Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aurinkopuolen ikkuna kiinni"-uskovaiset

Vierailija
21.06.2020 |

Ihmettelin taas kun juhannuksena kyläiltiin kahdessa paikassa, molemmat asunnot tulikuumia ja omistaja oli näitä "aurinkopuolen ikkuna kiinni"- uskovaisia vaika olisi ollut mahdollisuus läpivetoon. Ehdotin ensimmäisessä paikassa että jos varjopuolen ikkunan lisäksi avaisi sen vastakkaisella puolella olevan aurinkopuolen ikkunan siitä huolimatta että lämpötila auringossa korkeampi kuin asunnossa, tulisi läpiveto ja asunto viilenisi kertaheitolla. Ei kuitenkaan uskonut. Lähdettiin melko nopeasti kun ei sitä kuumuutta kestänyt.

Toisessa paikassa oli sama tilanne,varjopuolen ikkuna auki mutta asunto kuin sauna. Sainoin sitten suoraan että lyön vetoa että viilenee heti jos avaa myös vastakkaisen autinkopuolen ikkunan jotta saa läpivedon, vaikka auringossa kuumempi kuin asunnossa. Asunnon omistaja ilmeisesti halusi todistaa että olin väärässsä kun suostui tähän. Kokeiltiin sitten ja ihan 15min jälkeen kaikkien huoneiden lämpötila oli tippunut noin 2 astetta läpivedon ansiosta kun avattiin myös aurinkopuolen ikkuna. Omistaja oli hyvin hiljainen sen jälkeen, varmaan nolostui.

Löytyykö täältäkin paljon "aurinkopuolen ikkuna kiinni" -uskovaisia? Kokeilkaa huviksenne, takaan että jos mahdollisuus läpivetoon, asunto viilenee vaikka avaatte myös aurionkopuolen ikkunan vaikka aulkona auringossa kuumempi.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minäkin, monet ei ymmärrä että läpiveto viilentää asuntoa tehokkaimmin

Vierailija
2/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonpuolen ikkuna kiinni, niin se menee. Illalla auki, yöksi jätetään auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonhan voi jokainen todeta helposti sisälämpömittarilla. 100% varmasti läpiveto viilentää asunnon tehokkaammin kuin jos vain varjopuolen ikkunan auki.

Vierailija
4/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin tuota jääräpäisen aitini luona hiljattain. Kovasti valitti kun avasin myös aurinkopuolen ikkunana, ennen sitä oli vain varjopuolen ikkuna auki mutta asunto kuin sauna. Heti viileni 2-3 astetta kaikissa huoneissa kun avasin myös aurinkopuolen, tämä siis läpivedon ansiosta.

Vierailija
5/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vi**u kun täällä on ikkunat vaan yhteen suuntaa (etelään)! Sori, kaikilla ei ole varaa kartanoon, jossa ikkunat joka suuntaan.

Vierailija
6/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä fysiikan tunnit nukuttu. Aurinkopuolen ikkunoiden sulkeminen tarkoittaa verhojen käyttöä, niin ettei auringonsäteet pääse lämmittämään ikkunalasin läpi. Ilman lämpötila on auringossa j varjossa likipitäen sama, kun ollaan sijainnissa missä ulkoilma liikkuu normaalisti. Jos ulkoilman lämpötila on kylmempi kuin sisäilman niin tottakai sisäilma viilenee tuuletuksen aikana.

Vierailija
7/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vinkkini on, paina napista ilmastointilaite päälle.

Vierailija
8/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki ikkunat kiinni ja sälekaihtimet alhaalla. Ilmastointi täysillä. Ei ole viilennystä, mutta viileältä tuntuu.

Ulkona on kuumempi ilma kuin sisällä, joten kaikki ikkunat kiinni ettei viileys haihdu. 

Viime kesänä oli vieraita, jotka avasivat huoneensa sälekaihtimet ja ikkunan ja kohta oli koko asunto pätsi.

Vierailija
9/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jäisiä pulloja ympäri kämppää viileetä ilmaa aikaansaamaan.

Vierailija
10/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aukasen jääkapinoven apposelleen, niin viileni koko kämppä hetkessä. Suosittelen.

Vierailija
11/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun asunnossani sisäilma on viileämpää kuin ulkona, ollen silti liian kuumaa.

Vierailija
12/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu kahdesta asiasta

1. syntyykö läpiveto vai ei

2. läpivedon suunta kylmästä kuumaan vai toisin päin?

Vierailija
13/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopuolen huoneista verhot ikkunan eteen, räppänä kiinni ja huoneen ovi kiinni -> ei pääse auringon lämmittämä kuuma huoneilma muualle huoneistoon. Ei viilennä, mutta ei kuumene ulkoilmaa lämpimämmäksi. Ristiveto ei vaikuta lämpötilaan, ainoastaan lämmön tuntemukseen.

Vierailija
14/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä fysiikan tunnit nukuttu. Aurinkopuolen ikkunoiden sulkeminen tarkoittaa verhojen käyttöä, niin ettei auringonsäteet pääse lämmittämään ikkunalasin läpi. Ilman lämpötila on auringossa j varjossa likipitäen sama, kun ollaan sijainnissa missä ulkoilma liikkuu normaalisti. Jos ulkoilman lämpötila on kylmempi kuin sisäilman niin tottakai sisäilma viilenee tuuletuksen aikana.

Ei ole ainakaan tavallisilla verhoilla merkitystä, kun eivät ne heijasta sitä lämpösäteilyä takaisin.

Vierailija
15/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu pidän ikkunat ja verhot kiinni auringon paistaessa. Yöllä pidän ikkunoita auki, ja näin on toiminut hyvin. Nyt on sisälämpötilä 21,5 astetta ja ulkolämpötila 25 astetta. Laitoin aamulla ikkunat kiinni, kun ulkolämpötila kohosi sisälämpötilaan.

Vierailija
16/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkopuolen huoneista verhot ikkunan eteen, räppänä kiinni ja huoneen ovi kiinni -> ei pääse auringon lämmittämä kuuma huoneilma muualle huoneistoon. Ei viilennä, mutta ei kuumene ulkoilmaa lämpimämmäksi. Ristiveto ei vaikuta lämpötilaan, ainoastaan lämmön tuntemukseen.

Yksiössä kätevää. 😂

Vierailija
17/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se läpiveto laskee sisätilan lämpötilaa jos ulkona on kuumempi?

Iholla voi tuntua toki viileämmältä mutta ei se sisälämpömittari voi mitenkään näyttää alhaisempaa lukemaa.

Vierailija
18/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mieluummin pidän läpivetoa, että ilma vaihtuu. Mieluummin istun tuuletetussa kuumassa kämpässä kuin tunkkaisessa kuumassa kämpässä.

Vierailija
19/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pimennysverhot ikkunoissa ja tuulettimet niin on just sopiva. Tarvi ikkunoita avata ollenkaan koskaan.

Vierailija
20/30 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mieluummin pidän läpivetoa, että ilma vaihtuu. Mieluummin istun tuuletetussa kuumassa kämpässä kuin tunkkaisessa kuumassa kämpässä.

Asuntoni lämpötila ei ole noussut, kun olen pitänyt ikkunat ja sälekahtimet kiinni päivisin. Yöllä ikkunat ovat täysin auki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi