Veljen naisystävä esittelee somessa sukutilaamme omanaan
Meillä on sukutila, joka on yhteisomistuksessa äidilläni, minulla (ostin lapsettoman tädin osuuden käypään markkinahintaan ennen hänen kuolemaansa) ja kahdella serkullani. Tila on kaunis ja ihanalla paikalla, ja siellä on oikein mukava mm. viettää juhannusta isommalla porukalla. Tänä vuonna on minun ja sisarusteni vuoro, viime vuonna serkut olivat paikalla isommalla porukalla. Hommia tehdäään yhdessä, minä eniten, koska mulla on pitkä opettajan kesäloma ja puutarhanhoito on minulle mieluista ja tärkeää talven työpuristuksen ja keskusta-asumisen vastapainona.
Alkoi vaan närästää kun tajusin, että veljeni naisystävä on kirjoitellut koko alkukesän faceen, miten juhannusta vietetään "meidän kesähuvilalla". Kuvia on paljon ja annetaan ymmärtää, miten paikka on hänen laittama ja ylläpitämä, mm. "puutarhassani kasvaa pionit, jotka ovat parhaimmillaan juhannuksena". Veljelläni ei ole siis mitään virallista osuutta koko tilaan, toki hän ja sisareni käyttävät sitä äidin vuorolla periaatteessa kuin omaansa. Naisystävä ei ole kyllä koskaan laittanut rikkaa ristiin "ihanan puutarhaparatiisin" eteen. Kuohari pergolassa maistuu kyllä. Talon sisustus on minustakin kaunis, mutta siitä kiitos kuuluu isovanhemmille, jotka sen aikanaan ovat rakentaneet ja sisustaneet, me olemme vaan ylläpitäneet heidän työn jälkeään.
Ärsyttää vaan tuollainen somefeikkaaminen. Vaikka ei multa mitenkään ole poiskaan.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kiitos Henna-Ellinoora ylenpalttisesta kesäpaikkamme ylistyksestä. Meidän isovanhempamme loivat sen ja me nykyiset omistajat ylläpidämme sitä kovalla työllä ja rakkaudella ja ilolla kutsumme sinne vieraita, kuten teidät. Kiva nähdä pian!”
Tää oli hyvä. Ehkä vähän muokkaan mutta ehdottomasti jatkoon.
En siis koe, että veljeni olisi tilalla mikään vieras enkä kaipaa kunniaa puutarhastakaan, varsinkin kun se on pitkälti mummon suunnittelema ja minä olen ainoastaan lannoittanut, kitkenyt ja siistinyt. Asia, josta nautin suunnattomasti. Paljon paremmin näkee kättensä työn kuin yläkoululaisgten opettamisessa. ;)
"Voih, minä muistan kun mummoni tätäkin penkkiä istutti ja hoivasi silloin vuonna 5050, minä kuljin tyttönä perässä levittämässä pskaa ja sain kitkeä ruohoja polvet verillä, oi niitä aikoja. Olettekos te Pirjoliisa saaneet siellä meidän tilalla mitä tehdyksi tänä kesänä. Uusi rivi mansikoita pitäisi istuttaa? Tullaan kyllä pian itsekin käymään, mutta kun vieraina olette nyt olleet siellä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kommentoisin oikein näkyvästi aina näitä päivityksiä ja tekisin kyllä selväksi kuka siellä huhkii ja kuka ei. Ja jotenkin toisin myös ilmi, että hän on siellä vieraana eikä osana mitenkään muuten olkoonkin kenen sussu hyvänsä.
Toisaalta tää voi olla myös noloa, jos nainen ei ole kehunut ja laitellut kuvia mielessä se, että ihmiset luulisivat työtä puutarhan eteen hänen ansiokseen tai se, että ihmiset olettaisivat omistussuhteista paikkaa kohtaan oikein mitään.
Meinaan mökkeilin aikoinaan miesystäväni perheen ja suvun mökillä miehen kanssa kaksistaan aika paljon, ja voisin kuvitella, että olisin laittanut sellaisia kuvia ja tekstejä, aivan kuin paikka olisi meidän, koska se käyttäessämme oli meidän, vaikka oltaisin vain oltu siellä maksetulla lomalla.
Siis samaan aikaan itse omistin varmaan kaksi kertaa arvokkaamman kesämökin toisaalla, mutta mökkeilimme silti sen miehen mökillä.
Olisin pitänyt ihan outona sitä, että joku luulisi minun ajatelleen, että haluan joidenkin kuvittelevan omistavani paikkaa.Sen unohdin vielä lisätä, että muu suku ei käyttänyt mökkiä, mutta ei se silti ollut sen miehen, saatika minun.
En vain oikein osaa rajaila sellaista, että NIIIH, TÄÄ ON SUN, koska itse omistan niin paljon, ettei ole koskaan tullut mieleen, että haluaisin pitää muiden omaisuuksia ominani ja että joku edes luulisi niin.
Kiva humblebrag :D Tottakai on vaikea ymmärtää tavallisten ihmisten ongelmia, kun sulle ei oo niin väliks jos joku sosialisoisi yhden sun sadoista mökeistä, tuskin edes huomaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan näitä. Mun käly on jo kysellyt äidiltäni paria antiikkihuonekalua. Ne tulee minulle, sori vaan.
Miksi ne kuuluvat sinulle eikä esim veljellesi?
Toinen oli melkein 200v vanha kapioarkku, joka menee perinteen mukaan suvun vanhimmalle tyttärelle, se olen minä. Nyt se on äidilläni. Toinen oli lapsuudenhuoneessani ollut puinen talonpoikaispuusohva, joka minulla oli huoneessani pienestä tytöstä siihen saakka kunnes muutin pois kotoa. Sen on minua varten isä joskus huutokaupasta ostanut ja laittanut kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kommentoisin oikein näkyvästi aina näitä päivityksiä ja tekisin kyllä selväksi kuka siellä huhkii ja kuka ei. Ja jotenkin toisin myös ilmi, että hän on siellä vieraana eikä osana mitenkään muuten olkoonkin kenen sussu hyvänsä.
Toisaalta tää voi olla myös noloa, jos nainen ei ole kehunut ja laitellut kuvia mielessä se, että ihmiset luulisivat työtä puutarhan eteen hänen ansiokseen tai se, että ihmiset olettaisivat omistussuhteista paikkaa kohtaan oikein mitään.
Meinaan mökkeilin aikoinaan miesystäväni perheen ja suvun mökillä miehen kanssa kaksistaan aika paljon, ja voisin kuvitella, että olisin laittanut sellaisia kuvia ja tekstejä, aivan kuin paikka olisi meidän, koska se käyttäessämme oli meidän, vaikka oltaisin vain oltu siellä maksetulla lomalla.
Siis samaan aikaan itse omistin varmaan kaksi kertaa arvokkaamman kesämökin toisaalla, mutta mökkeilimme silti sen miehen mökillä.
Olisin pitänyt ihan outona sitä, että joku luulisi minun ajatelleen, että haluan joidenkin kuvittelevan omistavani paikkaa.Sen unohdin vielä lisätä, että muu suku ei käyttänyt mökkiä, mutta ei se silti ollut sen miehen, saatika minun.
En vain oikein osaa rajaila sellaista, että NIIIH, TÄÄ ON SUN, koska itse omistan niin paljon, ettei ole koskaan tullut mieleen, että haluaisin pitää muiden omaisuuksia ominani ja että joku edes luulisi niin.Kiva humblebrag :D Tottakai on vaikea ymmärtää tavallisten ihmisten ongelmia, kun sulle ei oo niin väliks jos joku sosialisoisi yhden sun sadoista mökeistä, tuskin edes huomaisit.
Ongelmia? Miksi minun pitäisi siis ymmärtää tavallisen ihmisen ongelmia yhtään sen enempää, jos sun on vaikeaa ymmärtää, ettei jokainen esittele paikkoja, joissa lomailee kuvitellen niitä omikseen? Voisitko sinä YMMÄRTÄÄ sitä, ja jos et, niin miksi kenenkään varakkaammaan pitäisi tuntea sääliä sinunlaistesi tunteita kohtaan? Kun jos en sitä mökkiä pahalla esittelisi, niin ihminen, joka näkee siinä sitä, saa mennä kyllä itseensä, jos ei halua kypsyä ihmisenä tajuttuaan OLLEENSA VÄÄRÄSSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain oikein osaa rajaila sellaista, että NIIIH, TÄÄ ON SUN, koska itse omistan niin paljon, ettei ole koskaan tullut mieleen, että haluaisin pitää muiden omaisuuksia ominani ja että joku edes luulisi niin.Kiva humblebrag :D Tottakai on vaikea ymmärtää tavallisten ihmisten ongelmia, kun sulle ei oo niin väliks jos joku sosialisoisi yhden sun sadoista mökeistä, tuskin edes huomaisit.
Ongelmia? Miksi minun pitäisi siis ymmärtää tavallisen ihmisen ongelmia yhtään sen enempää, jos sun on vaikeaa ymmärtää, ettei jokainen esittele paikkoja, joissa lomailee kuvitellen niitä omikseen? Voisitko sinä YMMÄRTÄÄ sitä, ja jos et, niin miksi kenenkään varakkaammaan pitäisi tuntea sääliä sinunlaistesi tunteita kohtaan? Kun jos en sitä mökkiä pahalla esittelisi, niin ihminen, joka näkee siinä sitä, saa mennä kyllä itseensä, jos ei halua kypsyä ihmisenä tajuttuaan OLLEENSA VÄÄRÄSSÄ.
Kun en oikein todellakaan ymmärrä, onko tämä jokin tavallisen ihmisen ongelma tämä aloitus? Minusta ennemminkin mielipaha, tuskin ongelma.
Isälläni on sisarustensa kanssa yhteinen ranta, jonka hoitoon me kolme serkustakin säännöllisesti osallistumme. Serkkuni vaimo käy kuvaamassa rantaa blogiinsa puhuen siitä omana rantanaan ja kertoen mitä kaikkea siellä aina kunnostelee ja puuhailee. Enpä ole koskaan heidän avioliittonsa aikana nähnyt häntä rantatalkoissa tai rannalla muutenkaan kuin kuvia ottamassa. 😄
Isäni onkin sisarustensa kanssa puhunut, että pitäisi laatia jokin virallinen paperi jotta perillisten puolisoilla ei olisi päätäntävaltaa rannan asioista edes avioliitossa, jos sellainen vain on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis mulla ei ole mitään sitä vastaan, että veljeni ja naisystävänsä käyvät maalla. Päin vastoin. Nuo sanamuodot tökkii. "Miehen sukutila" olis ihan ok verrattuna "meidän kesähuvilaan". "Sukutilan" puutarhan ihanat pionit saa mun puolesta levitä pitkin somea, mutta "minun puutarhani" menee liian pitkälle.
Osaa voi olla myös veljelläsi, onko antanut virheellistä kuvaa? Usein sukumökeillä tai vanhempiensa mökeillä käytetään kuin omaa, kun ollaan siihen totuttu. Ei muisteta sitten mitään omistussuhteita miettiä kun pidetään käyttämistä itsestäänselvänä oikeutena. Tietääkö veljen tyttis, että omistat oman osuuden tilasta, vai luuleeko että käytät äitinne vuorolla kuten muutkin sisarukset? Kyllähän veljesi osan perii mökistä aikanaan (mikä ei kyllä ole tyttöystävän asia jos eivät aviossakaan ole).
Hän tietää kyllä omistussuhteet, viimeksi keväällä tuli puheeksi puutalkoiden yhteydessä olevassa kokouksessa. Oli mukana samassa pöydässä, jossa serkkuni mietti, myisikö osuutensa siskolleen muuttaessaan ulkomaille ja tehtiin laskelmaa siitä, miten tien perusparannus rahoitetaan ja miten jaetaan seuraavan vuoden juhlapyhät. Veljeni on aktiivinen tilan töissä, samoin kuin siskoni. Äitimme omistaa oman osuutensa mutta on jo sen verran huonokuntoinen että ei osallistu tilan kunnossapitoon samalla tasolla kuin ennen. En tiedä mitä äiti on testamenttiinsa asiasta kirjannut mutta se ei ole tässä oleellista.
Veljen naisystävältä ei siis odoteta tilan suhteen mitään, ei työpanosta tai rahaa. Veljeni osallistuu, ehkä enemmänkin kuin laskennallisen osuutensa edestä. Arjessa mitään ongelmaa ei ole. Ongelmana, jos ylipäätään ongelmaa on, on tämä hänen antamansa virheellinen somekuva. Veljeni ei ole somessa joten hän ei tarkkaan tiedä mitä siellä asioista kerrotaan, nyt tosin sanoin hänelle että mua ärsyttää tämä kuva joka face/instafeedissäni näkyy.
Mitä veli asiaan tuumasi?
"No ei kai nyt sentään... ai laittoi se Instaan niin? Onpa outoa. Mut ei kait se vaarallistakaan ole."
Jos ärsyynnykseni ei lähipäivinä laannu, laitan kyllä yksityisviestiä asiasta. Mihinkään julkiseen nolaamiseen en halua lähteä. Somettamisessa ei ole mitään pahaa, eikä yhteisestä tilasta nauttimisessa, mutta ehkä pidän sille kertauskurssin suomenkielen etuliitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla miehen uusi naisystävä on esitellyt somessa meidän pientä, vielä vauvaikäistä lasta kuin omaansa lähikuvalla, jossa pitää vauvaa olkaansa vasten ja suukottaa häntä. Yleensä sellaisia kuvia nähdään vain äidistä ja vauvasta, äidin tai isän siskosta ja vauvasta, mummeista ja vauvasta.
Ex-miehen ehkäpä?
Tällaisia ihmisiä on. Ei olla edes naimisissa suvussa kun jo mittaillaan omaisuutta. Hulluahan tuo on. Voitko kirjoittaa hänen feseensä miten asia oikeasti on?
Suojelee teidän yksityisyyttänne somessa jättämällä kertomatta tarkalleen kenen ja missä tuo tila on.
Valokuvaajat ovat raivostuttavia. Julkaisu, ilman minkäänlaista omimistekstiäkin, on inhottavaa.
Itse en ota kuvaa edes vuokramökistä tai museokahvilasta, tms, koska joku päivä joku nappaa kuvan netistä ja vuokraa mökkiä eteenpäin.
Ihmiset eivät tajua, miksi kuvaaminen ja julkaiseminen siitä, missä itse ei asu, on helpompaa, kuin oman perennapenkin kuvaaminen ja julkaiseminen sekä sijaintitiedon lisääminen vielä siihen.
Ota kuva kälyn ruusupuskasta ja julkaise tekstillä 'näin kauniisti kurtturuusut kukkii tänäkesänä'.
Ai saakeli, mun sisko oli samanlainen! Miehellään ja miehen suvulla on varsin mittavasti varallisuutta, ja todella kaunis kesäpaikka. En tiedä miten omistussuhteet menee, mutta sisko ei kyllä tasan mitään kiinteistöstä omista. Ja some oli täynnä "meidän huvilaa" ja "meidän kesäpaikkaa" siihen asti, että meidän toinen sisko kävi kuittaamassa johonkin kukkapenkkikuvaan, että "taitaa olla kyllä sun anopin laittama, ei sinun". Hyvin vikkelästi muokkautui kuvatekstit 😁 Harvinaisen paljon hävetti siskon sekoilu.
Joillakin ei vain ole samaa ymmärrystä kuin sinulla. Se on sietämätöntä ja ärsyttää, joten vaatii melkoista diplomatiaa osata näpäyttää oikeassa kohdassa. Suora hyökkäys ei auta.
Sen varoituksen annan, että jos veljesi naikkonen on jo tässä vaiheessa niin ajattelematon ja omistushaluinen saatat saada hänestä melkoisen herhiläisen kun äidiltäsi aika jättää. Hän pelaa silloin juuri niillä omistussuhteilla kuin nytkin. Pahimmassa tapauksessa rosista myöten, eikä oikeus aina ole sen puolella jonka puolella pitäisi olla.
Veljesi on jo tossun alla, joten puheesi hänelle ei enää auta asiaa.
Jos olisin sinä juttelisin blondina kesäpaikkanne omistussuhteista. Antaisit hänen ”viisaana” selittää mielipiteensä paikasta. Kysy ”neuvoa” ja.seuraa käytöstä sekä puheita. Silloin on helpompi oikaista virheelliset mielikuvat. Suurin osa ihmisistä myöntää virheensä, kun kokevat olevansa muita ”viisaampia” Jos vain itsetuntosi antaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
No onhan näitä. Mun käly on jo kysellyt äidiltäni paria antiikkihuonekalua. Ne tulee minulle, sori vaan.
Meillä taas äitini jakoi ja lupaili tavaroita milloin kenellekin. Minulle luvatun vanhan sota- ajan evakkoreissutkin käyneen sohvan hän lupasi sitten uudelleen veljen vaimolle ja vähän loukkaantui, kun tätä ei kiinnostanut koko sohva. Minulla oli sohvalle paikkakin katsottuna. Nyt en sitten ota sitä periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia ihmisiä on. Ei olla edes naimisissa suvussa kun jo mittaillaan omaisuutta. Hulluahan tuo on. Voitko kirjoittaa hänen feseensä miten asia oikeasti on?
Jospa veljesi on muistanut tilan omistussuhteet vähän väärin edukseen ja tämä nainen näkee itsensä jo paikan emäntänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla miehen uusi naisystävä on esitellyt somessa meidän pientä, vielä vauvaikäistä lasta kuin omaansa lähikuvalla, jossa pitää vauvaa olkaansa vasten ja suukottaa häntä. Yleensä sellaisia kuvia nähdään vain äidistä ja vauvasta, äidin tai isän siskosta ja vauvasta, mummeista ja vauvasta.
No mutta, eikö se ole sen miehenkin vauva?
Jospa se nainen suunnittelee saavansa vauvan myös omakseen, kuten siskoni alkoholisoituneen ex- miehen uusi, mielenterveysongelmainen naisystävä suunnitteli siskon ja tämän juopon yhteisten lasten osalta. Tällä naisella oli myös oma lapsi, joka oli otettu huostaan.
En kyllä ihan täysin usko tätä. Mutta onko veli täysin perillä ketkä sukutilan omistaa ja onko hänellä tapana puhua "meidän kesähuvilasta"?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihan täysin usko tätä. Mutta onko veli täysin perillä ketkä sukutilan omistaa ja onko hänellä tapana puhua "meidän kesähuvilasta"?
Veli on täysin perillä omistussuhteista ja käyttää omissa puheissaan joko termiä "sukutila" vieraille puhuessaan tai sitten suvun kesken tilan nimeä. Hänen naisystävänsäkin tietää nämä 100% varmuudella, pointti on se, että hän haluaa ilmaista asian somessa toisin.
Nainen liittyy runkun sukuun. Te itse olette perinteisiä. Vedätte puoleenne tyrkkyjä. Jos sukunimi on naisen, on suvun omaisuuskin :)