Nyt sitä apua tarvis oikeesti!!!!! Vauvan nukuttamisesta...
Poika 7kk ja nukuttaminen yhtä helvettiä.
Kauhee huuto ja kun en heti mene niin oksentaa?!?
Oon kokeillut kaikki tassutukset, vierelle istumaan jäämiset, tutut rutiinit, laulamiset, selkeän "tiukan" asenteen ja ainoo mikä toimii on se, että makaan hänen vieressään ja annan hänen peuhata kunnes väsähtää ja tämä kestää noin 2 tuntia...
Jäin juuri yh:ksi ja tarvisin todella ne muutamat tunnit illalla omiin hommiini,
miten saisin opetettua hänet nukahtamaan yksin ilman huutoa??
RAKKAAT IHMISET NEUVOKAA MUA!!!!
Ja miksi hän oksentaa..? Ei välttämättä edes itke "tosissaan" ja silti. Muuten ei päivisin oksentele... En jaksais enää jybssäillä mattoja yökaudet.
Kommentit (20)
eli makuuasento saa oksentamaan. käväiskää lääkärissä.
ja jos mitään ei löydy, alistuisin sille ajatukselle,että tämä lapsi ei yksin nukahda vaan tarvitsee aikuisen lähelle. Meidän vauvasta noin 2,5-vuotiaaksi erittäin huonouninen tyttö on ollut sellainen. Edelleenkin 3-vuotiaana öiset pelkokohtaukset vaatii paljon läheisyyttä ja tukea että pääsee yli.
Jos voimat hiipuu, voit soittaa Ensikotiin, niistä saa vauvojen yh:t apua.
Muistan itseltäkin tuon vaiheen. Lapsi huusi heti ku nukkumaan laitettiin.
Tein niin, että opetin nukahtaan päiväunille viereen taputtelin ja heijasin ja annoin tuttia. olin vieressä koko ajan. Pikkuhiljaa opetin omaan sänkyyn ja iltaunillekin sillai.
Esikoinen vaati paljon pitempään vieressäoloa kyetäkseen nukahtamaan. Annoin nukahtaa syliin, rinnalle tai minne nukahtikin. Isompana opetimme yrityksen ja erehdyksen kautta omaan sänkyyn (läsnäolo oli hänelle tärkeintä).
Meidän likka oli pienenä samanlainen. Neuvolassa sanottiin että saa liikaa ärsykkeitä, jolloin viime kesänä ollessaan aika liki saman ikäinen nukkuminen oli todella tuskaa kun ei halunnut pysyä paikallaan, rattaissakin oli vaikeaa.
Me kokeilimme jo pienestä lähtien sitä että antaa hetken itkeä. Neuvolantäti antoi rajat minkä ikäistä voi minkäkin aikaa "itkettää", ja niiden mukaan annettiin nukahtaa yksikseen. Hyvin harvoin jouduttiin menemään ajan loputtua uudestaan. Meillä toimi aivan loistavasti, tyttö sai nukahtaa rauhassa. Tuntui että vain ärtyi jos menin itse paikalle. Sylissäolo ei auttanut yhtään.
Sinänsä tuo oli äidillekin hyvä keino, hieman kauempana vauvasta on hetkittäin parempi...
Itse kun ajattelen omia lapsiani, niin nukuttamisen vaikeus taisi usein johtua siitä, että vei liian aikaisin nukkumaan. Olisi halunnut, että nukkuvat ajoissa, mutta ei se oikein väkisinkään toimi...
kun tarpeeksi raivostuvat. eiköhän 7kk:kin voi jotenkin huomata että olet jäänyt yh:ksi ja koko elämäntilanne on muuttunut. varmaan ongelmat liittyy siihen.
ehkä kannattaa nyt suosiolla nukuttaa häntä koska noin pienelle on rassaava kaikenmoinen huudatus jne varsinkin kun teillä on muutenkin vaikee tilanne. pitää muistaa että 7kk:kin varmasti kokee ton eron jotenkin?? jospa vaan ottasit hänet vierees ja koittasit vielä voisitko joillain rutiineilla saada hänet rauhottumaan vähän nopeemmin... siis tyyliin lämmintä maitoa, aina joku sama riepu tai lelu, pimee huone ja koittasit ite relata siihen tilanteeseen..
Yritän sinnitellä aina niin pitkälle ku mahdollista, kun poika on haukotellut ja hieronut silmiään ja kitisee koko ajan.
Voihan se tietysti siitäkin johtua, mutta jotenkin en niin uskoisi...
Ja se oksentelu, onko kellään hajua siitä??
Yritin neuvolassakin kysyä, mutta siellä vaan kohauteltiin hartioita...
Uskon pojan kyllä tiedostavan tilanteen, että isä on lähtenyt, mutta tämä ongelma alkoi jo muutama kuukausi sitten kun mies oli vielä kotona ja kaikki oli hyvin... Sillon sen vaan kesti kun oli toinen apuna.
en ihan ymmärtänyt..
silloin kun olet jättänyt nukkumaan ja jos et heti mene sitten viereen??
Jos ei meinaa nukahtaa sänkyynsä - miten olisi esim. kehto, mitä keinuttelisit? TAi keinutuolissa nukuttaisit uneen?
jolloin kuitenkin on jotenkin kiihtyneessä tilassa niin uskoisin olevan vaan sitä että hermostuu...
toinen on tietty että voisko kuitenkin olla jotain refluksia, että kun se laitetaan selälleen niin sen tulee huono olla ja sit pulauttaa? kysyppä refluksista tarkemmin niin saat asiantuntevampia vastauksia!
oksentamisen,muistaakseni jotain vuoden ikäinen. Aina kun illalla laitettiin hänet sänkyyn niin hän joi ensin siellä itsekseen maitopullon ja sit työnsi sormet kurkkuun ja oksensi. Ensimmäisen kerran kun hän sen teki niin tietty me rynnättiin paikalle niin poika huomasi sen että hän saa sillä tavalla huomiota ja jatkoi sitä tosi kauan, en nyt muista et kuin kauan mut varmaan jotain puol vuotta. Ei hän tietenkään joka ilta sitä tehnyt mut aika usein. Tosta oksentamisesta ei päässyt muuten eroon kuin vaan ajan kanssa,jossain vaiheessa poika sit lopetti sen.
Eli oletko huomannut miten hän oksentaa, työntääkö siis sormet kurkkuun vai huutaako niin paljon että tulee oksennus. Poikasi on ilmeisesti huomannut että noin saa huomiota ja tekee sitä vaan sen takia.
Tsemppiä,on oikeesti tosi väsyttävää hinkata niitä lattioita/mattoja joka ilta siitä oksennuksesta, tiedän kokemuksesta.
Tohon nukutus hommaan en osaa kyl valitettavasti antaa mitään vinkkejä, koita jaksella.
napakasti hänen ympärilleen ja pidä häntä paikallaan kunnes rauhoittuu. Et anna enää leikkiä ja peuhata. Hoet että nyt nukutaan tms. Älä ole milläänlailla enää vuorovaikutuksessa hänen kanssaan, ettei luule että nukkumaankäydessä voi vielä höpöttää ja peuhata. Vältä katsomasta häntä silmiin. Voit hänen rauhoituttuaan hyräillä jotain laulua tai vain ynistä jotain säveltä. Tuon ikäiselle vihastuminen ei auta mitään. Sinun pitää vaan itse pysyä rauhallisena, saada hänet rauhoittumaan ja sitten vaikka olla siinä niin kauan kunnes hän nukahtaa. Aina jos meinaa nousta peuhaamaan, palautat takaisin nukkuma-asentoon ja pidät häntä paikallaan. Tähän kun oppii, ei jatkossa tarvi kuin laittaa nukkuma-asentoon niin lapsi tietää että nyt nukutaan, pikkuhiljaa siirryt kauemmaksi: tänään vieressä silittämässä, parin viikon päästä et koske enää häneen vaan olet vain vieressä, siitä pari viikkoa olet vähän kauempana istumassa ja lopulta oppii nukahtamaan itse.
Ja suosittelen, että jos itse väsyt totaalisesti, ota yhteys sairaalan lastenosastolle ja pyydä saada paikka unikouluun tai sitten neuvolan kautta sinne.
Meillä jos on ollut "huuto" konsertti. Tepsii yleensä tämä:
Lapsi syliin, lapsen pää lepää äidin olkapäätä vasten. Siinä käveleskellään ja jutellaan kivoja. Samalla hyssyttelen ja hytkytän. Rauhallisesti.
Kun on jonkun aikaa tepasteltu et pahin itku ja huuto lakkaa. Avaan vellipaketin ja tyhjennän sen tuttipulloon, pullo mikroon ja lämmitys. (1 kädellä saa paljon aikaan) Sitten vielä tepastellaan. Vien lapsen omaan sänkyyn hyssytellen ja vedän lelun soimaan. Lapselle pullo ja hivelen poskea, jalkaa, päätä.
Ja jollei rauhotu (yleensä kyllä) niin anna lapsen valvoa jonkun aikaa.
napakasti hänen ympärilleen ja pidä häntä paikallaan kunnes rauhoittuu. Et anna enää leikkiä ja peuhata. Hoet että nyt nukutaan tms. Älä ole milläänlailla enää vuorovaikutuksessa hänen kanssaan, ettei luule että nukkumaankäydessä voi vielä höpöttää ja peuhata. Vältä katsomasta häntä silmiin. Voit hänen rauhoituttuaan hyräillä jotain laulua tai vain ynistä jotain säveltä. Tuon ikäiselle vihastuminen ei auta mitään. Sinun pitää vaan itse pysyä rauhallisena, saada hänet rauhoittumaan ja sitten vaikka olla siinä niin kauan kunnes hän nukahtaa. Aina jos meinaa nousta peuhaamaan, palautat takaisin nukkuma-asentoon ja pidät häntä paikallaan. Tähän kun oppii, ei jatkossa tarvi kuin laittaa nukkuma-asentoon niin lapsi tietää että nyt nukutaan, pikkuhiljaa siirryt kauemmaksi: tänään vieressä silittämässä, parin viikon päästä et koske enää häneen vaan olet vain vieressä, siitä pari viikkoa olet vähän kauempana istumassa ja lopulta oppii nukahtamaan itse.
Ja suosittelen, että jos itse väsyt totaalisesti, ota yhteys sairaalan lastenosastolle ja pyydä saada paikka unikouluun tai sitten neuvolan kautta sinne.
Tosi hyviä neuvoja kaikilta, mutta olen tuon kaiken tehnyt...
Poika alkaa huutaa sillä sekunnilla kun hänet lasken sänkyyn, sitten silittelen, laulelen, annan vähän maitoa, laitan tutin ja sanon hyvää yötä, nyt nukutaan.
Itse yritän ja pysynkin rauhallisena.
Yritin myös jäädä viereen ilman katsekontaktia, mutta ei auttanut...
Tuo huomionhakuisuus kuulostaa mahdolliselta, voisko sillä olla se "eroahdistus"..?
Paitsi, että oksentaa aina vasta kun nostan hänet syliin.
Älkääkä luulko hyvät ihmiset, että häntä huudatan!!! Yritän vaan odottaa pienen hetken ennen kuin ryntään paikalle, ettei alkaisi manipuloimaan itkullaan...
Kehdossa nukkui pienenä, mutta tulee yli laitojen ja keinutuolia en omista.
Ap
Tosi hyviä neuvoja kaikilta, mutta olen tuon kaiken tehnyt...
Poika alkaa huutaa sillä sekunnilla kun hänet lasken sänkyyn, sitten silittelen, laulelen, annan vähän maitoa, laitan tutin ja sanon hyvää yötä, nyt nukutaan.
Itse yritän ja pysynkin rauhallisena.
Yritin myös jäädä viereen ilman katsekontaktia, mutta ei auttanut...Tuo huomionhakuisuus kuulostaa mahdolliselta, voisko sillä olla se "eroahdistus"..?
Paitsi, että oksentaa aina vasta kun nostan hänet syliin.Älkääkä luulko hyvät ihmiset, että häntä huudatan!!! Yritän vaan odottaa pienen hetken ennen kuin ryntään paikalle, ettei alkaisi manipuloimaan itkullaan...
Kehdossa nukkui pienenä, mutta tulee yli laitojen ja keinutuolia en omista.
Ap
Tuleepa mieleen että onkohan hänellä korvatulehdus jos makuuasentoon laitettaessa alkaa huutaa?
Varmasti pikkuinen kärsii erostannekin, mutta tuli mieleen voisiko nukkumapaikan vaihdoksesta olla apua? Sänky johonkin muuhun paikkaan, tai toiseen huoneeseen. Meillä on joskus vauvalle kehittynyt tapa alkaa huutaa heti kun lasketaan hoitopöydälle selälleen, tai kun laitetaan syöttötuoliin. Huuto on jäänyt jotenkin "päälle", ja tuntuu että alkaa huutaa tietyissä tilanteissa vain tavan vuoksi. Pieni paikanvaihdos on meillä auttanut, vauva ei enää huomannut huutaa kun tilanne ei ollutkaan ihan se sama vanha tuttu.
Eli jos vauva oksentaa heti sen jälkeen kun olet ottanut hänet syliin niin tuli vaan heti mieleen että jos potee niin voimakasta eroahdistusta että kun otat hänet syliin niin hän tuntee niin suurta helpotusta että sitten oksentaa....hmmm,vähän kyllä tosi vaikea sanoa, toikin nyt vaan oli pelkkä arvaus.
Toi korvatulehduksen mahdollisuuskin on hyvin mahdollinen, koska monesti lapsilla juuri makuu asento sattuu korvaan ja silloin nukkuminenkin on vaikeaa. Kannattaahan sitä käydä tarkistamassa vaikka vaan ihan varmuuden vuoksi. Tekeekö hän hampaita?
Luulen että se on joku vaihe vauvallasi tai sitten jotkut vauvat vaan on niin vaikeita saada nukkumaan.
Itselläni on 1v1kk ikäinen kuopus ja hänen nukuttamiset oli tosi rasittavia ja yötkin oli vaikeita mut heti kun nostettiin hänen sänky ihan meidän sänkyyn kiinni niin on alkanut nukkua kokonaisia öitä omassa sängyssä, poikkeustapauksissa tätyy antaa tutti tai ottaa viereen mut nykyään enään onneksi tosi harvoin, tai no ei tätä ihanuutta ole kestänytkään vielä kuin kuukauden ja tilannehan voi äkkiä vielä muttuakin.
Koita jaksella, ei tässä auta kuin lähettää tsemppihaleja sinne päin, kun ei ole oikein järkeviä neuvojakaan.
mihin aikaan laitat pojan nukkumaan? nukkuuko kauan päiväunia? kaikki semmoinen voi vaikuttaa? tai jos se on liian väsynyt??
mietin, mutta outoa olisi kun ei mitään muita oireita ole...
Pojan laitan nukkumaan klo 9-11 riippuen siitä miten on nukkunut päikkärit.
Jokin aika sitten nukkui vaan 2 päikkärit päivässä, mut sit itse muutti rytminsä niin, että herää n.8-9, ekat päikät klo 10-11 kestää n tunnin, tokat päikät n klo 13- 15 kestää n 1h-1,5h , kolmannet päikät n klo 17- 18 kestää 1h- 2h.
Hän on just oppinut konttaamaan, nousemaan ylös ja kävelemään tuettuna ja alahampaat on puhjennut jo 2 kk sitten...
Näistä (?) syistä johtuen yöt muutenkin tosi rikkonaisia.
Eroahdistusta ajattelin siksikin, että konttaa KOKO ajan mun perässä ja haluu syliin ja hetkeksikään en voi poistua näkyvistä tai alkaa kitinä.
Vois toisaalta johtua tästä meidän erostakin...
Ap
Me vietiin kuopus jokin aika sitten lääkäriin, kun oli ihan selkeä silmätulehdus (paksua keltaista rähmää ja silmää kutitti), ja lääkäri sitten huomas rutiinitarkastuksessa myös korvatulehduksen. Sanoi, että silmätulehdus on varmaan "tarttunut" korvien kautta, on kuulemma yleistä.
Kannattaa varmaan käydä varmuuden vuoksi näyttämässä korvia lääkärille.