Onko muita, joita lähinnä ahdistaa koko juhannus, koska teini kavereineen juhlimassa?
Eipä tässä itse voi rentoutua, kun teini on kavereineen juhlimassa, tietenkin juovat alkoholia (milläs estät), grillaavat jne. Ja kivaa että on kavereita, mutta huolissaan taas saa olla koko illan. Ahdistava ilta siis tulossa. Eikä itse voi ottaa rentouttavaa juomaakaan, koska pitää olla ajokunnossa jos teiniä pitää lähteä hakemaan.
Kommentit (42)
No on sillä rajat, mutta ethän sä oikeasti voi kytkeä 16-vuotiasta juhannusaattona kotiin istumaan äidin kanssa! Ulos ne menee jos on kavereita. Ja valitettavasti alkoholi kuuluu monien kaveripiirissään olevien nuorten elämään. Nyt ei kannata tuota rajakorttia nostaa. ap
Se vasta ahdistaa jos kotona huokailee yksinäinen teini, jolla ei ole ainoatakaan ystävää.
kun minä olin 16 niin juhannuksena naitiin ilman ehkäisyä kaikkien kanssa ja käytettiin suonensisäisiä huumeita
Vierailija kirjoitti:
kun minä olin 16 niin juhannuksena naitiin ilman ehkäisyä kaikkien kanssa ja käytettiin suonensisäisiä huumeita
Me ei tuota jälkimmäistä tehty. Mutta kieltämättä tuli annettua paljaalla. Ihan hyvä aikuinen musta silti tuli.
Muistan nuo ajat. Mutta ihana äiti olet kun päästät ja olet valmiina noutamaan:)
Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? Ja kuinka todennäköistä se on?
Vierailija kirjoitti:
No on sillä rajat, mutta ethän sä oikeasti voi kytkeä 16-vuotiasta juhannusaattona kotiin istumaan äidin kanssa! Ulos ne menee jos on kavereita. Ja valitettavasti alkoholi kuuluu monien kaveripiirissään olevien nuorten elämään. Nyt ei kannata tuota rajakorttia nostaa. ap
Miksi alkoholinkäyttöä ei yksinkertaisesti ole teillä kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholinkäyttöä ei yksinkertaisesti ole teillä kielletty?
:D Sehän auttaa. Sitten sitä tehdään salaa.
Ootko puhunut kohtuukäytöstä? Tee se, se on suurin lahja mitä äitinä voit nuorellesi antaa, sillä alko kuuluu tuohon vaiheeseen joka tapauksessa.
Totta kai olen kieltänyt alkoholin, mutta kun sitä juodaan salaa. En kai minä nyt hänelle alkoholia kanna, enkä missään nimessä hyväksy. Mutta tiedän nämä kaverit, ja heidän vanhemmat eivät välitä, antavat juoda, heitä ei kiinnosta. Ja yhden äiti on sanonut että hyväksyy juomisen, ostaakin jopa teinille alkoholia.
Ja mikäkö on pahinta mitä voi tapahtua? No tässäpä muutama kauhuskenaario, jos sinä et osaa yhtään ajatella:
- juo itselleen alkoholimyrkytyksen
- humalassa hyppää pää edellä altaaseen / järveen tai hukkuu
- humalassa polttaa itsensä grillin kanssa
- ajautuu vääriin bileisiin, joissa sattuu ja tapahtuu (on jo kerran käynyt näin)
- sammuu kotimatkalla johonkin ojaan
- kaatuu pyörän kanssa tai muuten loukkaa itsensä
- joutuu puukotuksen tai pahoinpitelyn uhriksi, paljon hulluja humalaisia varmasti liikkeellä näillä keleillä (täällä tapahtuu näitä joka viikonloppu)
Näitä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Ja kun kaikkeen ei voi nuorikaan itse vaikuttaa.
ap
En päästäisi omaani jos tietäisin, että juo. Mutta oma teini lähti kavereiden kanssa uimaan ja stressaan minäkin, joten tunteen kyllä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai olen kieltänyt alkoholin, mutta kun sitä juodaan salaa. En kai minä nyt hänelle alkoholia kanna, enkä missään nimessä hyväksy. Mutta tiedän nämä kaverit, ja heidän vanhemmat eivät välitä, antavat juoda, heitä ei kiinnosta. Ja yhden äiti on sanonut että hyväksyy juomisen, ostaakin jopa teinille alkoholia.
Ja mikäkö on pahinta mitä voi tapahtua? No tässäpä muutama kauhuskenaario, jos sinä et osaa yhtään ajatella:
- juo itselleen alkoholimyrkytyksen- humalassa hyppää pää edellä altaaseen / järveen tai hukkuu
- ajautuu vääriin bileisiin, joissa sattuu ja tapahtuu (on jo kerran käynyt näin)
- joutuu puukotuksen tai pahoinpitelyn uhriksi, paljon hulluja humalaisia varmasti liikkeellä näillä keleillä (täällä tapahtuu näitä joka viikonloppu)
Näitä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Ja kun kaikkeen ei voi nuorikaan itse vaikuttaa.
ap
Tarkoitukseni oli auttaa ja tuoda tietoisuuteesi, että ne kauhuskenaariot ovat epätodennäköisiä. Todennäköisesti niillä on vain hurjan hauskaa.
Mulla on 21-vuotias, taas se lähti jonnekin.
Ainahan niitä voi tehdä uusia lapsia jos teini jää sille tielleen
Se taisi olla Hagrid joka sanoi Harry Pottereissa jotain että on turhaa miettiä etukäteen mitä voi tapahtua, otetaan pystypäin vastaan se mitä tulee kun se tulee.
Tällaisten vanhempien takia lapset ja nuoret ovat entistä ahdistuneempia, masentuneempia ja yksinäisempiä. Yritetään hysteerisesti estää kaikki mahdolliset paheet, vaikka ennenaikaisesti kuoleminen on Suomessa vähentynyt vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
- juo itselleen alkoholimyrkytyksen- humalassa hyppää pää edellä altaaseen / järveen tai hukkuu
ap
Itse aika rajun nuoruuden läpikäynneenä voin sanoa, että pelkosi on aiheellisia. Se myös minun täytyy sanoa, että jos kaveripiiri on huono, niin se vie mukanaan. Paras asia minkä voit tehdä lapsellesi on saada hänet irti tuosta porukasta. Vaikka muuttamalla.
Koska minä tiedän sen nurjanpuolen mitä siellä voi tapahtua ja pahinta on se jos siellä KUKAAN alkaa käyttämään huumeita. Se on sellanen hevetti mitä katuisit. Anteeksi suorapuheisuuteni.
Mitä itse teit teininä juhannuksena?
Sympatiseeraan sinua ap täysillä, olisin itsekin aivan soikeana, jos omani lähtisivät nyt jonnekin riekkumaan.
Mutta syksyllä 19v täyttävä ja nyt 17v ovat kotosalla, myöhemmin grillaillaan ja herkutellaan Britakakulla, sauna lämpiää myös.
Tsemppiä ap!
PS, tuosta alkosta, minä en omaani päästäisi alaikäisenä ädläämään alkoholin kanssa, se sitten eri asia jos joisi ns salaa ja se kävisi ilmi sitten kotiin tullessa/haettaessa, se käsiteltäisiin sitten ihan omana lukunaan.
Missä rajat nuorelle?