Onko nainen kuorma miehelle?
»Eihän ihminen olisi langennut, jos hän olisi alusta alkaen ollut nöyrä, totellut Jumalaa ja pitänyt Hänen käskynsä. Vielä hänen häpeätekonsa jälkeenkin Jumala antoi hänelle tilaisuuden katua ja tulla armahdetuksi, mutta hän piti päänsä pystyssä. Jumala tuli Aadamin luo ja kysyi: "Aadam, missä olet?" mikä tarkoitti: "tuollaiseenko häpeään olet joutunut niin suuresta kunniasta?" Ja sitten Hän kysyi: "Miksi teit syntiä? Miksi et totellut?" varta vasten kannustaakseen ihmistä pyytämään anteeksi. Mutta kuuluuko anteeksipyyntöä? Ei, ei puhettakaan nöyryydestä, ei puhettakaan katumuksesta, päinvastoin. Aadam sanoo vastaukseksi: "Vaimo, jonka Sinä minulle annoit, viekoitteli minut." Sen sijaan että olisi edes sanonut "vaimoni", Aadam sanoo "vaimo, jonka Sinä minulle annoit" kuin sanoakseen: kuorma, jonka sälytit minun niskoilleni. - - Seuraavaksi Jumala kääntyy vaimon puoleen ja kysyy: "Miksi sinäkään et totellut käskyä?" tarkoittaen sillä: pyydä sinä edes anteeksi, että sielusi nöyrtyisi ja saisit armahduksen. Mutta mitään anteeksipyyntöä ei kuulu nytkään. Vaimo näet vuorostaan vastaa: "Käärme petti minut" kuin sanoakseen: jos käärme teki syntiä, mitä se minuun kuuluu? Mitä nämä onnettomat tekivätkään? Olisivat heittäytyneet vaikka kerran kasvoilleen, tajunneet hairahduksensa, armahtaneet alastomuuttaan! Mutta ei, kumpikaan ei taipunut soimaamaan itseään, kummassakaan ei näkynyt edes pientä merkkiä nöyryydestä.»
Kuormasta en tiedä, mutta mulla olis lasti naiselle.