painon saa laskemaan ilman liikuntaakin. Viime vuosina etenkin kuntosalia on markkinoitu jonain painonvartiointimekkana. Ei siellä laihdu mutta kehinkoostumus voi muuttua.
Meillä ongelma oli, ettei ylipainoista miestä huvittanut seksi. Yritä siinä sitten selittää, että ovulaation aikoihin on vain noin vuorokausi oikeasti otollista aikaa.
Aika vähän onnistumiskokemuksia täällä näyttää olevan. Tilastollisesti kuitenkin suurin osa miehistä on ylipainoisia ja syntyyhän niitä lapsia joka vuosi. Eli eiköhän ylipainoisestakin voi tulla isä.
Minusta alussa esitettiin hyvä kysymys, haluaako mies aidosti lasta? Minä olin valmis jättämään pois alkoholin, epäterveelliset ruoat ja laihdutin normaalipainoiseksi ennen kuin aloimme yrittämään raskautta.
Jos miehesi ei aidosti halua lasta, sekin olisi hyvä kuulla nyt eikä vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako mies, että pahimmillaan joudutte maksamaan tonnien tai kymppitonnien hoidot lapsen saadaksenne, jos hän ei petraa laihdutuksen suhteen?
Siinä vähän motivaatiota.
Tämän luulisi motivoivan, mutta tuskin. Luultavasti Ap saisi maksaa ainakin puolet hoidoista omasta pussistaan. Mua ainakin v*tuttaisi, jos toisen itsekurittomuuden takia joutuisin kalliisiin hoitoihin.
Minulla on ylipainoa ja olen siittänyt monia lapsia, ja niin on tehneet oikeat miehen kokoiset miehet aina. Tollanen bmi on vielänaurettava. Ei puhuta oikeiden miesten kohdalla vielä edes alkavasta ylipainosta. Lihaksikas 175 cm mies painaa 100kg, laskekaa siitä muille bmi:t. Muut on kukkakeppejä. Ap:lle vinkki: kokeile antaa piparia. Usein seksin avulla tulee raskaaksi.
Ihmeen paljon alapeukkuja, vaikka varmasti tällaiset asiat mietityttää. Turhauttaisi minuakin, jos toiveissa olisi raskaus ja toinen osapuoli ei vaikuttaisi kovin sitoutuneelta yritykseen.
Ap, älä jää katsomaan tilannetta loputtomiin. Mars tutkimuksiin ja hoitoihin. Ja jos sittenkään ei miestä nappaa satsaaminen asiaan, niin mies vaihtoon.
Mun mies sanoo, ettei menkkojen alkaminen raskausyrityksistä huolimatta tunnu hänestä pahalta. Ei ymmärrä, miksi itken menkkojen alkaessa. :(
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sanoo, ettei menkkojen alkaminen raskausyrityksistä huolimatta tunnu hänestä pahalta. Ei ymmärrä, miksi itken menkkojen alkaessa. :(
Onko joidenkin miehet oikeasti näin empatiakyvyttömiä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuasioista vinkumiseen ja parkumiseen kyllästyy vuosien saatossa eikä enää jaksa reagoida. Sitten jos on isompi asia niin se hautautuu siihen samaan valitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuasioista vinkumiseen ja parkumiseen kyllästyy vuosien saatossa eikä enää jaksa reagoida. Sitten jos on isompi asia niin se hautautuu siihen samaan valitukseen.
Onko pikkuasia ettei tule raskaaksi ollenkaan tai saa varhaisen keskenmenon?
Onko sperma tutkittu? Se kai tässä tapauksessa raskauden onnistumisen kannalta on se olennainen juttu. Ja Ap, miehesi on todella lihava ja hänen ylensyöntinsä on ongelma. Siihen pitäisi oikeasti voida vaikuttaa.