Voiko hyvätuloinen perhe saada kotipalvelusta apua?
 Meillä siis mies diagnosoitu vaikeaan masennukseen ja itse olen ihan uupunut (syön myös milialalääkkeitä). Tukiverkkoa ei ole omasta takaa ja toinen lapsistamme on erityislapsi..
 Voisimmekohan saada jostian tukea ja millaista?
 Asumme Helsingissä.
 Kiitos!
Kommentit (21)
ja muitakin suuria ongelmia ja apua ei tipu.. sanottiin että jos oikeasti ongelma tulee..eli he odottavat että on niin loppu että ei jaksa sitten apua tulee ei enne vaikka tiedostaa että ei jaksa kauaa... aika perseestä kyllä mutta totta...näin vantaalla
on kodinhoitaja tietyssä tilanteissa. Jos ei rahasta kiinni niin yksityisiä on tarjolla,eli niihin yhteyttä ja palkkaat sellasen.
Pyydä apua rohkeasti! Kysy vaikka ensin lastenneuvolasta tai miehesi hoitajalta. Kuntien työntekijä resurssit ovat vaan sellaiset, että apua saattaa olla vaikeaa saada. Mutta jos teillä on varaa, niin palkkaa vaikka yksitynen siivoja tai lastenhoitaja tms. Voimia!
 Sitten vasta puututaan tilanteeseen kun on jo liian myöhäistä. Jopa lasten huostaan otto edessä.
 TV: pienen kunnan perhetyöntekijä, jonka työ lipuu vanhustyöhön....
Missäpäin asutte? Lehdet,netti ...
sanoin neuvolassa että olen aika loppu ja tarvitsisin apua... neuvolassa sanottiin että apua saa vasta sitten kun ongelma on puhjennut... eli juuri odotetaan että tilanne menee niin pahaksi että lapsi joudutaan ottaa huostaan.. ja aina sanotaan että pitää pyytää apua jos sitä tarvitsee ja sit kun pyytää niin ei saa.... (sanonut on sossu ja neuvola)...tukiverkostoa ei munulla ole jotan sen takia pyysin ulkopuolista apua... t.3
 Sitten tulee näitä Porvoo, Karkkila.... tapauksia ja ihmetellään, että kuins nyt näin. voi voi.
  Kannattaa varmaan aloittaa pomittaminen oikein kovilla. Ja sitten mitä kannattaisi tehdä ottaa yhteyttä kunnanvaltuustoon ja  sanoa niille, että  ennaltaekäisy on todella tärkeää ja sitä ei saa väheksyä, ettei päädytä tilanteeseen. mutsi listi perheensä. Tai äiti lisiti ittensä lapset huostaanotettiin.  Se ei ole kumminkaan tämän maailman tarkoitus.
  ennaltaehkäisy tulee kunnallekkin pidemmällä tähtäimellä edullisemmaksi, kuin jälkihoito.
 T:tukiperheäippä joka ei tajua mikä tässä suomessa  ja sen kunnissa mättää.
 Eli sain apua todella hyvin kun jäin yksin raskausaikana: Synnäriltä hommattiin jo mulle kotiapua ja sitä oli todella hyvin.
 Useinmiten soitettiin että että otatko vastaan kodinhoitajan ja joskus oli jopa pari kertaa viikossa : ) Olen ollut todella kiitollinen tästä ja kiittelin heitä kovasti.
Sitten kun joku rohkaistuu avaamaan vihdoin suunsa ja " valittamaan" väsymystään tms, niin sitä vähätellään tai jopa ohitetaan muuttamalla puheen aihetta. Ja ap:lle: onko sinulle nyt välttämättä tärkeää miten ammattitaitoinen lapsenvahti on, jos saisit edes hetkeksi lepoa itsellesi. Voithan olla vaikka kotona ja nukkua sen aikaa kun, joku on lasten kanssa. Pienikin apu voi tuoda helpotusta sinulle itsellesi.
Vierailija:
Sinne kerrot tilanteen ja pyydät kotiapua/tukiperhettä.
Monissa paikoissa ei ole tarjota kotiapua koska resurssit on todella pienet ja kotipalvelun porukat on tungettu vanhustenhuoltoon. Valitettavasti näin. Meillä on kotipalvelussa monia henkilöitä töissä, mutta vain 1 joka on tarkoitettu perheisiin. Muut ovat vanhustenhuollossa.Tukiperhepalvelu tas on tarkoitettu tukemaan perheen arkea ja ottamaan esim lapset vaikka viikonlopuksi hoitoonsa, että vanhemmat saavat relata.
Ja tukiperheet taas usein ovat niin, että vaikka asuisi kanta-hämeessä niin lapset saattavat olla vaikka utsjoelta.T:Tukiperheäippä
 Eri ihmiset siis työskentelevät kotipalvelun eri osa-alueilla. Meillä on kotipalvelu käynyt jo jonkun aikaa ja nämä meilläkin käyvät tekevät vain perhetyötä.
 Ap, jos et saa apua neuvolasta/terveydenhoitajalta, ota yhteyttä suoraan sosiaalitoimistoon. Kotipalvelussa on valtavat ruuhkat, mutta kannattaa ottaa yhteyttä sinne silti.
terkuin yh Helsingistä
 Nukun ihan hyvin yöni, mutta olisi mieheni masennuksen kannalta tärkeää, jotta esim. voisimme aloittaa harrastuksen/ joskus päästä kahden syömään jne. Kiitos teille hyvästä keskustelsuta ja hyvistä neuvoista soitan huomenna sos. toimeen ehkä he siletä ohjaavat eteenpäin. Tällä alueella kyllä on myös perheille suunnattu kotipalvelu toivon että saisimme apua sieltä. Voimia kaikille vanhemmille!
 -ap
todella tarvitsevat apua. Suosittelen edelleen että palkkaatte itse jonkun ..
Ei mun mielestä tollaseen kuitenkaan kauoungintyöntekijöitä koska resurssit on muutenki mitä on!
 TIETYSTI akuutimmat ensiksi, mutta kyllä me olemme ihan yhtä oikeutettuja kunnan palveluihin kuin pienituloisetkin!

siitä tulee ihan lasku. tosin huonotuloisilla se yleensä kuitataan toimeentulotuen tukitoimena.
 Kun taas varakkaammat joutuu sen maksamaan ihan omasta pussista.

rahasta ei kii? Eli mikä sillon estää palkkaamasta esim. yksityistä?Tokaks jotain tiedän kotipalvelutilanteestakin,mutta soita huomenna ja ota asioista selvää niin sillähän se selviää. -15-
ainakin ihan kivasti saa apua kotipalvelulta. Kokemusta lähipiiristä on, eräs tuntemani oli hyvin masentunut, työuupunut yh (kaksi vilkasta poikaa huollettavana), niin kotipalvelusta kävi kerran viikossa (yhtenä iltana, kun oli terapiameno) ihminen hoitamassa näitä poikia. Olisi saanut hieman enemmänki apua, mutta ihminen itse ei halunnut. Ja nyt on hienosti tolpillaan.
 Ja sinulle 15, yksityisellä ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta tutkia esim. työntekijän mahdollista rikostaustaa ja toiseksi on ihan eri asia saada koulutettu (3-4vuoden koulutus tietääkseni pääsääntöisesti sos. alalle) kuin kirjekurssin käynyt 16vuotias. Ja ehdoton salassapitovelvollisuus on kunnan työntekijöille selvä asia kuin taas yksityiselle henkilölle ei.
 Kiitos vielä kerran kaikille hyvästä keskustelusta, jaksellaan!
 -ap
Sinne kerrot tilanteen ja pyydät kotiapua/tukiperhettä.
Monissa paikoissa ei ole tarjota kotiapua koska resurssit on todella pienet ja kotipalvelun porukat on tungettu vanhustenhuoltoon. Valitettavasti näin. Meillä on kotipalvelussa monia henkilöitä töissä, mutta vain 1 joka on tarkoitettu perheisiin. Muut ovat vanhustenhuollossa.
Tukiperhepalvelu tas on tarkoitettu tukemaan perheen arkea ja ottamaan esim lapset vaikka viikonlopuksi hoitoonsa, että vanhemmat saavat relata.
Ja tukiperheet taas usein ovat niin, että vaikka asuisi kanta-hämeessä niin lapset saattavat olla vaikka utsjoelta.
T:Tukiperheäippä