Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luterilaisen kirkon alamäki jyrkkenee

Vierailija
18.06.2020 |

Toukokuussa kastettiin enää 932 kirkkoon. Vastaavana aikana viime viime vuonna tuo luku oli 2340. Koko alkuvuosi on ollut kirkolle pelkkää alamäkeä. Kastettujen osuus tänä vuonna on enää 47,5%!!! Kirkko tulee menettämään jäseniään yhä vain kiihtyvään tahtiin, ja hyvä niin!!!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sitten väki haudataan?

Vierailija
2/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Maahan ihmiset haudataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli. Perkele ei saa voittaa.

Vierailija
4/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa oli muutkin tilaisuudet harvassa. Samalla logiikalla elokuvatkin loppuvat.

Vierailija
5/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkuvuodesta oli sattuneesta syystä hieman hankala järjestää ristiäisiä.

Vierailija
6/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sääli, mikäli tuo pitää paikkansa.

Maailma olisi paljon parempi paikka, mikäli Jeesuksen opetuksia noudatettaisiin enemmän.

1. LÄHETYS- JA KASTEKÄSKY

”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

(Matt.28:18–20)

2. RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

(Matt.22:37-39)

3. PIENOISEVANKELIUMI

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

(Joh.3:16)

4. HERRAN SIUNAUS

Herra siunatkoon meitä ja varjelkoon meitä.

Herra kirkastakoon kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen.

Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme ja antakoon meille rauhan.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Aamen.

(4. Moos. 6:24–26)

5. ISÄ MEIDÄN

Isä meidän, joka olet taivaissa.

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.

Aamen.

(Matt.6:9–13; Luuk.11:2–4)

6. USKONTUNNUSTUS

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.

Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,

joka sikisi pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana,

ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin,

istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

7. KULTAINEN SÄÄNTÖ

”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

(Matt.7:12)

Vierailija
7/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne minne haluavat tulla haudatuiksi ja mihin lain mukaan saa haudata. Koska hautaaminen on toistaiseksi kirkkojen eikä valtion tehtävä, myös kirkkoon kuulumattomat haudataan hautausmaille, jos eivät ole muutakaan toivetta esittäneet. On olemassa myös tunnustuksettomia hautausmaita, jos joku kirkkoon kuulumaton ei halua tulla haudatuksi kirjon hautausmaalle. Lisäksi tuhkaus taitaa yleistyä erityisesti uskonnottomien tai muuten kirkoon kuulumattomien keskuudessa ja tuhkat voi maanomistajan luvalla ripotella maahan. Mulle on siskoni poika jo luvannut yhden neliömetrin omistamastaan metsästä ja mun tuhkani tullaan ripottelemaan sinne. 

Vierailija
8/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarina kerrotaan jo Raamatussa. Kristinusko ja kristityt joutuvat ahtaalle ja vihollinen voittaa sieluja, mutta lopussa taivaan valtakunta voittaa ja paha häviää kadotukseen. Kristinusko ei häviä missään vaiheessa, etsivä löytää sen jne.

Vierailija
9/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hävinnyt jo. Siitä huolimatta se riehuu maailmassa ja etsii kenet saisi niellä, sillä se tietää, että sen aika on lyhyt.

Vierailija
10/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisen kirkon laiva vuotaa molemmista päistä, kun ei-uskovat eroavat ja uskovat lähtevät muihin kirkkokuntiin.

Sopii kysyä, että mitä virkaa luterilaisella kirkolla enää edes on? Ei-uskovien eroaminen täysin ymmärrettävää, mutta miksi edes niistä uskovista ei osata pitää kiinni?

Vierailija
11/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne minne haluavat tulla haudatuiksi ja mihin lain mukaan saa haudata. Koska hautaaminen on toistaiseksi kirkkojen eikä valtion tehtävä, myös kirkkoon kuulumattomat haudataan hautausmaille, jos eivät ole muutakaan toivetta esittäneet. On olemassa myös tunnustuksettomia hautausmaita, jos joku kirkkoon kuulumaton ei halua tulla haudatuksi kirjon hautausmaalle. Lisäksi tuhkaus taitaa yleistyä erityisesti uskonnottomien tai muuten kirkoon kuulumattomien keskuudessa ja tuhkat voi maanomistajan luvalla ripotella maahan. Mulle on siskoni poika jo luvannut yhden neliömetrin omistamastaan metsästä ja mun tuhkani tullaan ripottelemaan sinne. 

Tuhkat voi myös upottaa vesistöön. Minun tuhkani tullaan upottamaan mökkijärveen.

Vierailija
12/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Sitä mukaan kuin kirkko maallistuu ja pyllistelee ja mielistelee ei-uskovia, se menettää suolansa. 

Täytyy muistaa, että koko ajan kirkosta lähtee uskovaisia pois uudempiin luterilaisiin seurakuntiin, ja heidän lapsensa kastetaan siellä piireissä. Näin meilläkin, ja seurakuntamme kasvaa koko ajan, myös uusien vauvojen myötä.

Vierailija
13/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sääli, mikäli tuo pitää paikkansa.

Maailma olisi paljon parempi paikka, mikäli Jeesuksen opetuksia noudatettaisiin enemmän.

1. LÄHETYS- JA KASTEKÄSKY

”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

(Matt.28:18–20)

2. RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

(Matt.22:37-39)

3. PIENOISEVANKELIUMI

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

(Joh.3:16)

4. HERRAN SIUNAUS

Herra siunatkoon meitä ja varjelkoon meitä.

Herra kirkastakoon kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen.

Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme ja antakoon meille rauhan.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Aamen.

(4. Moos. 6:24–26)

5. ISÄ MEIDÄN

Isä meidän, joka olet taivaissa.

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.

Aamen.

(Matt.6:9–13; Luuk.11:2–4)

6. USKONTUNNUSTUS

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.

Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,

joka sikisi pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana,

ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin,

istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

7. KULTAINEN SÄÄNTÖ

”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

(Matt.7:12)

Kiitos🙂!

Vierailija
14/14 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisen kirkon laiva vuotaa molemmista päistä, kun ei-uskovat eroavat ja uskovat lähtevät muihin kirkkokuntiin.

Sopii kysyä, että mitä virkaa luterilaisella kirkolla enää edes on? Ei-uskovien eroaminen täysin ymmärrettävää, mutta miksi edes niistä uskovista ei osata pitää kiinni?

Koska me uskovaiset ollaan niin hankalia, kun tulkitsemme Raamattua eri tavalla ;) Eli ei edes haluta pitää meistä riippakivistä kiinni, tai osa tietenkin haluaa, aina löytyy maltillisia. Aika vahvana ja äänekkäänä on nyt liberaali-siipi, ja sen mukaisesti konservatiiveille näytetään ovea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän