Ötökkä tietäjät, mikä voisi olla?
Kuvailen vieraan, jollaista en ennen ole nähnyt.
Katsoin ensin, että sisälle oli tullut ampiainen (koko luokka oli sama), lähempää huomasin ötökän muistuttavan isoa kärpästä, jolla oli enemmän ampiaisen perä. Ruumiissa oli yksi leveä valkoinen ”vyö” ja siivissä oli mustia pilkkuja.. Mikä mahtoi olla? 😄
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Paarma
Hmm, voi olla, mutta mikähän paarma. Googlen kuvatarjonnasta ei ainakaan tämmöistä paarmaa löydy. Ne ns perus musta-valkoiset paarmat eivät muistuttaneet. Tämä oli 2-3* niiden kokoinen, siiven pilkut olivat pyöreät mustat eivätkä rikkonaisen valkoiset ja tosiaan kropassa oli vain yksi leveä valkoinen raita.
Mulla tuli samanlainen mysteeri sisään! Joku pistiäinen? Jäi vaivaamaan
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli samanlainen mysteeri sisään! Joku pistiäinen? Jäi vaivaamaan
Niin jäi! Olen googletellut kaikkia mahdollisia jopa harvinaisia kärpäsiä enkä ole vielä osumaa saanut 😅 Oli niin erikoinen, etten raaskinut tappaa, vaan ohjasin kirjalla ikkunasta ulos. Ja sitten jäi harmittamaan, miks en ottanut kuvaa. Mutta olisi tosiaan kiva tietää mikä oli, pistääkö tai pureeko, onko tavallinen näky suomen kesässä (mutten vain ole aiemmin nähnyt) vaiko peräti ilmaston lämpenemisen myötä tänne rantautunut uusi laji :o -AP
Luulen että hevospaarma... Inhoan niitä😰
Joku kukkakärpänen. Ehkä ampiaisvieras?
Kävin läpi kaikki 41 paarmalajia Suomessa, kuvailemani ötökkä ei ole mikään näistä.. 🤔 -AP
Saattoi olla ukkonuijapistiäinen.
Eikö ollut se yksi perhoslaji joka on vähän herhiläisen näköinen? Joku hyönteisasiantuntija oli tullut ja ottanut talteen kun asukas ihmettele että mikä helkutti lennähti sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollut se yksi perhoslaji joka on vähän herhiläisen näköinen? Joku hyönteisasiantuntija oli tullut ja ottanut talteen kun asukas ihmettele että mikä helkutti lennähti sisälle.
Kuulostaa haavanlasisiiveltä.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi olla ukkonuijapistiäinen.
Ei ollut tämä eikä tuo perhonenkaan 😄
Kuvaukseen sopi myös näköjään kukkakärpäsistä lehtovyökirvari, mutta ei ollut sekään.. :/ Jääköhän tämä mysteeriksi. -AP
Paarma