Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni taiteilija on vela?

Vierailija
17.06.2020 |

Miksi niin moni taiteilija on vela?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä ole moista aikaisemmin ajatellut, vaikka olenkin "taitelija" (alalla itsensä elättävä, yli tavankansan mediaanitulojen oleva) ja vela. 

Kyllähän lasten tulo olisi mulle kuolema. Kyllä joo vastuuni kantaisin, mutta mun elämä olisi sitten loppu. Ohitse, poissa. 

Tämä tie on tosin jo alkanut nuorena ja silloin ei ollut nykyisestä urapolusta tietoakaan. Onko se sitten ollut mahdollistaja vai bonus, ken tietää. Lapsia en kuitenkaan ole koskaan halunnut ja perheettömyys on mahdollistanut nykyiseen työmuotoon heittäytymisen. Miksi minun pitäisi muuhun taipua, koska ei mulla ole mitään rajoitteita ja tykkään näistä hommista. 

Mun anti on maailmalle tämä, sitten voivat noiden toppajooseppien iskät ja äiskät nauttia minun työni hedelmistä. Ei kenenkään duuni oikeastaan ole toinen toisaan parempia. Jokaisella on täällä paikkansa.

Vierailija
22/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäminen maksaa noin 500€/kk. Harvalla taiteilijalla on varaa tällaiseen luksukseen. Kun ei ole lapsia elätettävänä, voi vapaammin olla köyhä taiteilija ja elää dyykatulla ruualla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat älykkäämpiä ja empaattisempia

Vierailija
24/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa he eivät halua lapsia epävarman toimeentulon takia? Taiteilijoillahan on välillä kausia, että rahaa ei tule juuri mistään. Elätäpä siinä lapsia nollatuloilla.

Vierailija
25/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua oravanpyörään, siksi. Taiteilijanainen vm. 1972 ja tyytyväinen valintaansa

Vierailija
26/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan yhdeksi syyksi sitä, että heidän ei tarvitse tehdä lasta ainakaan siitä syystä, että "muuten minusta ei jää mitään jäljelle kun kuolen". Koska se taide jää jäljelle joka tapauksessa.

Vierailija
27/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan yhdeksi syyksi sitä, että heidän ei tarvitse tehdä lasta ainakaan siitä syystä, että "muuten minusta ei jää mitään jäljelle kun kuolen". Koska se taide jää jäljelle joka tapauksessa.

Hyvä taide jättää syvemmän jäljen, kuin yksikään Janica tai Jani-Petteri.

Vierailija
28/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on samalla harrastus, joten se vie paljon aikaa. Tulot ovat epäsäännölliset, ja ainakin ajoittain varsin niukat.

Pitää olla säännöllisessä päivätyössä käyvä kohtuullisen hyvätuloinen puoliso, jotta lapsiin on ns. varaa.

Vierailija
29/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä jää, jos on vaikka teatterinäyttelijä eikä esityksistä ole mitään tallenteita.

Vierailija
30/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Koittaisipa päivä, jolloin nainen voi sanoa: tämän kiehtovan, rikastuttavan ammatin kautta olen löytänyt merkitystä elämääni, elämäni sisällön! Mutta aina tulee se, että eihän sinulla ole lapsia… Päästäänkö me koskaan sellaiseen maailmaan, jossa olisi yhtä monta käypää versiota naiseudesta kuin on naista?” (oopperalaulaja Karita Mattila, ote elämäkerrasta Kovaa ja korkealta)

Vierailija
31/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää mitä vaan vapaaehtoisesti lapsettomalta taiteilijalta

Vierailija
32/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijat tuppaa olemaan vapautta vahvasti arvostavia ihmisiä. Heille, vapaille sieluille, on tärkeää elää rutiinitonta, boheemin spontaania elämää johon ei kuulu niin suuret velvollisuudet ja itsenäisyyden uhraukset kuin mitä lapsen hankkiminen tuo tullessaan.

Vierailija
33/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijat tuppaa olemaan vapautta vahvasti arvostavia ihmisiä. Heille, vapaille sieluille, on tärkeää elää rutiinitonta, boheemin spontaania elämää johon ei kuulu niin suuret velvollisuudet ja itsenäisyyden uhraukset kuin mitä lapsen hankkiminen tuo tullessaan.

Näin juuri

Vierailija
34/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus ja tietynlainen itsekeskeisyys.

Vierailija
35/39 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAluan olla vapaa kuin taivaantuuli...

Vierailija
36/39 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu asiaan!

Vierailija
37/39 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole, niillä ei vaan ole varaa lapsiin.

Vierailija
38/39 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks taiteilija: jatkuva taloudellinen epävarmuus läsnä. Eikä se taiteessa ammattina lopu. Koskaan. Riippuu toki mitä haluaa taiteen kentällä tehdä, ottaako/saako myös opetustöitä. Apurahat itsessään pieniä ja epävarmoja, jopa vaikka saisit niitä 7v putkeen. Se saattaa loppua.

Olen vapaudenkaipuinen. Herkkä. Intohimoinen. Käytän kaiken aikani taiteeseen. En ehdi enkä kykene perhe-elämään.

Tunnen kuitenkin monia kollegoita joilla on lapsia. Ovat saaneet uran ja perheen yhdistettyä. Ei ongelmaa. Itse vain en halua.

Vierailija
39/39 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huonoja geenejä ei kannata siirtää eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän