Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain skitsofreenikolta?

Vierailija
20.06.2020 |

:) asiallisesti, mielellään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista arki on ilman lääkkeitä ja lääkkeiden kanssa. Näet näkyjä?

Vierailija
22/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla pelkoja? Jos niin millaisia? Kysyn koska itselläni joskus mieli karkaa maalailemaan erilaisia piruja seinille ja kerran menin kai lievään psykoosiin. Millainen on vahva psykoosi?

Psykoosissa ei tiedä olevansa psykoosissa, mutta psykoosin kokenut oppii tunnistamaan oireet jotka alkavat viikkoja tai päiviä ennen psykoosia. Itse en koe pahempia pelkoja psykoosissa, paitsi välillä pelkään ihmisiä koska uskon että heissä on jokin paha, että he haluavat satuttaa minua.

Uskoin myös pystyväni puhumaan eläimille, vähän harmi että se kupla puhkesi :D

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päädyit hoidon piiriin? Oletko ollut osastohoidossa?

Läheinen raahasi puoliväkisin hoitoon. Olen ollut osastolla pariin otteeseen. :)

Osastojaksot ovat itseasiassa olleet parasta mitä minulle on tapahtunut tämän sairauden osalta, siellä minulle on vakuutettu että pärjään ja voin elää hyvää elämää eikä diagnoosi ole elämän loppu. - ap

Vierailija
24/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla pelkoja? Jos niin millaisia? Kysyn koska itselläni joskus mieli karkaa maalailemaan erilaisia piruja seinille ja kerran menin kai lievään psykoosiin. Millainen on vahva psykoosi?

Psykoosissa ei tiedä olevansa psykoosissa, mutta psykoosin kokenut oppii tunnistamaan oireet jotka alkavat viikkoja tai päiviä ennen psykoosia. Itse en koe pahempia pelkoja psykoosissa, paitsi välillä pelkään ihmisiä koska uskon että heissä on jokin paha, että he haluavat satuttaa minua.

-ap

Millainen se tilanne yleensä on kun pelkäät ihmisiä, käveletkö kadulla ja vastaan tulee joku ja sitten pelko, vai mikä sen tavallaan laukaisee? Ja pelkäätkö kaikkia ihmisiä? Tunnistatko pyskoosissa tutut ja luotatko heihin?

Vierailija
25/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Millaisia ne oireet on?

Vierailija
26/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen harhoja, kuulen ja näen asioita mitä muut ei kuule. Ilman lääkkeitä ne ovat hyvin voimakkaita enkä erota niitä todellisuudesta. Joskus ne olivat pelottavia, painostavia sekä ahdistavia sekä seksuaalisia.

Lääkkeiden kanssa harhat ovat hallinnassa ja eivät hallitse elämää lainkaan. Joskus näen jotain, mutta se lähinnä huvittaa minua itseänikin. Mikäli näkyy enemmän niin osaan ottaa itse lääkäriin yhteyttä lääkeannosten ja terapian tehostamiseksi.

-ap

Vierailija
27/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan lopettanut lääkitystäsi tai ollut sairaudentunnoton? Löytyikö sopiva lääke helposti?

Vierailija
28/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin skitsofreenikon, joka puhui kuulevansa demonisia ääniä jotka haukkuivat häntä ja käskivät satuttamaan itseään. Kuuletko itse tällaisia äänihallusinaatioita?. 

Vierailija
29/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltatko tupakkaa?

Vierailija
30/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuosta mun psykoosista. Pelkäsin, että henkivallat saavat minut tekemään työssäni isoja virheitä. Tuhoamaan miljoonien arvoiset koneet aiheuttaen myös valtavat tappiot asiakkaallemme, joka on iso suomalainen yritys. Päätyisin mm. uutisiin syyllisenä ja työkaverit asuntovelkoineen löisivät minua turpaan kun tuhosin myös heidän työpaikkansa. Kuulostaako psykoosilta?

Vierailija
31/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jyrsijöiden ja kissojen pitäminen samanaikaisesti haastavaa?

Vierailija
32/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulospäin varmasti hyvin tavallista, muut kun eivät näe maailmaa ihan samalla tavoin kuin minä.

Osaatko itse kuvailla tarkemmin näitä eroja, miten muut näkevät maailman ja miten sinä sen näet? (kuvaile, jos osaat!)

Vai onko asia, jonka muut näkevät paremmin kuin itse sen näet?

Tosi vaikea kuvailla, nykyään tunnistan jo harhat harhoiksi mutta ne sulautuvat katukuvaan. Kerran esimerkiksi ennen lääkityksen aloitusta kävelin Hakaniemen torilla ja minua vastaan käveli lukuisia klovneja. Kukaan muu ei tuntunut huomaavan niitä :D Joskus koen värejä voimakkaasti tunteina, joskus kaikki on kamalan sakeaa. Ihan kuin yrittäisin nähdä silmätippojen jälkeen. - ap

Minä myös koen välillä tunteita voimakkaasti väreinä. Muutenkin on vahva synestesiataipumus. Suvussa on ollut myös skitsofreniaa, mutta minulla tietääkseni ei ole. Onko sinulla ollut muita synesteettisiä kokemuksia?

Vierailija
33/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen harhoja, kuulen ja näen asioita mitä muut ei kuule. Ilman lääkkeitä ne ovat hyvin voimakkaita enkä erota niitä todellisuudesta. Joskus ne olivat pelottavia, painostavia sekä ahdistavia sekä seksuaalisia.

Lääkkeiden kanssa harhat ovat hallinnassa ja eivät hallitse elämää lainkaan. Joskus näen jotain, mutta se lähinnä huvittaa minua itseänikin. Mikäli näkyy enemmän niin osaan ottaa itse lääkäriin yhteyttä lääkeannosten ja terapian tehostamiseksi.

-ap

Voisitko kertoa ihan esimerkkejä noista harhoista? Todella kiinnostava aihe kuulla.

Vaikutat kyllä mukavalta ja "tavalliselta" ihmiseltä, kaikkea hyvää :)

Vierailija
34/34 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä eläimille voi puhua,ja eläin aistii minkälainen ihminen olet. Onhan niitä hevoskuiskaajiakin esim. Kari Vepsä. Eläinrakas ihminen ei ole paha ihminen. 

Millä alalla toimit?