Mitä tehdä kun läheisen käytös on muuttunut oudoksi ja vähän pelottavaksi?
Pahoittelen jo valmiiksi jos tästä tulee pitkä selitys, yritän pitää lyhyenä.
Läheinen on aina ollut sellainen iloinen huumoriveikko joka saa kaikki nauramaan. Isot sosiaaliaset verkostot ja elämässä kaikki perusasiat hyvin mallillaan.
Pari vuotta sitten käytös alkoi muuttua ja nyt en enää tunnista samaksi ihmiseksi kuin vain hetkittäin.
Puhuu paljon kaikkea tällaista uushenkisyyteen liittyvää asiaa. Luonne on muuttunut siten että v*ttuilee muille kaikesta mitä itse ei enää tee.
Uutiset on valeuutisia ja minä olen tyhmä/idiootti lammas kun katson uutisia. (Minullahan ei siis ole mitään omia mielipiteitä hänen mielestään enkä osaa kuulemma kyseenalaistaa mitään) sama homma opintojeni kanssa, ennen hän kannusti minua ja kyseli miten sujuu ja oli kiinnostunut, nyt nauresekelee avoimesti miten lammas olen kun uskon mitä yliopistossa opetetaan. Ja taas minulla ei ole hänen mielestään mitään omia ajatuksia vaan uskon aina kaiken kritiikittömästi.
Hän myös arvostelee ruokia joita syön ja juomia joita juon. Ne kaikki on vain "teollista paskaa jolla saadaan sun ajatukset sumennettua" Syön siis perusterveellisesti ja tiedän että vaikka limppari ei ole terveellistä jne.
No nyt päästään siihen miksi hän pelottaa minua. Hän saattaa puhua ihan normaalisti ja olla hauska "oma itsensä" sitten aivan yhtäkkiä hän menee taas sellaiseen tilaan ettei puhu mitään, vastaa vain "mm" kävelee ympäriinsä kuin jonkun tanssin vallassa ja sitten 20 min päästä saattaa taas yhtäkkiä olla oma itsensä ja sitten milloin vain hän taas sulkeutuu ja lähtee kävelemään ympäriinsä eikä reagoi mihinkään.
Välillä näyttää kuin hän kuuntelisi jonkun puhetta/jotain ääntä kun menee tuohon ihme tilaansa. Saattaa tuijottaa ihan hiljaa eteensä tai jotain ihmistä.
Minua myös hermostuttaa nykyään puhua hänelle normaaleistakaan asioista koska hän näkee merkkejä joka paikassa. Olen alkanut sensuroimaan puheestani pois esim kaikki eläimet koska jos kerron vaikka että perhonen lensi kädelleni niin hän alkaa kertoa mitä se symbolisoi tai kuka kuollut sukulainen se perhonen oli. Jos kädestäni tippuu vaikka kirja niin sekin on merkki jostain.
Välillä pelkään että hänen päässään oikeasti naksahtaa ja tekee jollekkin tai itselleen jotain. Nuo "tilat" joihin hän vaipuu on todella hämmentäviä ja pelottavia.
Olen puhunut asiasta muiden läheisten kanssa ja en ole ainoa jota käytös pelottaa/huolettaa.
Läheiselle olen myös sanonut suoraan etten ole itse kiinnostunut kuuleemaan näitä asioita ja en usko perhosen olevan merkki tai kuollut sukulainen. Olen pyytänyt voidaanko puhua muista asioista mutta hänelle kaikki tuntuu olevan nykyään jotain suurempaa ja universaalimpaa mitä minä ahdasmielinen ihminen en voi ymmärtää.
Mikä neuvoksi? Haluaisin takaisin hyvät ja lämpimät välit häneen mutta en tiedä miten. Pelkään hänen seurassaan ja nyt Juhannuksen vietin ilman sukua koska tämä läheinen puheli niin outoja ennen juhannusta etten uskaltanut mennä samaan paikkaan.
Kommentit (18)
*transsin valassa, ei tanssin vallassa :) ap
Metamorfoosi menossa. Ohjaisin samanhenkisten seuraan. Henkisen kasvun tielle.
Kuuleekohan jotain ääniä? Mielenterveysongelmat (skitsofrenia) tulivat ensimmäisenä mieleen. Onko kaverisi työtön? Joskus jos on liikaa aikaa, voi mennä hieman liian sisälle kaikkeen humpuukiin. Töissä käydessä ei samalla tavalla ehdi.
Jos alat seuraamaan muitakin medioita niin huomaat että meidän omat toistavat sitä käskettyä kauraa päivästä toiseen ja jättävät olennaisimmat asiat kertomatta. Olet lammas.
Vierailija kirjoitti:
Kuuleekohan jotain ääniä? Mielenterveysongelmat (skitsofrenia) tulivat ensimmäisenä mieleen. Onko kaverisi työtön? Joskus jos on liikaa aikaa, voi mennä hieman liian sisälle kaikkeen humpuukiin. Töissä käydessä ei samalla tavalla ehdi.
😆😆
Vierailija kirjoitti:
On työtön. En tiedä kuuleeko ääniä mutta näyttää kun kuuntelisi jotain puhetta/ääntä silloin kun menee tuohon outoon tilaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos alat seuraamaan muitakin medioita niin huomaat että meidän omat toistavat sitä käskettyä kauraa päivästä toiseen ja jättävät olennaisimmat asiat kertomatta. Olet lammas.
Mistähän sinä tiedät mitä medioita ap seuraa?
Olen itse kokenut vähän samankaltaista tilannetta ja ollut yhteydessä terveydenhuoltoon kysyäkseni onko syytä huoleen. Tuntuu että tuollaisen uushenkisyyden ja mielenterveyden ongelman raja on todella häilyvä veteen piirretty viiva.
Itselläni kaveri uskoo mm. voivansa hallita luonnon eläimiä. Uskoo keijuihin ja puhuu puille ja kiville. Tiedä sitten onko sairastunut psyykkisesti vai ei.
Kuulostaa, että hän on jossain psykoosin rajamailla. Voisi olla hyvä käydä lääkärissä, mutta häntä tuskin sinne helposti saa. Kokeile suostutella jollain verukkeella. Älä lähde väittelyyn siitä, että voiko lääkäri auttaa häntä (hänen mielestään ei), yritä että varmuuden vuoksi, sinun mielenrauhasi takia, ja tarjoudu menemään mukaan. Tietysti on mahdollista, että lääkärikäynnin aikana esittää ihan normaalia eikä lääkärikään voi tehdä mitään.
Minun korvaani kuulostaa, että kaverisi on hyvää vauhtia menossa kohti psykoosia. Jos olisi minun ystäväni, ottaisin huolen kyllä puheeksi ja kehottaisin käymään lääkärissä. Harhaiselta kyllä tosiaan mielestäni vaikuttaa.
Törmäsin kerran vähän samaan. Olivat ilmeisesti New agen harjoittajia ja olivat juuri tuollaisia, etteivät reagoineet mihinkään. Olivat kuin transsissa tai jossain muussa oudossa tilassa. Saattoivat vain tuijottaa eteensä, eivät reagoineet paikalla olooni mitenkään. Vessaan tai keittiöön eivät sytyttäneet valoja vaan ottivat mukaan kynttilän. Välillä puhalsivat ilmaa ulos. Tunnelma oli mielestäni tosi outo ja pelottava. En tiedä mitä tuolle voisi tehdä, ymmärtääköhän itse, miltä käytöksensä näyttää ulospäin?
Kuulostaa samanlaiselta käytökseltä kun miehen kaverilla jolla sitten puhkesi skitsofrenia ja on aina välillä kunnon psykoosit tulilla.
Tuttavallani oli tuon kaltaisia "irtautumisoireita". En osaa paremmin sitä kuvailla. Syyksi paljastui tietynlainen epilepsia. Aivosähkötoiminnan häiriö on ehkä kuvaava sana. Mitään kaatumiskohtauksia hän ei saanut. Tosin, ei hän mitään enteitä nähnyt, mutta oli ärtynyt ja jopa aggressiivinen. Jos mitenkään mahdollista, asia kannattaa tutkia.
Katkaise välit, voi johtua esim. päihteiden käytöstä, mielenterveys ongelmista.... Kuitenkaan sinun tehtävä ei ole sietää tuollaista kohtelua, jos henkilö itse ei apua halua, niin kukaan ei voi sitä pakottaa ottamaan...
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaani kuulostaa, että kaverisi on hyvää vauhtia menossa kohti psykoosia. Jos olisi minun ystäväni, ottaisin huolen kyllä puheeksi ja kehottaisin käymään lääkärissä. Harhaiselta kyllä tosiaan mielestäni vaikuttaa.
Saa korjata, jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni ottavat hoitoon vasta, kun joku on tosi harhainen, siis kun on haittaa itselle tai muille selvästi siitä harhaisuudesta. Ilmeisesti pystyy nyt viettämään vielä normaalia elämää kaikesta huolimatta? Ymmärrän kyllä huolen hyvin.
Lauseen sisällä juhannus kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
No niin vielä unohdin äskeisestä tämän: sosiaalinen verkosto häneltä on kadonnut lähes täysin. Kaikki kaverit on vaihtuneet parissa vuodessa näihin saman henkisiin ihmisiin.
Ap